Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko luovuttanut verta, millaista se on?

Vierailija
18.05.2020 |

Itse en oo koskaan eikä oikein kiinnosta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sellaista punaista, tuoreena nestemäistä.

Vierailija
2/8 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kovin ihmeellistä hommaa. Menee paikalle, täyttää vähän selvityksiä, odottelee vuoroaan. Sitten tökätään neula kiinni käsivarteen ja saa vähän puristella sidetuppoa että virtaus kasvaa. Kun annos on täynnä sidotaan pistojälki piiloon ja hengaillaan hetki ennen kuin saa poistua paikalta. Yleensä tarjolla on myös kahvia ja pullaa luovuttajille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut. Se on minusta oikein mukava tapahtuma ja luovuttaisin mieluusti useamminkin. Esitietolomakkeen täytön jälkeen on hoitajan haastattelu, missä mitataan myös hemoglobiini. Sen jälkeen pääsee juomaan mehua ja odottamaan omaa vuoroa. Sitten vain vuoteella pötköttämään, neula käteen ja odotetaan, kunnes pussi on täynnä. Koko ajan hoitajat käyvät varmistamassa, että vointi on hyvä. Kun pussi on täynnä, vuoteelle saa jäädä vielä hetkeksi makoilemaan ja sitten siirtyä omaan tahtiin tarjoilujen pariin.

Vierailija
4/8 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten kysyt, millaista se on, jos ei kiinnosta? :) olen luovuttanut, vereni on hätäveriryhmää 0- niin kutsuja tulee välillä.

Ei siinä mitään sen ihmeempää. Olen useaan otteeseen todettu nopeaksi luovuttajaksi, menee koko hommassa n.15-20 min hemoglobiinimittauksen ja verenluovutuksen kanssa jos ei ole ruuhkaa. Hetken siinä joutuu odottelemaan luovutuksen jälkeen, ennen kun saa nousta ylös. Mulle ei ole koskaan tullut huono olo tai mitään jälkivaikutuksia, vaikka periaatteessa painon takia ovat ajoittain vähän huolissaan, hoikka kun olen.

Vierailija
5/8 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä on aika paljon odottelua, etenkin ensimmäisellä kertaa. Kannattaa varata todella paljon aikaa sille. Ihan jees. Siellä on hiljaista ja rauhallista. Tarkkailevat luovuttajan vointia ja ovat vähän ylivarovaisiakin.

Olen käynyt kahdesti luovuttamassa, mutten enää mene. Mulla on niin matala verenpaine, ettei mun kroppa kestä sitä. Muuten olisin kyllä luovutuskelpoinen. Paino on juurikin se 50 kiloa. Mulla ei ole piikkikammoa, ja auttaisin mielelläni. Mutta ei vain hento nainen kestä niin suuren verimäärän luovuttamista niin lyhyessä ajassa.

Vierailija
6/8 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut monta kertaa. On niin helppoa etten oikein kehtaisi olla luovuttamatta.

Vierailija
7/8 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa hommaa on, ylempänä onkin kerrottu tarkemmin prosessin kulku. Jos joku harkitsee ensimmäistä luovutustaan niin kannattaa valita päivä, kun on hyvä, normaali olo. Nimittäin pari kertaa olen mennyt luovuttamaan, kun olo ei ole ollut 100% hyvä ja huimausta oli loppupäivän, luovutuksen jälkeen meinasi pyörtyä. Ekalla kerralla kun näin kävi, niska oli huonosti nukutun yön jäljiltä jumissa ja päätä sen vuoksi särki. Toisella kerralla olin muuten vain väsynyt ja stressaantunut. 

Vierailija
8/8 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kerran jälkeen vähän pyörrytti. Nyt 20 kertaa takana, ei tunnu missään. Hyvä mieli tulee. Juoda pitää hyvin sinä päivänä. Tarjolla salaattia, mehua, kahvia ja teetä, leipää lisukkeineen. Telkkaruutua kattelet makoillessa.