Avoimen yliopiston opinnot työttömänä
Jos ei tee opintoja päätöimisesti, niin voiko silloin valita mitä vain opintoja. Ja opintomäärä jää kuukaudessa alle viiden opintopisteen? Ettei tarvitse olla aiempaan koulutukseen tai työhön liittyvää?
Kommentit (22)
Jos on avoimen yliopiston opintoja eikä suorita niillä mitään tutkintoa samalla niin voi opiskella mitä vaan kunhan ne opinnot yhteenlaskettunakin jää kuukaudessa alle 5 op ja hakee töitä samalla. Pitää vaan ilmoittaa työkkäriin ja antaa kirjallinen selvitys asiasta eli esim. joku ilmoitus opinto-oikeudesta missä kurssit opintopisteineen merkattuna. Mee työkkärin sivuille ja laita hakusana sivutoiminen opiskelu.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ystäväni sai joskus suorittaa opintoja, kunhan ei suorittanut opintokokonaisuuksia (esim. perus- tai aineopinnot jostain oppiaineesta). Myöhemmin, kun opintoja oli kertynyt paljon, anoi sitten lupaa suorittaa noita opetuskokonaisuuksia.
Sinuna kysyisin työvoimatoimistosta asiaa.
Kyllä perus- tai aineopinnotkin voi suorittaa sivutoimisesti työttömänä, kunhan pitää huolta ettei mee yli rajojen eli laajuus ei saa olla yhteensä 5 op tai enemmän kuukaudessa. Kandia tai maisterintutkintoa ei saa kuitenkaan suorittaa eli vaan avoimen yliopiston opiskelu onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ystäväni sai joskus suorittaa opintoja, kunhan ei suorittanut opintokokonaisuuksia (esim. perus- tai aineopinnot jostain oppiaineesta). Myöhemmin, kun opintoja oli kertynyt paljon, anoi sitten lupaa suorittaa noita opetuskokonaisuuksia.
Niin täytyy kysyä. Olen vaan niin malttamaton, että nyt, kun siellä ei ole ketään vastaamassa niin kyselin jo täältäkin.
Mutta noin, kun kerrot tuttavasi opinnoista, minäkin asian ymmärsin te-keskuksen sivuilta.
Onko kellään nykypäivän kokemusta minkälainen prosessi on aloittaa sivutoimiset opinnot työttömänä? Tuet katkaistaan pariksi kuukaudeksi kun te-toimisto miettii onko ne alle 5 op kuukaudessa opinnot sivutoimisia?
Saa suorittaa ihan mitä opintoja tahansa. Saa suorittaa myös perus- ja aineopintoja, kunhan ei KESKIMÄÄRIN tule yli 5 op/opiskelukuukausi. Tukia ei katkaista, kun ei edes ilmoita mitään.
Itse tein perusopinnot salaa vuoden aikana. Työkkärissä on niin tyhmää porukkaa, että tuskin olisi lupaa hellinnyt.
Mistä se työkkäri tietää, opiskeletko vai et? Miksi sinne avoimen opinnoista pitäis ilmoittaa? Nehän on ’harrastus’ eikä johda tutkintoon.
Jos suorittaa laajempia kokonaisuuksia, kannattaa hakea sitä omaehtoista opiskelua työttömyysturvalla, vai mikä sen virallinen nimi onkaan. Siinä taas pitää opiskella VÄHINTÄÄN joku opintopistemäärä kuukaudessa.
Mutta eikös työttömyyden joudu todistamaan jos haluaa ilmaiseksi opiskella? Kun monet maksuttomat kurssit ovat maksuttomia nimenomaan työttömille? Tietääkö joku tarviiko jonkun virallisen todistuksen TE-toimistolta?
Vierailija kirjoitti:
Itse tein perusopinnot salaa vuoden aikana. Työkkärissä on niin tyhmää porukkaa, että tuskin olisi lupaa hellinnyt.
Ikävä kyllä taidat olla oikeassa. - on ikävää, jos avoimessa yo:ssa opsikelun joutuu salaamaan. - Tai siis ainakin työkkärin luulisi tietävän, ettei avoimen kautta voi suorittaa tutkintoa. - Voin olla väärässä mutta luulen, että avoimen kautta tarjoutuva opinnot on, ainakin enimmäkseen laadukkaampia tai muutoin parempi vaihoehto jo esim. maisterin tutkinnon suorittaneille kuin jotkin työvomahallinon järjestämät ja toteuttamat -anteeksi ilmaisuni- pilipali kurssit...
Itseäkin kiinnostaisi, nyt kun näitä ilmaisia avoimen opintojakin tarjotaan. Onko nuo ilmaiset opinnot muuten vain koronan takia työttömiksi jääneille vai ihan kaikille työttömille maksuttomia nyt siis?Itseäkään ei paljon houkuttele tehdä mitään selvityksiä työkkärille ja joutua mahdolliseen karenssiin niiden mieleivaltaisten päätösten perusteella, mutta en kyllä itse uskaltaisi silti aloittaa opintoja ilmoittamattakaan sinne mitään:/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä taidat olla oikeassa. - on ikävää, jos avoimessa yo:ssa opsikelun joutuu salaamaan. - Tai siis ainakin työkkärin luulisi tietävän, ettei avoimen kautta voi suorittaa tutkintoa. - Voin olla väärässä mutta luulen, että avoimen kautta tarjoutuva opinnot on, ainakin enimmäkseen laadukkaampia tai muutoin parempi vaihoehto jo esim. maisterin tutkinnon suorittaneille kuin jotkin työvomahallinon järjestämät ja toteuttamat -anteeksi ilmaisuni- pilipali kurssit...
Komppaan tätä. On surkuhupaisaa, että omasta aktiivisuudesta voi joutua ongelmiin ja samaan aikaan valitetaan työttömien passiivisuudesta. No mistäköhän johtuisi.
Saakohan avoimessa lukea sivutoimisena mitä tahansa vai pitääkö liittyä nykyiseen alaan? Minua kiinnostaisi lukea paremmin työllistävän alan opintoja, sillä harkinnassa olisi vaihtaa kokonaan kyseiselle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään nykypäivän kokemusta minkälainen prosessi on aloittaa sivutoimiset opinnot työttömänä? Tuet katkaistaan pariksi kuukaudeksi kun te-toimisto miettii onko ne alle 5 op kuukaudessa opinnot sivutoimisia?
Aloitin perusopinnot viime syksynä. Tuet katkaistiin yliopiston selvityksen ajaksi, joten siihen on hyvä varautua taloudellisesti. Sinänsä ei mitään ongelmaa ollut saada lupaa opiskeluun, kun kysyin etukäteen. Alle 5 op pitää olla kk. Omassa työkkärissä sanoivat että kannustavat mielummin sivutoimiseen opiskeluun kuin vain kotona olemiseen. Mutta sehän on ihan virkailijan mielihaluista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Saakohan avoimessa lukea sivutoimisena mitä tahansa vai pitääkö liittyä nykyiseen alaan? Minua kiinnostaisi lukea paremmin työllistävän alan opintoja, sillä harkinnassa olisi vaihtaa kokonaan kyseiselle alalle.
Saa olla ihan muuta alaa. Minullakin on alan vaihto menossa.
Tuo 5 op ei päde enää, nyt saa opiskella 6 kk niin paljon kuin haluaa, kunhan se tukee ammatillisesti.
Ylös. Minuakin kiinnostaa kokemukset aloittajan kysymästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Saa suorittaa ihan mitä opintoja tahansa. Saa suorittaa myös perus- ja aineopintoja, kunhan ei KESKIMÄÄRIN tule yli 5 op/opiskelukuukausi. Tukia ei katkaista, kun ei edes ilmoita mitään.
Ei välttämättä pidä paikkaansa. Kysyin tätä itse talvella tyyliin mitä jos teen joka toinen kuukausi 5 op. Mainitsin vielä haluavani asiasta kirjallisen vakuutuksen. Puhelinpalvelussa neuvoja sanoi että riippuu tilanteesta köh köh, en ole aivan varma. Oman työkkärin virkailja jolle tein ilmoituksen kuuden kuukauden opiskelusta (saa opiskella - kk yli 5 op/kk) lupasi palata asiaan. Ei ole palannut.
Harva virkailija tahallaan kiusaa, mutta olen huomannut että he eivät itse saa tarkkoja ohjeita ja toisekseen siellä on myös jotain pomon veljenpoika ja työllistettyjä töissä. Nämä kertovat kysyttäessä aivan väärin tai ilman parempaa tietoa, mistä olen joutunut huomauttamaan.
Eli: pyydä lupa keskimäärin alle 5 op kirjallisena.