Yksi syöjistä on aistiyliherkkä autisi, ideoita kakkuun kun allergiarajotteitakin on
Vastoin av:ta meillä kaikki allergiset on sitten miehiä, vakavia siitepölyallergioita. Autistille kelpaa mansikka, mutta sepä ei käy miehelleni. Tämä autismi ei oikein tykkää mistään voimakkaista mauista. Suklaa meillä kuuluu sallittuihin, mutta olen niin kyllästynyt ainaiseen suklaakakkuun. Maitokin on kiellettyjen listalla. Ei hedelmäpaloja. Joku tasainen pilttihillo tulee väliin, riippuen siitä, minkä kuorrutteen keksin. hän syö kyllä hilloja, kunhan niissä ei ole mitään palasia.
Kommentit (17)
Tee leivos sille autistille.
t. autisti ja aistiyliherkkä.
Vierailija kirjoitti:
Ja yksinkertainen resepti tarvittaisiin kaiketi myös lukihäiriöistä leipuria ajatellen?
No mulla oli aivoinfarkti ja sen jälkeen on ollut kirjoittaminen vaikeaa. Tämä on jo hyvä taso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yksinkertainen resepti tarvittaisiin kaiketi myös lukihäiriöistä leipuria ajatellen?
No mulla oli aivoinfarkti ja sen jälkeen on ollut kirjoittaminen vaikeaa. Tämä on jo hyvä taso.
Todella hyvä taso. Hienosti olet kuntoutunut. Minulle on krooninen migreeni aiheuttanut neurologisia ongelmia ja muistin menetystä. En kykene enää kirjoittamaan kunnolla ymmärrettävää tekstiä. Näen, että jossain on vika, mutta en kykene korjaamaan. Se on harmillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea toipumisesta! Toivotaan, ettei uusiudu. Ja terkkuja, jos sattuisit olemaan joku tuttu. Varsinaiseen kysymykseen: kyllä minäkin laittaisin jälkkäreitä erikseen, jos ruokarajoitteita on useammalla.
Joo, tuossa tilanteessa ehdottomasti jokaiselle oma leivos, eikä mitään yhtä kakkua!
Tee useampi kakku.
Mä tein kuopuksen ristiäisiin vadelmasuklaatäytekakun (moussetäytteet), joka ei gluteenin ja laktoosin puolesta käynyt kaikille. Juustokakku oli helppo tehdä kaikille sopivaksi, päälle kiille ja vaikka marjoja ja kukkia toispuolisesti, niin saa leikattua palan ilman pureksittavaa. Helposti näyttävä, joskin joidenkin mielestä jo kovin kulunut kahvipöydän tarjottava. Toinen täytekakku oli gluteeniton, laktoositon ja suklaaton, perinteinen kinuskikakku. Muuta makeaa tarjottavaa ei sitten paljoa tarvinnut kakkujen lisäksi. Moni vieras otti palan jokaisesta kakusta.
Miksi pitäisi olla vain yksi kakku jos siitä on vaikea saada kaikille maistuva ja sopiva?
Vierailija kirjoitti:
Tee useampi kakku.
Mä tein kuopuksen ristiäisiin vadelmasuklaatäytekakun (moussetäytteet), joka ei gluteenin ja laktoosin puolesta käynyt kaikille. Juustokakku oli helppo tehdä kaikille sopivaksi, päälle kiille ja vaikka marjoja ja kukkia toispuolisesti, niin saa leikattua palan ilman pureksittavaa. Helposti näyttävä, joskin joidenkin mielestä jo kovin kulunut kahvipöydän tarjottava. Toinen täytekakku oli gluteeniton, laktoositon ja suklaaton, perinteinen kinuskikakku. Muuta makeaa tarjottavaa ei sitten paljoa tarvinnut kakkujen lisäksi. Moni vieras otti palan jokaisesta kakusta.
Miksi pitäisi olla vain yksi kakku jos siitä on vaikea saada kaikille maistuva ja sopiva?
Oletin, että olisi vähän isommat juhlat kyseessä... anteeksi. Jos kahvittelu on pienellä porukalla vaikkapa perheen kesken, niin ei varmasti kannata leipoa montaa kakkua :D! Tekisin leivokset tai kuppikakkuja tms pientä, joita on helppo varioida perustaikinan jälkeen jokaisen maun mukaan.
Vaikka voihan niitä täytekakkuja pakastaakin, moussekakutkin muuttuvat lähes jäätelökakuiksi pakastettaessa 😁.
Mun autistinen ja aistiherkkä kaverini syö mitä voi, jos ei voi, on kuitenkin kohtelias ja usein hänellä on omat eväät jos sattuu, ettei pysty syömään juuri mitään. Samoin tekee moniallerginen kaverini ja vegaanikaverini. Todella, todella harvat ihmiset haluaa, että heidän takia menee kokkaaminen vaikeaksi.
Teet nyt vaan jotain. Allergiset on tärkein huomioitava ryhmä. Muut kyllä pärjää.
Rotanmyrkkyä. Riittävällä annostuksella.
Eiköhän pöljälle riitä riisikakku
Auttava puhelin kirjoitti:
Eiköhän pöljälle riitä riisikakku
Tämä. Autistille kevyesti kostutettua riisikakkua, jolle näytetään mansikkaa ikkunan läpi.
Ei raksu hampaissa eikä maistu loukkaavalta.
Vierailija kirjoitti:
Rotanmyrkkyä. Riittävällä annostuksella.
Vaasastakin kommentoitiin tuttuun holokaustityyliin erilaisuudesta. Viestisi on ilmoitettu.
Mitäs autisti tykkäisi jos tekisit mansikkaa ja kermavaahtoa hänelle? Mies sitten aikuisena ihmisenä keksii oman herkkunsa, ja itsellesi leivot juuri sellaisen kakun mistä itse pidät.
Tekisin juustokakun ja ihan tavallisen täytekakun. Kaikkien ei tarvi joka sorttia syödä
Teet sellaisen kakun kuin haluat allergiat huomioiden, ja jotain muuta hyvää tarjolle näille muille (mansikoita, jäätelöä, strösseleitä, suklaata jne.)
Olettaen että nyt olet leipomassa äitienpäiväkakkua, joka on siis sinun juhlasi kuitenkin.
teet ihan sellaisen kakun kuin itse haluat.
ei sun tartte hyppiä muiden toiveiden mukaan.
en minäkään käske kavereita maalaamaaan seiniä uusiksi jos en pidä heidän sisustuksista