Lukukausimaksut korkeakouluihin
On esitetty, että mm. korkeakouluihin ja yliopistoihin tulisi lukukausimaksut.
Mitäpä mieltä?
Kommentit (17)
Millä rahalla nuoret niitä makselee?
Mun mielestä ihan ok juttu.
Noiden opinahjojen opiskelijat matkustelevat enemmän ulkomailla kesäisin ja lomilla, kuin tavallinen työssäkäyvä suomalainen.
Kyllä niistä kesäiteneisteistä voi maksaa kevyesti kaksi lukukausimaksua vuodessa, ja vähentää sen verran biletystä ja ulkomailla rannoilla makaamista.
Itse opiskelin aikoinaan opintovelalla, vaikka kesätöitäkin oli, mutta varsinaisesta harjoittelusta en saanut moneen kuukauteen palkkaa ollenkaan.
Eipä ollut niihin aikohin varaa edes uneksia mistään Dubain tai muistakaan matkoista.
Mikään muu ei tietenkään muutu, joten reilu lisäverohan tämä vain olisi. Ja väliaikainen ei tietenkään koskaan ole väliaikainen, vaan maksua tullaan jatkuvasti korottamaan.
Hyväksyn täysin kaikki lukukausimaksut, saisivat tulla myös muihin kouluihin.
Miksi kaiken pitäisi pitäisi olla ilmaista ja yhteiskunnan maksamaa, näille nykyisille kermaperseille?
Rahaa kyllä löytyy moneen muuhun, mutta ei siihen mistä oma tulevaisuus pitäisi rakentaa.
Ja on useita yliopisto-opiskelijoita joilla ei ole lainaa, ei niin euron euroa, kun vanhemmat maksaa sekä asunnon että ruuan ja vielä biletyselämänkin.
Vierailija kirjoitti:
Noiden opinahjojen opiskelijat matkustelevat enemmän ulkomailla kesäisin ja lomilla, kuin tavallinen työssäkäyvä suomalainen.
Kyllä niistä kesäiteneisteistä voi maksaa kevyesti kaksi lukukausimaksua vuodessa, ja vähentää sen verran biletystä ja ulkomailla rannoilla makaamista.
Itse opiskelin aikoinaan opintovelalla, vaikka kesätöitäkin oli, mutta varsinaisesta harjoittelusta en saanut moneen kuukauteen palkkaa ollenkaan.
Eipä ollut niihin aikohin varaa edes uneksia mistään Dubain tai muistakaan matkoista.
Kokoomusbotti has posted
Hyvä ajatus! Monet opiskelijat ovat tosi laiskoja ja venyttävät opintojaan vuodesta toiseen. Saman kurssin voi jättää kesken vaikka kolme kertaa putkeen kun ei jaksakaan tehdä mitään. Jos olisi edes pieni maksu, niin se voisi vähentää tuota.
Jos opetus on huonoa yliopistossa, täytyy hakea sellaiseen yliopistoon, jossa opetus on opiskelijan mielestä tarpeeksi korkeatasoista!
Ja kyllä itseänikin ihmetyttää tuo opiskelijoiden mieletön ulkomaan matkailu. Joka kesä käydään jossakin lomakohteessa ulkomailla.
Eikä se vielä mitään, mutta talvellakin pitää päästä laskettelemaan Alpeille tai muualle vuoristoon.
Ja sitten valitetaan miten tiukkaa on ja miten vähän rahaa.
Jos tiukkaa on, sitähän voi säästää pätäkkää kesätieneisteistä talvea varten.
Suomalaiset opiskelijat eivät tänäpäivänä ole mitään köyhimyksiä. Kaukana siitä.
Opiskelu on täysin ilmaista, ja asuakin voi halvalla ja edullisesti kun tyytyy vaatimattomampaan asuntoon.
Lounaan saa edullisesti opiskelupaikan ruokalasta.
Mutta kun jo opiskelukämpänkin pitää olla kuin sisustuslehden sivuilta ja siihen kaikki muut härpäkkeet vielä ja menot päälle.
Nykyisin opiskelijaelämä ei eroa mitenkään tavallisesta elämästä, asunnot ovat hyvin varusteltuja, ruokaa on riittävästi ja ulkomaille pääsee aina kuin haluaa.
Aikaisemmin opiskeltiin kiihkeästi, että saataisiin tuollainen elämä opiskelun kautta.
Eipä ihme että valtion talous on jatkuvasti kuralla, kun rahaa jaetaan ilmaiseksi aivan tarpeettomiin kohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskelija. Meidän luokkakaverit matkusti tänä lukuvuonna lähinnä halpalennoilla ja yöpyi kavereiden nurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset opiskelijat eivät tänäpäivänä ole mitään köyhimyksiä. Kaukana siitä.
Opiskelu on täysin ilmaista, ja asuakin voi halvalla ja edullisesti kun tyytyy vaatimattomampaan asuntoon.
Lounaan saa edullisesti opiskelupaikan ruokalasta.
Mutta kun jo opiskelukämpänkin pitää olla kuin sisustuslehden sivuilta ja siihen kaikki muut härpäkkeet vielä ja menot päälle.
Nykyisin opiskelijaelämä ei eroa mitenkään tavallisesta elämästä, asunnot ovat hyvin varusteltuja, ruokaa on riittävästi ja ulkomaille pääsee aina kuin haluaa.
Aikaisemmin opiskeltiin kiihkeästi, että saataisiin tuollainen elämä opiskelun kautta.
Eipä ihme että valtion talous on jatkuvasti kuralla, kun rahaa jaetaan ilmaiseksi aivan tarpeettomiin kohteisiin.
Mistä ihmeestä sä kuvittelet että opiskelijat tuota rahaa oikein saa? Mä opiskelen pienellä paikkakunnalla ja täälläkin opiskelija asunnot maksaa yli 400€/kk. Soluasuntoihin ei ole järkevää tänä päivänä mennä koska jos kämppis ansaitsee enemmän niin sä et silloin saa asumistukea. Suurin osa mun opiskelu kavereista hakee huonekalunsa kierrätysliikkeistä. Ihan ihme käsityksiä opiskelijoista!
Samaan aikaa pitäisi sitten päästä peruskoulusta tai lukiosta töihin.
Tästä tuli mieleeni yksi tuttavani, joka hinkutti toistakymmentä vuotta jotain höpötieteen kandin papereita ja jatkaa maisteriksi, taitaa päästä opintoputkesta suoraan eläkkeelle. Jommasta kummasta Iltapulusta lukaisin naisesta, joka sanoutui irti töistään tehtaalla, suoritti lukion, inssin paperit amk:sta, nyt valmistelee väikkäriä ja tämä kaikki alle kahdessatoista vuodessa.
Nämä tuttavani kaltaiset venkoilijat pitäisi saada pois yliopistoista resursseja kuluttamasta.
Seitsemän sitkeää myyttiä maksuttomasta yliopistosta
https://www.libera.fi/2016/01/24/seitseman-sitkeaa-myyttia-maksuttomast…
Olisi ihanaa, päästäisiin vihdoin lopustakin white trash roskasakista eroon yliopistoissa. Kokoomus rocks!
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleeni yksi tuttavani, joka hinkutti toistakymmentä vuotta jotain höpötieteen kandin papereita ja jatkaa maisteriksi, taitaa päästä opintoputkesta suoraan eläkkeelle. Jommasta kummasta Iltapulusta lukaisin naisesta, joka sanoutui irti töistään tehtaalla, suoritti lukion, inssin paperit amk:sta, nyt valmistelee väikkäriä ja tämä kaikki alle kahdessatoista vuodessa.
Nämä tuttavani kaltaiset venkoilijat pitäisi saada pois yliopistoista resursseja kuluttamasta.
Olet inhottavan kuuloinen ihminen. Omat höpötieteiden opintoni ovat viivästyneet vakavan masennuksen vuoksi, mutta hidaskin opiskelu tuo elämääni jotain sisältöä. Ehkä tuttavasikin on ollut opintojen aikana sairauslomalla, mutta hän ei ole opinnoistaan tilivelvollinen sinulle, ainoastaan yliopistolle ja Kelalle.
Sopii jos saisi vähän laatua tähän yliopistoon, terveisin 12 noppaa vaille maisteri.