Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi säästöt vähentävät asumistukea?

Vierailija
19.05.2020 |

Ystäväni Tampereelta otti kiroillen yhteyttä, kun luuli saavansa kansaneläkkeen ja pienen työeläkkeen yhdistelmällä lähes maksimaalisen eläkeläisen asumistuen. Hänellä oli kuitenkin pienistä tuloistaan huolimatta säästäväisenä elämänsä aikana noin 42 vuoden aikana kertynyt työstä huomattavat säästöt, joten suuri asumistuki jäi haaveeksi.

Säästöjä voi olla tilillä yksinäisellä ihmisellä 16.400€ ja avo / aviopareilla yhteensä 26.240€ ilman, että se vaikuttaa yleiseen- ja eläkeläisen asumistukeen. Noista summista alkaen asumistuki alkaa säästöjen ollessa suurempia porrastetusti laskea.

Onko tämä mielestänne oikein? Siis jos pistää palkkatulot sileiksi aina tilipäivänä kymmenien vuosien ajan, niin tällöin saa maksimaalisen asumistuen, mutta jos säästää, niin se huomioidaan kelassa heti?

Monet pitävät tässä epäoikeudenmukaisena myös perintöä: Jos perii hemmetti vaikkapa pari miljoonaa, niin kelan ohjeissa lukee selvästi, että perintöä ei huomioida ja se on etuoikeutettua tuloa. Niin hassulta kuin se tuntuukin, niin pienituloinen tai kokonaan tuloton periessään pari milliä saa täyden asumistuen???

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne laske asumistukea kuin muutaman euron. Laskin itsellenikin tuota ja katsoin, että vielä 55 000e jälkeen yksin eläväkin saa päälle satasen alle 500e vuokra-asuntoon.  Hyvä tapa jemmata piiloon asumistuelta on hankkia hankintahinnaltaan kallis aso asunto. Aso maksua ei lasketa omaisuudeksi. Lisäksi siihen tulee vuosittain indeksikorotus jonka saa takaisin myydessä.

Vierailija
2/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perinnön muuttaa rahaksi ja säilöö sitä tilillä, niin kaipa sekin on säästöä.

Mutta mihin ystäväsi tarvitsee asumistukea, jos hänellä on varaa maksaa asumisestaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks yhteiskunnan pitäisi maksaa, jos ihmisellä itsellään on varoja? 

Vierailija
4/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko kela tai kaverisi on väärässä. Säästöt ei vaikuta asumistukeen, toimeentulotukeen me taas vaikuttaa.

Ehkä eläkkeistä kertyy tulona niin iso summa ettei asumistukea saa tai kela on tehnyt virheen, asiasta voi valittaa.

(Itse en kyllä näe mitään väärä siinä jos miljoonasäästöistä maksetaan muutaman sadan vuokra ihan itse, oikeasti köyhiltä miinustetaan jo parinkympin ylimääräinen tienestit tuista)

Vierailija
5/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä sä selität?

Vierailija
6/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt lapsilleni rahaa syntymästä asti ja nyt kun nuorempi lapsi muuttaa pian tuettuun asumisyksikköön, niin todellakin säästöt vaikuttaa asumistukeen.

Vierailija
7/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko kela tai kaverisi on väärässä. Säästöt ei vaikuta asumistukeen, toimeentulotukeen me taas vaikuttaa.

Ehkä eläkkeistä kertyy tulona niin iso summa ettei asumistukea saa tai kela on tehnyt virheen, asiasta voi valittaa.

(Itse en kyllä näe mitään väärä siinä jos miljoonasäästöistä maksetaan muutaman sadan vuokra ihan itse, oikeasti köyhiltä miinustetaan jo parinkympin ylimääräinen tienestit tuista)

Kyllä ne vaikuttavat eläkeläisen asumistukeen. Itse jouduin juuri toimittamaan tiliotteet.

Vierailija
8/8 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä joku raja kuitenkin taitaa olla.