Kysyn nyt opinnoista
Jatkamassa olen opintoja ja sain Kelalta tiedoksi erään päivämäärän, johon mennessä täytyy olla hakemuksen liite perillä ja minun täytyy olla kirjoilla koulussa, jotta saan opintotuen tältä kuulta.
Koulusta vastaillaan niin stnan hitaasti! Olen kertonut hyvin selkeästi, että tarvitsen kysymyksiini nopeat vastaukset, koska Kela vaatii. Jatkuvaa stnan odottelua, kun kukaan ei vastaa ja jos vastaa, niin se on tyyliin "asiaa hoidetaan", "ota yhteyttä henkilöön x", joo vttu otin jo, ei vastannut. Minulla ei ihan oikeasti ole aikaa venailla.
Sain kutsun kuulemistilaisuuteen, en tätäkään ymmärrä. Olen ollut lyhyellä tauolla ja nyt palaamassa takaisin. Miksi hitossa minua pitää nyt kuulustella jossain miitingissä? Tiedän, että opintoaika on kulumassa umpeen piakkoin, se ei ole tullut yllärinä.
En vain ymmärrä että miksi jo kirjoilla oleva ei voi vain jatkaa opintoja omalla ilmoituksella. Kun nimenomaan tauolle lähtiessä sanottiin, että asiassa pitää muistaa olla itse aktiivinen. Sanallakaan ei annettu ymmärtää, että palaaminen tulisi olemaan kauhean projekti, joka vaatii jonkun kuulustelun ja kauheasti selvittelyä.
Kommentit (15)
Valitettavasti opiskelu pyritään estämään kaikin tavoin nykyisin. Tarvitaan kas se orjaluokka.
Kuulemistilaisuuskutsussa mainitaan tuo opintoajan loppuminen pikku hiljaa, mikä saattaa siis olla syynä tähän että sen kutsun sain. Mutta minua niin riepoo tuo jatkuva hidastelu!!! Kun olen tehnyt selväksi että asia on kiireellinen muista kuin itsestäni johtuvista syistä. Mitä jos menetän rahani koulun hidastelun takia???
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti opiskelu pyritään estämään kaikin tavoin nykyisin. Tarvitaan kas se orjaluokka.
Mikä ihmeen orjaluokka?
Aion kyllä olla tiukin sanakääntein yhteydessä Kelaan, mikäli koulun takia meinaan menettää rahani. Minä olen tehnyt kaikkeni ja ottanut yhteyttä henkilökuntaam hyvissä ajoin. Minua ei todellakaan voi syyttää yhtään mistään, kaiken tiedon olen vienyt välittömästi eteenpäin ja yrittänyt soittaa ja tekstata.
Ilmoitat tietenkin Kelaan, että tilanne on nyt tämä, ja pyydät lisäaikaa. Jatkossa sitten alat hoitamaan asioita ennen viime hetkeä.
Selitätkö nyt vähän hitaammin mistä oikein on kyse. Mitkä opinnot ovat kyseessä? Kuinka pitkällä tauolla olet ollut? Miten opinnot ovat edenneet, puuttuuko niitä vielä paljon?
Kelaan ei tarvitse olla yhteydessä mitenkään "kovin sanakääntein".
Jätät Kelan sähköiseen asiointipalveluun viestin, jossa kerrot että tämä tilaisuus on vasta tulossa ja saat toimitettua liitteen vasta sen jälkeen. Ja pyydät lisäaikaa liitteen palauttamiselle. Niin yksinkertaista se on.
Lisäaikaa pyytämällä hakemuksesi pysyy vireillä ja liitettä odotetaan.
Terveisin Kelan etuuskäsittelijä
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat tietenkin Kelaan, että tilanne on nyt tämä, ja pyydät lisäaikaa. Jatkossa sitten alat hoitamaan asioita ennen viime hetkeä.
Öööö no ihan hyvissä ajoin olen tässä ollut liikenteessä :)
Vierailija kirjoitti:
Kelaan ei tarvitse olla yhteydessä mitenkään "kovin sanakääntein".
Jätät Kelan sähköiseen asiointipalveluun viestin, jossa kerrot että tämä tilaisuus on vasta tulossa ja saat toimitettua liitteen vasta sen jälkeen. Ja pyydät lisäaikaa liitteen palauttamiselle. Niin yksinkertaista se on.
Lisäaikaa pyytämällä hakemuksesi pysyy vireillä ja liitettä odotetaan.
Terveisin Kelan etuuskäsittelijä
Kelan etuuskäsittelijä tietää myös sen, että kuukaudessa täytyy olla 18 opiskelupäivää vkloput mukaan lukien, jotta opintotukeen on oikeus. Kuulemistilaisuuden ajankohtana tämä on mennyt jo umpeen enkä ole oikeutettu rahaan.
Siksi minua vtuttaa, kun koulusta ei ikinä vastata silloin kun tarvitsisi. Minä teen täyttä työpäivää näiden jatkuvien selvittelyjen kanssa. Lähes päivittäin saan tykittää viestejä sinne sun tänne, vastailla ja kysellä ja milloin mitäkin. En muista arkipäivää, jona ei olisi ollut mitään hoidettavaa asiaa avoimena. On Kelaa, on työhaastatteluvideoita, on pakettien palautuksia, taloyhtiön asioita, juristin kanssa yksi homma...
Vierailija kirjoitti:
Siksi minua vtuttaa, kun koulusta ei ikinä vastata silloin kun tarvitsisi. Minä teen täyttä työpäivää näiden jatkuvien selvittelyjen kanssa. Lähes päivittäin saan tykittää viestejä sinne sun tänne, vastailla ja kysellä ja milloin mitäkin. En muista arkipäivää, jona ei olisi ollut mitään hoidettavaa asiaa avoimena. On Kelaa, on työhaastatteluvideoita, on pakettien palautuksia, taloyhtiön asioita, juristin kanssa yksi homma...
Niillä on siellä oppilaitoksessa muitakin kaltaisiasi, joiden asioita pitää selvittää. On lisäksi aivan normaalia, että arkipäivisin on monia asioita hoidettavana.
Lukuvuosi on juuri loppumassa ja sinä olet ajoissa aloittamassa opintoja nyt?
Vierailija kirjoitti:
Lukuvuosi on juuri loppumassa ja sinä olet ajoissa aloittamassa opintoja nyt?
Ööö, jatkamassa :) eipä tuo tauko ollut mikään vapaaehtoinen. Ei ollut muita vaihtoehtoja.
Kuinka vaikeaa on ymmärtää sanojen aloittaa ja jatkaa eroavaisuus?
Niin se kuulemistilaisuus on vasta muutama päivä sen Kelan määräämän päivän jälkeen. En todellakaan suostu siihen, että menetän rahani koulun takia, kun ne ääliöt eivät ikinä vastaa mihinkään ja kaikkien asioiden hoitaminen on niin hemmetin hidasta. Mitä teen?