Päällepäsmäri äiti / mummo
Oma äitini on aina käyttäytynyt minua kohtaan narsistisesti. Minun haukkuminen ja syyllistäminen on tuntunut olevan hänen elämäntehtävänsä. On varmaan selvää, että tuki ja henkinen läheisyys hänen taholtaan on täysi nolla. Hän on myös siitä asti, kun olen ollut suunnilleen yläasteikäinen jankuttanut miehen hankkimisesta ja lasten tekemisestä.
Nyt meillä sitten on reilun vuoden ikäinen tytär. Heti, kun äitini sai tietää raskaudesta, hän tietenkin kirjoitti uutisesta täysin julkisesti facebookiin, ja lapsen sukupuolikin paljastettiin koko maailmalle. Minä "hieman" suutuin tästä, sillä haluamme miehen kanssa pitää vähän matalampaa profiilia, ei huomiohuorata somessa. Äitini mielestä vain minussa on vikaa, hän ei mielestään ole tehnyt mitään väärää.
Heti alkoi myös aivan järjetön tavaroiden ja vaatteiden ostelu vauvalle, vaikka olemme sanoneet, että teemme hankinnat itse. Emmekä halua, että heidänkään luokseen on joka kerta ostettu tuhat uutta lelua, sillä emme halua lasta sellaiseen opettaa.
Äitini on muutenkin ihan järjetön päällepäsmäri joka asiassa. Ja yhä edelleen käytös minua kohtaan on hyvin asiatonta. Hän voi ihan hyvin laittaa minulle todella asiattomia viestejä ja samaan aikaan miehelleni hyvin mielisteleviä viestejä. Tuntuu, että hän yrittää kääntää miestäni minua vastaan.
Minä en halua olla äitini kanssa yhtään enempää tekemisissä kuin on pakko. Onko minulla oikeus heivata hänet elämästäni? En haluaisi noin epävakaata ihmistä lapseni lähelle. Etenkin, kun hän kohtelee minua (omaa tytärtään) näin, ja mitään henkistä tukea kun minun on turha kuvitella saavani...
Kun luen tuota "70-luvulla syntyneiden äidit, onko teillä samanlaista?" -ketjua, huomaan paljon samoja piirteitä omassa äidissäni, joka on siis syntynyt -68....