Täytekakkupohja epäonnistuu
aina irtopohjavuoalla! Olin tekemässä pientä kakkua, mutta pieni irokakkupohja oli liian pieni joten laitoin taikinaa toiseen umpinaiseen vuokaan. Umpinaisessa nousi ja onnistui, irtopohjainen läsähti. Tänään tein isossa irtopohjaisessa isommalla taikinalla, ja taas läsähti! Mitä h#", onko vika noissa teflonissa irtopohjissa vai mikä nyt mättää??
Kommentit (24)
hyh en kyllä käyttäis teflonisia, niistähän irtoo kaikkia myrkkyjä
Voitelitko ja laitoitko korppujauhoja? Ei tarvitse, siinä vika.
Vierailija kirjoitti:
Voitelitko ja laitoitko korppujauhoja? Ei tarvitse, siinä vika.
Toinen vika on leivinjauhe, se lässäyttää jos on hiukkasenkin liikaa!
Ei ole mulla lässähtänyt ikinä irtopohjavuossa. Kunnolla vatkattu taikina, riittävä paistoaika, varovainen käsittely kunnes kakku on jäähtynyt niin ei lässähdä. Pienikin tärähdys esimerkiksi uuninluukkua sulkiessa voi lässäyttää kakun.
Olisiko umpinainen vuoka ohuempi, eli taikina alkaa kypsyä siinä nopeammin?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mulla lässähtänyt ikinä irtopohjavuossa. Kunnolla vatkattu taikina, riittävä paistoaika, varovainen käsittely kunnes kakku on jäähtynyt niin ei lässähdä. Pienikin tärähdys esimerkiksi uuninluukkua sulkiessa voi lässäyttää kakun.
Nämä lässähti jo uunissa, tai siis eivät nousseet. Kummallista kun tuo umpinaisessa oleva taas nousi hyvin, vierekkäin olivat uunissa.
Olen huomannut saman, että silikonivuoassa onnistuu, mutta pinnoitetussa irtopohjavuoassa lässähtää. Ehkä paistoaikaa pitäisi pidentää, että kakku on varmasti kypsä?
Luultavasti kakku onnistui sinulla umpinaisessa vuoassa, koska siinä oli vähemmän taikinaa ja se paistui kypsäksi asti. On pienempi paha, että kakkupohja menee hieman liian tummaksi päältä, kuin että se jää raa'aksi keskeltä, sillä tumman pinnan voi aina leikata pois. Kokeiletko kypsyyttä tikulla? Esim. puinen grillitikku on hyvä siihen.
Äitini vanha konsti: Tehkää useampi ohut pohja piirakkavuoassa, niitä voi sitten latoa päällekkäin täytteiden kanssa.
Kälyn vanha konsti: Tehkää pohja uunipannulla. Sitten pohja tarvittavan kokoisiin paloihin ja ne päällekkäin täytteiden kanssa.
Mummu neuvoi, että kakkutaikinakulhon reunaa ei saa kopauttaa esim. Nuolijalla ettei lässähdä.
Kokeilin tikulla ja ihan kypsiä oli kaikki. Eivät raa'aksikaan jääneet, lässähtäneitä vain. Myös rapsakoita ja kuivempia kuin tuo yksi onnistunut. Umpinainen oli lasinen vuoka jonka vain sattui käteen ensimmäisenä. Eli paksumpi ja korkeampi oli kuin nuo irtovuoat, sekö se oli sitten onnistumisen salaisuus?
En ikinä tee teflonivuoassa, vaikka kakku olisi kypsä se kutistuu paiston loppuvaiheessa kummallisesti.
Eräs ystäväni sanoi samaa joten joku siinä vuoassa on pielessä
Alumiinisessa vuoassa ei epäonnistu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä lässähti jo uunissa, tai siis eivät nousseet. Kummallista kun tuo umpinaisessa oleva taas nousi hyvin, vierekkäin olivat uunissa.
Sekoititko leivinjauheen huolella? Leivinjauhe kannattaa sekoittaa ensin pieneen erään jauhoa, esim. 0,5 tai 1 dl. Sitten lisätään loput jauhot ja sekoitetaan taas. Näin leivinjauhe tulee tasaisesti koko jauhomäärään ja kakku kohoaa hyvin.
Ostin joskus "halpis"leivinjauhetta ja kakku kohosi huonosti, epäilen leivinjauheissakin olevan eroja. Sen jälkeen en ole uskaltanut ottaa riskiä, Meiralla on onnistunut aina.
Vierailija kirjoitti:
Mummu neuvoi, että kakkutaikinakulhon reunaa ei saa kopauttaa esim. Nuolijalla ettei lässähdä.
Tämä on totta, mutta näin tehden taikina lässähtää jo ennen uuniin laittoa.
Miten saatte sekoitettua jauhot taikinaan takaisesti ilman että taikina lässähtää, siis siellä kulhossa? Mulla joko jauhoja jää sinne taikinaan ilmakupliin tai sitten taikina lässähtää ja kuohkeus häviää. Nuolijalla sekoitan, monitoimikonetta ei ole. Oisko joku opetusvideo jossain?
eri kuin ap
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin tikulla ja ihan kypsiä oli kaikki. Eivät raa'aksikaan jääneet, lässähtäneitä vain. Myös rapsakoita ja kuivempia kuin tuo yksi onnistunut. Umpinainen oli lasinen vuoka jonka vain sattui käteen ensimmäisenä. Eli paksumpi ja korkeampi oli kuin nuo irtovuoat, sekö se oli sitten onnistumisen salaisuus?
Punnitse vaa'alla kakkujen painot. Veikkaan edelleenkin, että lasivuoassa oli vähemmän taikinaa. Myös vuoan sijainti uunissa voi vaikuttaa, tietyt kohdat uunissa voivat olla kuumempia kuin toiset.
Paistatko kiertoilmalla vai tasalämmössä? Kakut kannattaa paistaa tasalämmöllä ja niin, että ritilä on uunissa alimmalla tasolla. Ja olihan kakku niin kypsä, ettei tikkuun jäänyt enää mitään kakun keskeltä?
Vierailija kirjoitti:
Miten saatte sekoitettua jauhot taikinaan takaisesti ilman että taikina lässähtää, siis siellä kulhossa? Mulla joko jauhoja jää sinne taikinaan ilmakupliin tai sitten taikina lässähtää ja kuohkeus häviää. Nuolijalla sekoitan, monitoimikonetta ei ole. Oisko joku opetusvideo jossain?
eri kuin ap
Lisää jauhoja vähitellen siivilän läpi. Tähän tarkoitukseen on tehty myös oma mukityyppinen siivilä, googlaa jauhosihti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri kuin ap
Lisää jauhoja vähitellen siivilän läpi. Tähän tarkoitukseen on tehty myös oma mukityyppinen siivilä, googlaa jauhosihti.
On siivilä käytössä ja vähitellen lisään.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä tee teflonivuoassa, vaikka kakku olisi kypsä se kutistuu paiston loppuvaiheessa kummallisesti.
Eräs ystäväni sanoi samaa joten joku siinä vuoassa on pielessä
Alumiinisessa vuoassa ei epäonnistu koskaan.
Kypsä kakku kutistuu ja irtoaa vuoan reunoista, jos vuoka on voideltu ja jauhotettu kunnolla tai jos vuoka on teflonia. Itse asiassa juuri siitä reunoista irtoamisesta näkee myös, että kakku on kypsä.
Ei vika ole vuoassa niitähän käytetään todella paljon onnistuneesti.
Kerro monen munan pohja ja mikä oli paistoaika. Epäilen että pohja et paistanut tarpeeksi kauan.
Kerron muita mahdollisia syitä lässähtämiseen kun olet vastannut tähän kysymykseen.