Hylätyt talot YouTubessa
Törmäsin kuluneella viikolla YouTuben suosituksissa kanavaan Lonely Urbanex ja katsoin muutaman videon. Kanavan sisältö koostuu siis ilmeisesti eri puolilla Suomea sijaitsevissa hylätyissä autiotaloissa ja niiden pihapiirissä kuvatusta videomateriaalista. Samantyylisiä videoita tekevät ilmeisesti pari muutakin kanavaa.
Videot veti jotenkin todella hiljaiseksi ja samalla herättivät paljon kysymyksiä. Varsinkin yksi video, jossa pihapiiriin oli hylätty useita autoja ja talot, joihin on jäänyt lasten leluja ja pelejä. Mitä niille ihmisille on oikein tapahtunut? Miksi he ovat vain jättäneet kaiken taakseen? Kuvittelisi, että talo, tontti ja autot ovat ainakin joskus olleet rahanarvoista tavaraa, joten en tajua miten joku vaan lähtee ja jättää kaiken lahoamaan.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Urbex Arttu tekee myös hyviä videoita aiheesta.
Jep, parempia kuin tämä toinen, nuori kaveri mutta tietää vanhoistakin jutuista enemmän kuin tämä toinen.
Teemu sitä Teemu tätä, en minä ole enää hetkeen jaksanu tuota samaa jankutusta kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Janne Flinck, joka tosin tekee vähemmän videoita vanhoista maalaistaloista. Ja Syrbex, joka lopetti äkillisesti.
Hytönen79
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto on, että ei ole perillisiä ja kuolo korjannut.
Toinen, jopa ehkä yleisempi on se, että jos ei suoranaista palavaa rahan tarvetta ole, niin ei haluta omaisuudestaan luopua. Se ajatus on aika jännä, mutta menee jotenkin niin, että "Se on tuassa ollu 50 vuotta ja saa olla jatkossakin" tai "Ei tuota autoa ny raaski hävittää. Ehkä se tulee vielä joskus laitettua tai ehkä se veljen poika innostuu" tms. Jotkut rakastuvat romuun....ymmärrän heitä.
Tommoset on valtion omaisuutta
Minä saan henkeä ahdistavan reaktion jos joku samassa tilassa syö banaanin (tämä on ihan oikea allergia), mutta en ole sitä mieltä että kaikilta muilta pitäisi kieltää banaanin syöminen. Kulkuvälineeseen mennessä otan tietoisen riskin ja allergia lääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan henkeä ahdistavan reaktion jos joku samassa tilassa syö banaanin (tämä on ihan oikea allergia), mutta en ole sitä mieltä että kaikilta muilta pitäisi kieltää banaanin syöminen. Kulkuvälineeseen mennessä otan tietoisen riskin ja allergia lääkkeen.
Hups. Väärä ketju!!
Vierailija kirjoitti:
Vanhoissa tehtaissa, sairaaloissa, ym. paikoissa seikkailuista kertovat sivut on ainakin erittäin mielenkiintoisia. Samoin tubevideot, joissa kavutaan esim. vanhaan satoja metrejä korkeaan savupiippuun ilman turvavarusteita, pakko katsoa vaikka pahaa tekee.
Sama. Oikein hirvittää, että koska jotain romahtaa tai joku tippuu lattiasta läpi. Edes jotain turvavarusteita olisi hyvä olla.
Toinen juttu Suomessa sijaitsevissa vanhoissa, hylätyissä taloissa, aitoissa ja vajoissa on myyräkuumeriski. Se kun voi tarttua ihan vaan hengitysilmasta, jos vaikka siirtelee tavaroita tms. Yksi tuttu sai juuri vanhasta vajasta kun olivat sitä tyhjentämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hups. Väärä ketju!!
:D Mietinkin vähän, että mites tämä nyt liittyy. Voihan autioon taloon ottaa evääksi banaania, mutta mielellään ei jos on allergisia mukana siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Janne Flinck, joka tosin tekee vähemmän videoita vanhoista maalaistaloista. Ja Syrbex, joka lopetti äkillisesti.
Janne Flunckillä on laidasta toiseen.
Myös maalaistaloja mahtuu kokoelmaan.
Jos oikein muistan ja ymmärsin Syrbex Antti ei varsinaisesti ole lopettanut. Oli moottoripyörä onnettomuudessa ja olikohan niin että jalkaan tehtiin uusia leikkauksia tms ja siksi jäi tauolle.
Olen seurannut alusta alkaen Lonely Urbanex Teemua sekä Urbex Arttua.
Myös Hytönen kuuluu porukkaan sekä jo mainittu Janne Flinck.
Kaikki julkaisevat suht säännöllisesti videoita You Tubessa. Ovat erilaisia ja siksi kaikki kiinnostavat.
Sanattomaksi ja hiljaiseksi vetää useinkin.
Lähes kyyneleet tullu muutaman kerran.
En tykkää, että mennään tutkimaan ja kuvaamaan luvatta paikkoja!
Perilliset voi asua kaukana ja kun tiedetään ettei perinnöllä ole arvoa niin talot jää lahoamaan. Ei tuo nyt mitään ihmeellistä ole. Arkirealismia.
Selvää tunkeilua ja tirkistelyä. Henkensä uhalla kuvaavat. Älytöntä.
Jokuhan nuo omistaa. Kysytäänkö lupia ennen kuin tirkistellään ja levitetään nettiin?
Että tätäkin pitää apinoida ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää, että mennään tutkimaan ja kuvaamaan luvatta paikkoja!
Eivät käsittääkseni ole ilman lupia.
Usein tulee maininta kuinka ovat keskustelleet omistajan tai jonkun sukulaisen
kanssa rakennuksiin liittyvistä asioista.
Samoin metalli etsinnät pelloilla kuten mm Ramsundi vaatii luvan etsiä esimerkiksi pelloilta etsimen kanssa.
Eivätkä ota taloista mitään vaan kaikki jätetään niinkuin tullessa olivat. Kuvaavat videoita ja valokuvia vanhoista taloista sekä irtaimistoista.
LonelyUrbanex-Teemun videot on koukuttavia ja saatan katsella useitakin videoita peräkkäin. Näistä videoista tulee kovin nostalginen mieli. Olen itse edelläkuvatussa tilanteessa jossa koti on syrjäseudulla kylmilään ja itse olen kaupungistunut. Vaimo eikä poikani ole lainkaan kiinnostuneet edes siellä käymään. Paikat ovat minulle kyllä tunnesiteiset.
Teemu voisi kyllä hiukan tarkemmin ja ehkä "Sergio Leonemaisemmin" keskittyä sinänsä mielenkiintoisen ja aihepiiriltään monelle merkityksellisen materiaalin kuvaamiseen ja analysoimiseen. Uskon, että on monia kaltaisiani asiasta kiinnostuneitä.
Pidemmittä lätinööttä tämä oli tässä
Niin kenenköhän luvalla tonteille ja taloihin sisälle mennään?
Menee valtiolle. Valtiokonttorille tarkalleen ja sieltä kunnan on mahdollista hakea perintöä itselleen. Näin testamentittomisssa tapauksissa jos lähisukulaisia ei löydy.