Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos irtisanoudun itse, tuleeko 3kk karenssi?

Vierailija
12.05.2020 |

Eli olen ollut vuosia työpaikassa mistä on irtisanoutunut paljon henkilökuntaa käytännössä yhden henkilön takia, joka myrkyttää koko työilmapiirin.
Oma henkinen jaksaminenkin samasta syystä alkaa olemaan niin kortilla, että ajattelin irtisanoutua. Toimin ohessa sivutoimisena yrittäjänä, joten aion sitten tehdä niitä hommia enemmän.

Mietin vain, että tuleeko aina joka tapauksessa se 3kk karenssi? Ilmeisesti ainakin jos syynä on "vain" oma jaksaminen.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä irtisanouduin huonosta työpaikasta ollessani opintovapaalla. Silloin ei karenssia tullut.

Vierailija
22/30 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa vähän. Vingutaan ettei joihinkin paikkoihin löydy tekijöitä, mutta sitten irtisanoutuminen on tehty mahdottomaksi. Eikä vieläkään ne muka viisaat ole tehneet tälle mitään.

Eikö olisi parempi jos sitä puhelinmyyntiä, tai mitä tahansa alaa voisi kokeilla, mutta ei rangaistaisi tuolla tavoin?

Minä ainakin olen neuvonut läheisiä työttömiä että älkää lähtekö edes yrittämään, kun tajuan ettei heillä oikein ole sitä mitä työ vaatii, mutta itse eivät oikein ymmärrä vaan ovat epätoivoisia, valmiita kokeilemaan kaikkea ja samalla menettämään tällä tavoin päivärahansa, asuntonsa jne.

En nyt puhelinmyynnistä tiedä, mutta oletko ajatellut sitä, että tosi ikäviinkin duuneihin se uuden tyypin etsiminen/rekrytointi ja opettaminen hommaan maksaa rahaa? Edes niihin työpaikkoihin ei haluta kokeilijoita, koska tämä koklaaminen ei ole työnantajallekaan ilmaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työpaikkasi ilmapiirin pilaava ihminen pomo? Jos on, niin kritisoi hieman häntä, ei liian suoraan mutta asialliseen sävyyn niin että se huomataan. Korona-aikana tällainen pomo voi irtisanoa sinut tuotannollisella ja taloudellisella syyllä. Nyt muutenkin korona-aikana monet firmat irtisanovat ihmisiä alemmalla kynnyksellä, etenkin jos johto on taitamatonta ja haluavat peitellä huonoa johtamistaan irtisanomalla sellaisia työntekijöitä, jotka ovat tuoneet esille ongelmat. Jäljelle jää ne työnsä menettämistä pelkäävät ja välinpitämättömät. Kannattaa kuitenkin huomioida tuo yrittäjyyden vaikutus työttömyystukeen.

Vierailija
24/30 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa vähän. Vingutaan ettei joihinkin paikkoihin löydy tekijöitä, mutta sitten irtisanoutuminen on tehty mahdottomaksi. Eikä vieläkään ne muka viisaat ole tehneet tälle mitään.

Eikö olisi parempi jos sitä puhelinmyyntiä, tai mitä tahansa alaa voisi kokeilla, mutta ei rangaistaisi tuolla tavoin?

Minä ainakin olen neuvonut läheisiä työttömiä että älkää lähtekö edes yrittämään, kun tajuan ettei heillä oikein ole sitä mitä työ vaatii, mutta itse eivät oikein ymmärrä vaan ovat epätoivoisia, valmiita kokeilemaan kaikkea ja samalla menettämään tällä tavoin päivärahansa, asuntonsa jne.

En nyt puhelinmyynnistä tiedä, mutta oletko ajatellut sitä, että tosi ikäviinkin duuneihin se uuden tyypin etsiminen/rekrytointi ja opettaminen hommaan maksaa rahaa? Edes niihin työpaikkoihin ei haluta kokeilijoita, koska tämä koklaaminen ei ole työnantajallekaan ilmaista.

Moneen työhön ei opeteta yhtään mitenkään. Jos opetettaisiin, niin ihmiset voisivat viihtyä pidempään.

Vierailija
25/30 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain karenssin, vaikka minuun kohdistui seksuaalista häirintää ja henkistä väkivaltaa, josta oli todisteet. Mutta kannatti, sillä olisin romahtanut lopullisesti mikäli olisin jatkanut päivääkään. Kyllä sitä eli, ja sai levätä henkisesti.

Vierailija
26/30 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain karenssin, vaikka minuun kohdistui seksuaalista häirintää ja henkistä väkivaltaa, josta oli todisteet. Mutta kannatti, sillä olisin romahtanut lopullisesti mikäli olisin jatkanut päivääkään. Kyllä sitä eli, ja sai levätä henkisesti.

Saitko kuitenkin oikeudessa korvaukset? Kun sinulla oli todisteet, teit varmaan valituksen päätöksestä. Miten sen hylkäämistä perusteltiin?

Vierailija
27/30 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakea pitkää sairaslomaa esim. masennuksen takia jolloin saat sairauspäivärahaa ja karenssi kuluu samalla. Itsellä tämä ainakin onnistui vielä n. 12 vuotta sitten. En tiedä onko tämä porsaanreikä jo tukittu. Tietysti jos tienaat yrittäjänä niin vaikeampi. Tai sitten vaan laskutat myöhemmin tekemäsi työt niin et saa rahaa tilille mistä kukaan voisi valittaa.

Yrittäjä on yrittäjä, ei siinä pankkitilejä tutkita, kun työttömyyspäivärahasta on kyse. Aivan sama, koska ne laskuttaa.

Vierailija
28/30 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette hanki uutta työpaikkaa?

Jotenkin tällä palstalla tuntuu että porukka ei edes tajua sitä että uuden työpaikan voi hankkia ja irtisanoutua vanhasta heti kun uusi työsopimus on allekirjoitettu.

Ei tule karenssia, kun ei jää työttömäksi.

Vierailija
29/30 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissä on nyt tyyppi, joka hankki itselleen uuden työpaikan niin että työ alkaa kuukauden päästä ja irtisanoutui saman tien vanhasta työstää ja koska irtisanoutumisaika oli kaksi viikkoa, niin hänelle jäi väliin kaksi viikkoa "ommoo lommoo", eli piti siinä sitten tavallaan palkattoman ja työsuhteettoman loma vanhan ja uuden työn välissä. Tässä välissä koronatilanne ekaloitui niin että uudessa työssä hänet lomautetiin välittömästi työsuhteen alkaessa. Tyyppi haki työttömyyspäivärahaa määräaikaisen 3kk lomautuksen ajalle, mutta ei ole TE-toimiston mukaan siihen oikeutettu, koska on irtisanoutunut ilman pätevää syytä ja sai 90 pväin karenssin.

Vierailija
30/30 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä irtisanouduin huonosta työpaikasta ollessani opintovapaalla. Silloin ei karenssia tullut.

Niin minäkin. Tai karenssi kului opintonvapaan aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi