Kuinka paljon 90-luvun rockpiireissä kuuneltiin 60-luvun musaa, esim. The Doors?
Vai oliko silloin kiinnostuksena pelkästään ajankohtaiset, grunget ja muut?
Kommentit (12)
Vaikea sanoa.
Ysärillä kuuntelin itse 60-luvun musiikkia ja olihan ne ysärin brittipopparit kuten Oasis, Blur, Stone Roses ottaneet vaikutteita 60-luvun musiikista, joten oli ihan luonnollista kuunnella niitä vanhoja senkin takia.
Sen muistan myös, että Doors-elokuva julkaistiin 1991 ja se toi myös nostetta tuolle vanhalle musiikille, tosin itse olin silloin vielä liian nuori innostuakseni Doorsista. Kuuntelin Doorsia vasta muistaakseni vuonna 1998.
Kuuma Doors-kesä alkoi Oliver Stonen elokuvasta (1991). Kuunneltiin sitä ennenkin, mutta tuolloin nousi aktiiviseen radiosoittoon. Jim Morrison sai Val Kilmerin kasvot.
2 jatkaa: nykyään eletään kyllä eri tavalla historiatonta aikaa eli tuntuu, että nykynuori ei tiedä edes 20-30 vuoden takaisia hittejä. Ysärillä aikakausilehdet yleisesti saattoivat kirjoittaa vanhemmista asioista ja tietysti Suosikeissakin hehkutettiin vanhoja rokkibändejä, tosin lähinnä sellaisia, jotka olivat Jyrki Jyräyksen makuun eli Rollarit, Frank Zappa, Alice Cooper, Hurriganes. Ehkä se aika-avaruus oli erilainen kuin nyt. Vaikka noita ei itse kuunnellutkaan, tiesi silti, että sellaiset on edes olemassa.
The Doors on yliarvostettu bändi ja Morrisonista kuolemansa jälkeen tekemällä tehty jotain shamaania ja näkijää, vaikka oli oikeasti housuihinsa kuseskelava sekakäyttäjä.
Parempiakin ja enemmän yhteiskuntaan sekä ennekiakkkea musiikkiin vaikuttavia bändejä oli, esim:
Aika-avaruus noilla muusikoilla oli tosin täysin erilainen, söivät LSD:tä kuin leipää.
90-luvulla en kuunnellut 90-luvun bändejä. Kuuntelin vanhaa bluesia ja jatsia, 60-lvun kamaa. Joskus 2000-luvulla vasta havahduin, että grungessakin oli pari hyvää bändiä.
Nykyään kukaan ei näitä enää muista.
Vierailija kirjoitti:
The Doors on yliarvostettu bändi ja Morrisonista kuolemansa jälkeen tekemällä tehty jotain shamaania ja näkijää, vaikka oli oikeasti housuihinsa kuseskelava sekakäyttäjä.
Parempiakin ja enemmän yhteiskuntaan sekä ennekiakkkea musiikkiin vaikuttavia bändejä oli, esim:
Aika-avaruus noilla muusikoilla oli tosin täysin erilainen, söivät LSD:tä kuin leipää.
Mitä pahaa LSD on sulle tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa LSD on sulle tehnyt?
Grateful Dead ei soittanut yhtäkään keikkaa selvin päin :(
Grungen jälkeen jo alkoi jo rokin alamäki ja soul musiikki myös jo alkoi painumaan historiaan.
Kaikki tiedostavat lukiolaiset (tai pari vuotta lukion jälkeen) käy läpi sen Doors vaiheen :)
Mulla on ollut aina mukana uusi ja vanhempi musiikki. Myös ysärillä.
En tiedä, mitä tarkoitat ”rockpiireillä”, mutta esim. minä, ihan tavallinen teinityttö, kuuntelin lähinnä The Doorsia, Grateful Deadia ja Janis Joplinia.