Pissarakon tilavuus?
Netistä tietoa etsiessäni rakkoon pitäisi mahtua pissaa puoli litraa ja jopa yli. Itselläni tuollainen on täysin mahdotonta. Onkohan se epänormaalia vai onko muilla myös?
Kommentit (15)
Naisilla ainakin raskaudet ja synnytykset vaikuttaa yleisesti pidätyskykyyn.
Tilavuus on noin puoli litraa, mutta rakko voi "oppia" ilmoittamaan virtsaamistarpeesta aikaisemmin. Jos käy pissalla aina varmuuden vuoksi ennen tarvetta ja heti kun tuntee tarvetta saa aikaiseksi yliaktiivisen rakon, joutuu käymään yhtenään vessassa. Rakkoa voi ja kannattaa "kouluttaa" siten että ei mene heti vaan pidättelee. Yliaktiivinen rakko on melkoinen riesa, mutta onneksi siitä voi opetella pois. Nimimerkillä: kokemusta on.
Kyllä mulla ainakin se litra mahtuu helposti.
Rakon tilavuus on aika vakio mutta esim. yliaktiivinen rakko ilmaisee tarpeen ennen kuin fyysisesti on tarvetta. Voi liittyä myös esim. stressiin.
Minulla sama juttu. En tiedä onko kyse yliaktiivisesta, mutta arviolta muutaman desin jälkeen kusi alkaa lirua ihan pakolla :(
kerran kusin 1,5 litran vinkkupullon täyteen ja vähän lattiallekkin
8 desiä katetroivat minulta kun oli virtsaumpi, juonut en sinä päivänä ollut juurikaan. Iso oli kuulemma määrä, n. 6 olisi ollut normaalimpi tuossa tilanteessa.
Tuntuu että jotkut kyllä kusta lorottaa ainakin litran. Kai siinäkin on yksiöllisiä eroja kuten kaikessa muussakin ihmiskehossa. Jos on tottunut juomaan isoja määriä niin kertyy virtsaakin paljon, minä joka juon vähän, myös käyn aika vähän vessassa ja tulee vähän kerralla tuotetta uloskin, mistäpä sitä tulisi enemmän jos ei sisäänkään tule.
Minulta on katetroitu 0.7l kun väiteltiin voiko mulla olla virtsarakko täynnä. Ei ainakaan kusettanut. Mutta kyllä sinne mahtuu. Monesti kun käy oikein kunnolla kusella niin housujen vyötärölle tulee useempi sentti tyhjää tilaa.
7,5 desiä on ollut minulla (sairaalassa mitattu) ja silloin oli kyllä rakko todella täynnä. Minulta otettiin koepala eikä saanut nousta pissalle 4 tuntiin ja alusastiaan en osannut pissata.
Oletteko ikinä liponeet omenamehua suoraan Signora Maggin posliinikannusta?
Venyvä käsite ja venyvä elin. Vaihtelee ihan sen mukaan mihin on tottunut. Jos syystä tai toisesta virtsaaminen ei onnistu voi virtsarakko venyä ja tilavuus voi hyvinkin olla pitkälti toista litraa.
Noin puoli litraa on se raja jota pidetään normaalina ja johon pyritään. Silloin rakko ei ole liian venynyt ja se supistuu virtsatessa kunnolla, eikä jäännösvirtsaa yleensä jää.
Kaveri oli juonut 13 kaljaa ennen kuin alkoi kusettamaan, sitten kusikin puoli tuntia yhtäkyytiä.
Vierailija kirjoitti:
kerran kusin 1,5 litran vinkkupullon täyteen ja vähän lattiallekkin
Savolainen tarina, jossa vastuu siirtyy heti kuulijalle
Kyllähän se pissattaa kovasti jo muutaman desin kohdalla mutta voihan sitä pidätellä