Ihmisten päivämääriin tuijottaminen ruoissa on mennyt ihan hulluksi
Oma lukunsa nämä, jotka kyselevät, kuinka jauhoissa oli toissapäivänä parasta ennen päiväys, uskallanko käyttää. Mutta toinen luku tämä, että tarjolle tuodaan pilaantunutta sapuskaa, eikä uskota, että se voi olla pilaantunutta, koska päivämäärää on vielä jäljellä. Kaverilla kävi näin kerran. Itse en juo maitoa, mutta yksi sitten uskalsi sanomaan, että maidossa taitaa olla jotain vikaa. "Ei voi olla, siinä on vielä monta päivää päiväystä". Itse maistoin kinkussa lievää härskiintynyttä makua ja pakko siitä oli sanoa, ettei koko porukka saa ruokamyrkytystä. Siitä sama "se on vasta toissapäivänä ostettua ja siinä on ainakin viikko päiväystä jäljellä". Sanoin sitten suoraan, että katsotaanko sun jääkaappia. Sehän oli ihan lämmin! Ei nyt huoneenlämpöinen, mutta selvästi lämpötilat ei olleet mitään jääkaappia. Meistä tuli sitten entisiä kavereita, kun puututtiin tähän. Mutta parempi niin kuin ruokamyrkytys. Tästä on aikaa jo, en usko hänen olevan vauvalla ja jos on, niin ihan sama. Terkkuja sitten vaan.
Kommentit (19)
Meillä ei oikeastaan muuta olekaan kuin -60% tuotteita, jääkaapissa ja pakkasessa. Meillä ei ole ruokamyrkytyksiä tai muitakaan paskahalvauksia. Meillä ei myöskään tarvitse vieraiden syödä, se on aivan oma valinta.
Ei tosiaan ole aivan selvää, pitäisikö noita itkeä vai nauraa. Pakkauspäivä olisi monessa ruoka-aineessa tärkeämpi.
Itkettää se, että ei ymmärretä ruuan voivan olla pilalla jo ennen päiväystä. Muut aistit eivät sano mitään, jos vain näkee päiväystä olevan jäljellä.
Naurattaa se, kun jossakin kuiva-aineessa katsotaan aamulla "tämä on vanhentunut", kun parasta ennen-päivämäärä on eilinen. Jossakin tuoreessa kanassa tai kalassa sen vielä ymmärtää, kun niissä ei käyttöaikaa monta päivää olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei oikeastaan muuta olekaan kuin -60% tuotteita, jääkaapissa ja pakkasessa. Meillä ei ole ruokamyrkytyksiä tai muitakaan paskahalvauksia. Meillä ei myöskään tarvitse vieraiden syödä, se on aivan oma valinta.
Et tainnut ymmärtää aloitustani. Pointti oli, että ihmiset eivät osaa enää käyttää haju- ja makuaistia. Päiväyksen yli mennyt ruoka voi olla ihan hyvää, mutta päiväys ei takaa sitä, että eikö se väärin säilytettynä voisi olla pilallakin. Varsinkin nämä kuivatuotteiden poisheittämiset parasta ennen -päiväystä ovat ihan naurettavia, kun ne säilyvät sen jälkeen ihan hyvänä vielä pitkään, jos on säilytetty oikein. Ap.
Jos jääkaappi on ns jaskainen, siellä on joku homeinen käntty tms, on kaikki kaapin tuotteet vaarassa pilaantua, jotta siivotkaa niitä jääkaappejanne niin ei heti homehdu tavarat.
Mun mies vie tämän ihan äärimmäisyyksiin. Hänen mielestään tuotetta ei voi enää syödä, jos siinä on viimeinen käyttöpäivä huomenna. (ja säätää myös jääkaappia sellaisiin lämpötiloihin, että siellä paleltuu vihannekset)
Tosin tämä pohjautuu siihen, että hän on ruokakaupan alalla töissä ja jotenkin kaikki kaupan alan säädökset tuo kotiin. Eli kuvittelee samojen sääntöjen pätevän kotona kuin kaupassakin, kun oikeasti kaupassa pitää olla tiukemmat säädökset, jotta ruoka säilyy myös kotona siihen asti, mitä päiväykset osoittavat.
Aivan. Lähikaupassa tekisi mieli välillä huomauttaa kylmäketjusta, kun pakasteet lojuvat rullakoissa keskellä kauppaa odottamassa kaappiin pääsyä. Välillä on varsinkin jäätelöissä jäähilettä itse tuotteessa eli selvästi jossain vaiheessa päässyt sulamaan ainakin vähän ja sitten taas pakastunut uudelleen.
Itseäni v tuttaa se, että kaupassa asiakkaat vetävät niitä koreja, joissa lihoja on, ulos siitä kylmätiskistä valitakseen sieltä korin takaosasta mieleisensä pakkauksen, mutta sitten sitä koria ei työnnetä takaisin. Eihän ne etumaiset tuotteet enää ole kylmässä.
Ja kun nuo jauhot mainitsit, niin monissa tuotteissa on päiväys vaan sen takia, kun sen on pakko olla. Ei joku jauho tai säilyke vanhene vuodessa kahdessa, jos se on säilytetty oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut ymmärtää aloitustani. Pointti oli, että ihmiset eivät osaa enää käyttää haju- ja makuaistia. Päiväyksen yli mennyt ruoka voi olla ihan hyvää, mutta päiväys ei takaa sitä, että eikö se väärin säilytettynä voisi olla pilallakin. Varsinkin nämä kuivatuotteiden poisheittämiset parasta ennen -päiväystä ovat ihan naurettavia, kun ne säilyvät sen jälkeen ihan hyvänä vielä pitkään, jos on säilytetty oikein. Ap.
En missannut pointtia, osaan lukea, mutta päätin kommentoida asiaa omalta kannaltani.
Olen muuten samaa mieltä, ihmiset ovat hysteerisiä päiväyksen tuijottamisessa. Mutta on omallekin kohdalle sattunut muutama pilaantunut tuote, vaikka päiväystä olisikin jäljellä. Niistä kannattaa nostaa haloo, saa kaupasta hyvässä lykyssä lepytystuotteita.
Olen havainnut tuota Prisman Kotimaiset-broilerituotteissa. Pari kertaa olleet selvästi pilaantuneita, kun olen avannut paketin viimeisenä käyttöpäivänä. Lopetin ostamisen siihen.
Champions XL-herkkusienissä ei ole parasta ennen päivämäärää ollenkaan ja sienet ihan mätiä.
Ihan käsittämätöntä, ettei ihmisillä ole maalaisjärkeä näitä päiväyksiä tutkiessa ja vahdatessa.
Jos päiväysvanhentunut tuote ei haise pahalle, ei näytä pahalta tai maistu pahalta niin sen voi ihan hyvin käyttää. Ja tietenkin tämä toimii myös toiseen suuntaan, että vaikka päiväystä olisi jäljellä, mutta tuote on selvästi pilaantunutta niin eihän sitä käytetä sitten.
Vanhemmilla oli tuollainen jääkaappi missä kaikki pilaantui alle aikayksikön ja haisikin ihan hirveältä. Kaappi oli kunnossa mutta tehonsäätö säädetty niin pienelle kuin mahdollista että "säästyisi sähköä". Jauhelihakin oli läpiharmaata jo kauan ennen kuin pääsi pannulle, jne.
Ihme kyllä eivät saaneet koskaan pahempaa ruokamyrkytystä. Liekö joku vastustuskyky kehittynyt kun valmistettukin ruoka saattaa seistä päiväkausia huoneen lämmössä. Liekö syy siinä kun ovat kasvaneet pula-aikana.
Minä kaipaisin valmiiksi pakattuhin hedelmiin ja kasviksiin pakkauspäivää, jotta tietäisin, miten vanhan miniluumutomaatti- tai viinirypälepakkauksen ostaisin.
Hiljattain ostin syöntikypsiä mangoja sen kahden pakkauksen ja parin päivän päästä, kun olisin syönyt sen toisen, niin se oli aivan mätä. Jos olisi ollut irtomyynnissä, niin olisin huomannut kannan kohdalta, että on huono, mutta pakkauksessa olevasta tuota ei nähnyt. Ja nämä "syöntikypsät" ovat yleensä vielä kalliimpia kuin irtomyynnissä olevat, koska niissä on tavallaan takuu, että ovat heti syötäviä.
Älytöntä käskyjen ja ohjeiden vastaanottoa, kun ei oma maalaisjärki sano juuta tai jaata.
Sitähän se on.
Vierailija kirjoitti:
Olen havainnut tuota Prisman Kotimaiset-broilerituotteissa. Pari kertaa olleet selvästi pilaantuneita, kun olen avannut paketin viimeisenä käyttöpäivänä. Lopetin ostamisen siihen.
Champions XL-herkkusienissä ei ole parasta ennen päivämäärää ollenkaan ja sienet ihan mätiä.
Mä en osta mitään broilerituotetta, jossa ei ole useampaa päivää jäljellä. Yleensä merkki kuin merkki, niin haisee hirveelle jo päivää ennen viimeistä käyttöpäivää. Toki osa hajusta johtuu siitä pakkauskaasusta, mutta sen pitäisi kadota hetken kuluttua. Meillä jos ei kissoille kelpaa raakana, niin ei kelpaa minulle kypsänäkään.
Kyse on vain siitä että ihmiset ovat menettäneet kaiken terveen järkensä. Kaikkeen tarvitaan viranomaisia.
Jos hajuaisti pelaa se on ihan paras testausmenetelmä. Pilaantuva ruoka tuoksahtaa epämiellyttävältä, kelvollinen on käytännössä hajuton. Ja jos alat paistaa vaikka jauhelihaa josta et ole ihan varma, pannusta nouseva tuoksu kyllä kertoo. Reippaasti vanhenneet jauhot ryynit, hiutaleet saattavat joskus saada vanhan maun tai hiukan härskiintyä. Niihin voi myös tulla elämää. Kahvin aromi hälvenee mutta se ei vaaranna terveyttä. Sokeri säilyy vaikka miten kauan jos ei kostu.
Maito säilyy hajuttomana joskus yllättävän pitkään, sitä voi myös kaataa lasiin, katsoa ja maistaa ilman hengenmenon vaaraa. Pitäisi luottaa omiin aisteihinsa ja arvostelukykyynsä tässä(kin) asiassa.
Hapanmaitotuotteet ovat yksi, jonka hyvää säilyvyyttä ei aina tajuta. Kysellään, voiko syödä muutaman päivän vanhaa jogurttia jne.
Vierailija kirjoitti:
Hapanmaitotuotteet ovat yksi, jonka hyvää säilyvyyttä ei aina tajuta. Kysellään, voiko syödä muutaman päivän vanhaa jogurttia jne.
Tämä on totta! Kaveri harmitteli juuri kun sillä oli menossa raejuusto vanhaksi, avaamaton pakkaus. Naurettavaa.
En tiedä, millaisista hajuista ja mauista tässä nyt puhutaan, mutta itse en ole kyllä ollenkaan varma, osaanko hajun perusteella määritellä, onko jokin tuote hyvää vai ei. Esimerkiksi kun avaa broilerisuikalepaketin, se haisee ihan kamalalta, mutta se on kuitenkin ihan syömäkelpoista. Samoin kalan kanssa. Joskus olen myös tehnyt ruokaa pari päivää vanhasta jauhelihasta enkä ole huomannut maussa tai hajussa mitään eroa. Mitään oireita ei ole tullut, mutta voinko tosiaan tietää, että se ei ole ollut jo pilaantunutta. Juu, olen näin tumpelo, että ellei ole näkyvää hometta tai kokkareita tai ellei haju ole oikeasti niin kamala, että se kuvottaa, en tunnista mikä ruoka on pilalla.
Vkp lähenee niin pakkasen ovi aukeaa.