Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Pakotatteko" teinin etävanhemmalle?

Vierailija
11.05.2020 |

13-vuotias poikani ei haluaisi enää käydä isällään, jossa on säännöllisesti joka toinen viikonloppu. Mitään erityistä syytä haluttomuuteen en ole kuullut, vaikka asiasta on monta kertaa puhuttu, ei ole ollut riitaa tai muita ongelmia, ja isä on ollut pojalle ja hänen pikkusiskolleen aina tärkeä ja rakas. Erosimme viisi vuotta sitten miehen alkoholinkäytön takia, ja ihan aluksi tapaamiset olivat tämän takia jäissä, mutta mies on nyt raitistunut (eikä pojan mukaan ole ratkennut) ja hoitaa aivan asiallisella tavalla kaiken, kun lapset ovat hänellä. Välillä olen tosin ajatellut, että miehen kotona voi olla ankeaa ja ehkä yksinäistäkin, koska mies ei taida järjestää lapsille mitään ohjelmaa, vaan luultavasti lähinnä makaa sohvalla ja tuijottaa kännykkää. Olen ajatellut että mahdollisimman läheinen suhde isään on tärkeä lapsille ja olen tukenut ja pitänyt huolta säännöllisistä tapaamisista, vaikka jossain vaiheessa isä olisi varmaan voinut vain kadota. Olen harkinnut jos vähentäisin lasten isäpäiviä. Toisaalta tuntuu kauhealta miehen puolesta, joka varmasti haluaa olla lastensa kanssa, mutta toisaalta täytyyhän lapsen toiveita kunnioittaa näissä asioissa. Mutta kuinka pitkälle? Tuntuisi ihan mahdottomalta ajatukselta, että lapset eivät enää kävisi ollenkaan isällä ja ajattelen että he ovat myöhemmin tyytyväisiä, ettei suhde isään katkennut. Meillä on siis yhteishuoltajuus, käytännössä olen yksinhuoltaja, jota lasten isä hieman auttaa. Haluttoman teinin pikkusisko käy ihan mielellään isällä, mutta ei myöskään halua olla siellä yhtään enempää, pikemmin vaikka vähän vähemmän. Omistakin syistä tietysti haluan että lapset olisivat välillä vähän aikaa isällään, niin saan vähän hengähdystaukoa aika raskaasta arjestani ja keskittyä itseeni ja miesystävän kanssa olemiseen. Miten olette muut toimineet näissä tilanteissa, eivätköhän nuo teinit ala ilmoitella jo mielipiteitään aika selvästi näistä asioista?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta itselläkin asia varmaan edessä lasten kasvaessa. Kuulemma osassa perheitä lapset vaihtavat oman fiiliksen mukaan. En tiedä miten toimimme aikanaan.

Vierailija
2/6 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin aika itsekäs kuva välittyy ap:sta tuon kirjoituksen perustella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin aika itsekäs kuva välittyy ap:sta tuon kirjoituksen perustella.

Mikä tässä kuviossa on itsekästä ja miten olisin vähemmän itsekäs? En varmaan voi sille mitään että jos olen luonteeltani itsekäs, mutta en ainakaan haluat toimia itsekkäästi.

Vierailija
4/6 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni lapset ovat vähentäneet käyntejään meillä. Mies ei ole mikään viihdyttäjä, vaan lapset ovat lähinnä tableteillaan. Heillä on meillä tylsää, ja ymmärrän hyvin.

Vierailija
5/6 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä voi olla tuon ikäisellä kyse jo jostain ihan muusta, kuin varsinaisesti teistä vanhemmista. Esim jos sun luona on joku pelivehje ja isällään ei. Tai isäviikonloppuna ei pääse samalla tavalla tapaamaan kavereita. Tai isä haluaa viettää aikaa lapsensa kanssa ja lapsi haluaisi vaan keskittyä omiin juttuihinsa.

Jos ei kerran vaikuta siltä, että olisi kyse jostain dramaattisesta laiminlyönnistä niin pitäisin kiinni tapaamisista jos vaan mahdollista. Niin pojan, isän, kuin itsesikin takia. Teini-ikä on vähintään ovella ja jos niistä tapaamisista ei pidä kiinni, niin kohta ei käy ollenkaan.

Vierailija
6/6 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla hyvä keskustella sen ex-miehesi kanssa asiasta? Ei kait tuonne voi lapsia pakottaa, mutta kivahan se olisi, että edes sen pari kertaa kuussa kävisivät? Josko voisi keksiä jotain kivaa puuhaa sille viikonlopulle? Lapset voisivat ottaa pelivehkeet mukaansa, jotta voi pelailla kavereidensa kanssa sieltä, tms?