Onko teillä lapsilla ruutuaika/puhelinparkki esim. ruokailujen aikana?
Meillä oli mutta nyt näinä aikoina ei ole koska niillähän lähtisi järki kun ei ole mitään muuta tekemistä.
Kommentit (12)
Mutta eikö ruokailun aikana ole tarkoitus syödä? Ruokailuhetki ei minusta ole yhtä kuin ei tekisi mitään.
Puhelimet ei tule ruokapöytään. Kaikki sähkölaitteet pois käytöstä klo 20 illalla. Yksi kokonaan sähkölaitteton päivä ja jos näyttää että laitteet addiktoi liikaa niin lisää sähkölaitteettomia päiviä.
Jos on koulussa läksyjen kanssa ongelmia tai muuten tulee palautetta niin rangaistus on yleensä pelivälineiden poisto rajoitetuksi ajaksi, riippuen siitä mikä juttu oli.
Lapsillasi ei ole koskaan muuta tekemistä kuin nyhjätä luurilla? Miten tuo on mahdollista?
Todella kulahtanut ja epälooginen ajatus tuo että ei saa käyttää sähkölaitteita kuin tunnin päivässä? 🤣 Itse näytätte varmasti hyvää esimerkkiä ettekä roiku vauva av:llä kaiken päivää? Ja käytätte sähkölaitteita itse vain tunnin päivässä myös?🤣 Koska oikeasti sillä ei ole pidemmän päälle juuri merkitystä mitä sanotte vaan se esimerkki... Lisäksi kun naperot on teinejä niin nehän jää porukasta ulos auttamatta jos ei ole puhelinta. Nyt hei.
Ei sillä ole nykymaailmassa väliä kuinka kauan päivässä tuijottaa ruutua vaan sillä että osaako netissä toimia ja välineitä käyttää fiksusti! Itsekin olette sen ruudun ääressä jatkuvasti! Ja puhelimen ruudun takaa kaikuu huuto että puhelimet pois! Mikä järki?
Vierailija kirjoitti:
Todella kulahtanut ja epälooginen ajatus tuo että ei saa käyttää sähkölaitteita kuin tunnin päivässä? 🤣 Itse näytätte varmasti hyvää esimerkkiä ettekä roiku vauva av:llä kaiken päivää? Ja käytätte sähkölaitteita itse vain tunnin päivässä myös?🤣 Koska oikeasti sillä ei ole pidemmän päälle juuri merkitystä mitä sanotte vaan se esimerkki... Lisäksi kun naperot on teinejä niin nehän jää porukasta ulos auttamatta jos ei ole puhelinta. Nyt hei.
Onneksi mitään välimaastoa ei ole. Joko saa olla vain max tunnin tai sitten rajattomasti. Kyllä se on ihan kaikenikäisille ongelma, jos ei muuta kykene tekemään kuin roikkua vain älypuhelimella tai tabletilla.
Meillä ei katsota puhelinta ruokapöydässä. Ei lapset eikä aikuiset. Muutoin ei ole mitään aikoja kylläkään, mutta sanotaan kyllä lapsille sitten kun on aika siirtyä muihin hommiin.
Liika kieltäminen ja rajoittaminen (varsinkin jos vanhemmat tekee toista kuin itse opettaa) opettaa lapsia salaamaan ja valehtelemaan, ei rajoittamaan omaa käytöstään. Sama juttu karkkien ja herkkujen suhteen. Karkkipäivä = ahmitaan kaikki mikä irti saadaan.
Syömme yhdessä ruokapöydän ääressä ilman ruutuja. Ruutuaikaa ei mitata, mutta teemme muutakin. Elektroniikkavapaita päiviä on pidetty.
Meillä syödään ruoka-aikana. Ruokapöytään ei kuulu mobiililaitteet, lehdet, kirjat tai lelut (nuorempi lapsi 5), ne jätetään odottamaan aikaa ruokailun jälkeen.
Omat lapseni ovat vasta alle kouluikäisiä, joten meillä toimii varmaan eri asiat kuin isommilla. Vastaan silti.
Ei ole ruutuaikaa, mutta huolehdin siitä, että on muutakin tekemistä kuin istua ruudun ääressä. Eli autan leikit tai pelit alkuun, pyydän mukaan ruoanlaittoon tai lähden viemään ulos. Pöytään ei oteta laitteita, mutta saa katsoa jakson tai pelata pelin loppuun ennen kuin tulee pöytään.
8- ja 11-vuotiailla on ruutuaika puhelimella tunti päivässä. Keksivät todella paljon mielekästä tekemistä sen lisäksi, Leikkivät, laulavat, rakentavat majoja, kiipeilevät puissa, piirtävät, askartelevat, pelaavat lautapelejä, tekevät palapelejä, leipovat yms. Yhdessä katsotaan sitten illalla televisiota jos katsotaan ja se on ihan eri asia, kuin että kaikki uppoutuisivat omiin pieniin ruutuihinsa, sillä katsotusta ohjelmasta ja sen juonenkäänteistä keskustellaan yhdessä.