Onko teillä parisuhde ”me” vai ”minä ja sinä”?
Olen ollut nykyisessä avioliitossani liki seitsemän vuotta. Kerran jo eronneena, kun meillä molemmilla oli jo elämää takana ajattelin, että tästä tulee ”minä ja sinä rinnakkain” suhde. Eihän meillä ollut yhteisiä lapsiakaan.
Alussa Mies vaikeuksissa (ei parisuhteen) on todennut, että _me_ olemme tässä yhdessä. Silloin ajattelin, että kyllä tässä on minun ongelmani, ei _meidän_.
Nyt havaihduin, että minullekinnon tullut vahva me-henki. Se on vain vaatinut kasvamista.
Siksi kyselen: oletteko te ”me” vai kaksi erillistä ihmistä. Entä kauan olette olleet yhdessä? Missä vaiheessa me-henki iski?
Kommentit (6)
No siis parisuhteessa on mielestäni molemmat. Vaikka on asioita, joita tehdään me-hengellä, niin en silti elä missään symbioosissa miehen kanssa, vaan siellä on myös yksilön tarpeet otettu huomioon.
Vierailija kirjoitti:
No siis parisuhteessa on mielestäni molemmat. Vaikka on asioita, joita tehdään me-hengellä, niin en silti elä missään symbioosissa miehen kanssa, vaan siellä on myös yksilön tarpeet otettu huomioon.
En tarkoita symbioosia, vaan asennetta. Tunteeko olevansa me vai minä? Yritänkö selvitä koronasta itse, vai yritämmekö selvitä siitä yhdessä? Selviämmekö laskuista yhdessä, vain katsonko minä, miten saan rahat riittämään?
Ap
Tässä kun analyyttisesti olen pohtinut päättynyttä pitkää parisuhdettani näin vuosien jälkeen, olen tullut siihen tulokseen, että minulle oli koko ajan suhde "me". Miehelle se oli kaikki vuosikymmenet "minä".
Riippuu asioista. Joissain asioissa ollaan me, toisissa minä ja sinä.
Meidän koti (miehen omistama) ja meidän mökki (minun omistama on). Sinun metsä (miehen omistama ja hoitaa sitä yksin) ja minun asunto (entinen kotini, nyt vuokralla).
Minun lapset, sinun lapset (molemmilla aikuiset), meidän koira.
Joskus oli että mies puhui minä muodossa esim. oltiin molemmat menossa johonkin ja niin puhui anoppikin joskus. Ei enää.
Jossain asioissa on toki hyvä puhua minä ja me.
Me. Oltu yhdessä 20v. Me-henki tuli joskus alkuvuosina, en enää muista tarkkaan. 2-4v kohdalla joskus.