Fibromyalgikot, mitä ihmettä pidätte päällänne?
Olen saanut juuri fibromyalgiadiagnoosin. Oireitani havainnoidessani olen huomannut, että nämä tuuliset kelit on minulle ihan kauheita. Jos ulkoilen, on ihan sama mitä päälläni on: kotiin tullessa viluttaa tuntikaupalla ja eilenkin tuntui että hartiat hohkasi kylmää ihan koko päivän, kun olin koiran kanssa tunnin verran aamulla lenkillä. Minun ei edes tullut kylmä, mutta ilmeisesti tuuli luikerteli jostain takin alle ja se siitä.
Tänään sama juttu, istun nyt villaliivi ja kaksi shaalia harteilla lämpimässä kämpässä ja hartiat hohkaa kylmää aamulenkin jälkeen vaikken edes palellut.
Tämä on ongelmallista, koska toisaalta liikkuessa minun tulee helposti hiki, ja sen takia mitkään kalvovaatteet ei tule kysymykseenkään. Valun niiden alla hikeä jos yhtään liikun ja sitten kun se hiki jäähtyy iholle, sitten vasta kivut iskee ja kylmä hohkaa.
Kelistä riippuen minulla on nykyään aina kuorivaatteiden alla 1-3 kerrosta merinovillaa. Se auttaa vähän, mutta ei tarpeeksi.
Tuulitakit ei pidä tuulta. Greenland Waxilla vahattu polycotton ei pidä tuulta. Sadetakki pitää tuulta, mutta hioastaa ja sekin on paha.
Olen aina ollut kova ulkoilemaan ja retkeilemään ja varusteet on "huippuluokkaa". Mutta tuntuu että fibro ja tuuli on sellainen yhdistelmä, että ainoa mikä auttaa on kelluntapuku. Ja sen kanssa ei paljon lenkkeillä.
Turkkiko tässä on ostettava vai sarkapuku vai mitä?
Kommentit (4)
Mä en ole huomannut lämpötilojen vaikutusta oireisiini. Liikunta auttaa paljon, käyn pitkillä kävelylenkeillä ja kuntoilen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Villasukkia ja kaulaliinaa, kun oireet on päällä (tämä siis säällä kuin säällä).
Välillä on parempia kausia ja silloin pukeudun väljemmin.
Kaulaliinan mainitsin, koska itselläni pahimmat kivut tulevat aina niskaan, hartioihin ja olkapäihin. Villakangas lämmittää lihaksia ja poistaa sitä jäykkyyttä, mitä ilmenee kiputilojen yhteydessä.
Minulla on sellainen Back on Track -huivi. Se on ohut ja kevyt, mutta tosi lämmittävä. Se on aina kaulan ympärillä/hartioilla.
Villasukkia ja kaulaliinaa, kun oireet on päällä (tämä siis säällä kuin säällä).
Välillä on parempia kausia ja silloin pukeudun väljemmin.