Miten kristinusko suhtautuu hyväosaisuuteen?
Evankeliumi Markuksen mukaan 10
17. Ja hänen sieltä tielle mennessään juoksi muuan hänen luoksensa, polvistui hänen eteensä ja kysyi häneltä: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
18. Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.
19. Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
20. Mutta hän sanoi hänelle: "Opettaja, niitä kaikkia minä olen noudattanut nuoruudestani asti".
21. Niin Jeesus katsoi häneen ja rakasti häntä ja sanoi hänelle: "Yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua".
22. Mutta hän synkistyi siitä puheesta ja meni pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
23. Silloin Jeesus katsoi ympärilleen ja sanoi opetuslapsillensa: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!"
24. Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: "Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä Jumalan valtakuntaan!
25. Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
Kommentit (12)
"Minä sanon teille: helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
Eiköhän ne ihmisyyden ongelmat ole samat, tuloista riippumatta. Esim alkoholiongelma. Juovan lähipiirin kannalta on sama, onko juotu halpaa vai kallista viinaa.
Eli ns. hyvissäkin perheissä voi olla ongelmia. Mutta niitä ei välttämättä uskota.
Eikö Jeesus, Chrestus, kuulemma kaatanut niitä rahamiesten pöytiä temppelissä tms.? Juudas ei myöskään kuulemma oikein nauttinut tilanteestaan vaikka saikin rahaa.
En tiedä miten suhtauu, mutta tuskinpa ainakaan pahaksi.
Nääs tuo ns. hyväosaisuus ei aina tule perintönä eikä ilmaiseksi.
Moni on tehnyt helvetisti töitä sen eteen, että saa tänäpäivänä elää ns, hyväosaisena.
Hän opiskellut pitkän putken, usein velkarahoin, tai rohkeana alkanut yrittäjäksi, ja yrittäjäksi harvempi pystyy alkaan ilman velkaa, sillä jostain se tavallisen ihmisen yrittäjäksi alkaminen tarvitsee sen aloitus pääoman.
Jos mun pitäisi arvata, sanoisin, että itse hankittuun kristinusko suhtautuu enemmän kuin myönteisesti. Sillä se arvostaa sitä.
Arvostaa sitä, että ihminen on tehnyt ankarasti työtä ja nähnyt vaivaa sen eteeen, että hän vihdoin voi taloudellisesti paremmin kuin nuorena.
Kristinusko on aina arvostanut työtä ja omaan toimeentulon järjestämistä itse.
Laiskat ja toisen kustannuksella elävät ihmiset ovat sille kauhistus.
Oliko se Jeesus vai joku opetuslapsista, joka kaatoi pankkiirien ja koronkiskurien pöydät?
M/40
Typerä aloitus. Väitä nyt vielä että rikkaat on pinnallisia. Ja tyhmiä, vaikka olis opiskellut ja nähnyt vaivaa ammattitaidon hankkimiseen. Esim lääkärit? Hoitaa muita mutta on kuitenkin hyvä palkka. Mitä AP siitä miettii?
Varo ettei itsestäsi ole muille enemmän haittaa kuin hyötyä.
Kristinusko nimenomaan lähtee siitä, että jokaisen ihmisen on tehtävä työtä toimeentulonsa eteen.
Toisten kustannuksella eläminen, toisten hyväksikäyttäminen, vetämättömyys ja laiskuus ovat kauhistus kristinuskolle.
Sairaita ihmisiä ymmärretään ja heitä autetaan, mutta terveen ihmisen tulee toimia ja hankkia elanto itselleen ja perheellen.
Nämä ovat kristintuskon ihan perinteisiä ajatuksia.
Joo, kyllähän se noin menee kuin kommentoijast nrot 6 ja 10 kirjoittelevat.
Jo Raamatussa sanotaan syntiinlankeemukseen jälkeen, että "otsasi hiessä on sinun leipäsi ansaittava", tai suunnilleen näin.
Se että voi hyvin, ansaitsee hyvää palkkaa ei kaikille tule ilmaiseksi, tuosta noin kuin hatusta vetäisemällä.
Useimmat ovat hyväosaisuuden saadakseen nähneet siihen vuosikausia vaivaa ja tehneet lujasti työtä.
Ei hyväosaisuus ole mikään synti, se omalla työllä ansaittu olotila.
Tottahan erikseen on sitten jotkut tosirikkaat, jotka perivät omaisuutensa ja ovat iänkaiken saitoja eivätkä koskaan osallistu edes pienimpäänkään hyväntekeväisyyteen.
Arvostan kaikkia niitä sekä kotimaisia että ulkomaisia firmoja, jotka jatkuvasti lahjoittavat rahaa tai muuta, esim. lastensairaaloille tai muille sairasjärjestöille tai todella köyhille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllähän se noin menee kuin kommentoijast nrot 6 ja 10 kirjoittelevat.
Jo Raamatussa sanotaan syntiinlankeemukseen jälkeen, että "otsasi hiessä on sinun leipäsi ansaittava", tai suunnilleen näin.
Se että voi hyvin, ansaitsee hyvää palkkaa ei kaikille tule ilmaiseksi, tuosta noin kuin hatusta vetäisemällä.
Useimmat ovat hyväosaisuuden saadakseen nähneet siihen vuosikausia vaivaa ja tehneet lujasti työtä.
Ei hyväosaisuus ole mikään synti, se omalla työllä ansaittu olotila.
Tottahan erikseen on sitten jotkut tosirikkaat, jotka perivät omaisuutensa ja ovat iänkaiken saitoja eivätkä koskaan osallistu edes pienimpäänkään hyväntekeväisyyteen.
Arvostan kaikkia niitä sekä kotimaisia että ulkomaisia firmoja, jotka jatkuvasti lahjoittavat rahaa tai muuta, esim. lastensairaaloille tai muille sairasjärjestöille tai todella köyhille ihmisille.
Naurettavaa vääräuskoisuutta. Rikas ei voi koskaan päästä taivaaseen ja nykymaailman keskituloinen on jeesuksen ajan ruhtinas. Nyky Suomessa yksikään töissäkäyvä ei voi päästä taivaaseen.
(Luuk. 16:19–31)
»Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!' Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.' Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'. Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'. Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'." »
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rikas_mies_ja_Lasarus