Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonokuntoinen vanhus

Vierailija
19.05.2020 |

Äitini, alkava muistisauraus, henkinen ja fyysinen olotila vaihtelee. Tänään kävin muutaman päivän tauon jälkeen katsomassa. Valitti heikkoa oloaan. Ehdotin, että lähdetääb/soitetaan päivystykseen. Suuttui:" tällainen on oloni pitkään ollut ja huonommaksi menee". Vilkaisin puhelintani, suuttui:." Katsele vain puhelinta, se on niin tärkeää ja meni ovet paiskoen huoneeseensa. En enää tiedä, mitä tehdä. Olen ainoa läheinen (sisarusparvestamme) joka häntä käy katsomassa ja auttamassa. Olen uupunut.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö äidilläsi kotihoito? Millainen lääkitys hänellä on?

Vierailija
2/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käy kotihoitoa. Haettu on tukea. Kokevat, että hän pärjää kaiketi vielä ilman. Ei todellakaan pärjään enkä minä enää jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee palvelutarpeen arviointi pyyntö äitisi asuinkuntaan.

Vierailija
4/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks ois pitäny päivystykseen?

juuri tuommoiset tukkii ne

Vierailija
5/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käy kotihoitoa. Haettu on tukea. Kokevat, että hän pärjää kaiketi vielä ilman. Ei todellakaan pärjään enkä minä enää jaksa.

Ilmoita että tilanne on muuttunut siitä, kun se viimeksi on arvioitu. Palvelutarpeen arviointi pitää tehdä uudelleen. Ole mukana arviointikäynnillä ja kerro millainen tilanne oikeasti on, jos äitisi yrittää esittää että kaikki on hyvin ja hän pärjää kyllä itse (hyvin monet muistisairaat sanovat niin, vaikka todellisuus on ihan toinen). Kerro myös, että et itse enää jaksa.

Vierailija
6/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittamassa. Kirjoitan omin sanoin näkemyksiä tilanteesta. Vuolasta tekstiä. Ap

Vierailija
7/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miks ois pitäny päivystykseen?

juuri tuommoiset tukkii ne

Juuri näin. Huoh kun ei vaan ymmärretä päivystyksen ideaa

Vierailija
8/8 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laittamassa. Kirjoitan omin sanoin näkemyksiä tilanteesta. Vuolasta tekstiä. Ap

Jos sinulla on tekstiä monta sivua, tiivistä sitä. Ei ne siellä kotipalvelussa jaksa novelleja lukea. Kerro tarkemmin ne asiat, jotka eniten vaikeuttavat elämää ja saavat sinut pelkäämään. Esimerkiksi jos on monta levyä kerralla päällä hellassa turhaan, jos ei huolehdi hygieniastaan. Kerro tilanne vuolaammin henkilökohtaisella kotikäynnillä.

Kannattaa ehkä varata aika lääkäriin sinulle itsellesi, tai käy yksin kotipalvelussa kertomassa ennen kuin käyvät kotona. Minäkin vein kerran ikäihmisen päivystykseen - tai siis en mennyt umpisekavan dementikon kanssa sinne istumaan vaan saattelin osastolle ja jätin sinne, kun en muutakaan voinut.

Muista se, että sinulla on velvollisuus elää omaa elämääsi. Tähän kun nyt muistaisin sen tarinan elämestä, jonka piti valita, viekö turvaan vanhempansa vai lapsensa. Muistaako joku muu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi