Tunnen syyllisyyttä siitä, että joudun käymään lääkärissä
Noniin, tähän on koronan myötä tultu: häpeän sitä, että joudun käymään lääkärissä. Kärsin niin kamalista oireista että mun on pakko tehdä noin. Olen pantannut käyntiä maaliskuusta asti, mutta tänään tuli tilanne että oli pakko tehdä päätös. Joka puolella lähipiirissä, somessa ja lehtien kommenttiosioissa jankutetaan, että vain tyhmä menee lääkäriin tai sairaalaan näinä aikoina. Hesarissa joku toivoi kaikille meille kuolemaa ja Darwin Awardia.
Olen varmasti heikko kun itken täällä. Vatsaan sattuu, huimaa ja yhteiskunnan mielestä olen tyhmä kun viimein haluan selvyyden ja hoidon.
Kommentit (17)
Varmasti jotain masinoitua mielipidevaikuttamista nuo syyllistävät kommentit. Halutaan lopuistakin riskiryhmistä eroon.
Ai, minulle on tullut jopa kutsu sairaalaan, joten etköhän sinäkin ole tervemennyt vaivaasi tutkituttamaan.
Eihän siinä mitään kamalaa ole jos menee lääkäristä hakemaan hoitoa, oli korona aika tai ei. Minulla lohkesi eilen hammas ja tänään kävin päivystysajaöla sen korjuttamassa, kun ei voi särkylääkkeitä herkän vatsan takia montaa päivää syödä. Meillä siis hammaslääkärin palvelut samassa terveyskeskuksen rakennuksessa kuin muukin hoito.
No, sille ei sitten voi mitään. Kaikesta sitä syyllisyyttä ihmiset tunteekin.
Ymmärrän tosi hyvin! Meidän kaupungin sivuilla oikein luki että älä ota yhteyttä mikäli selviydyt kotona. Mitä hittoa? Monet jäöräpääukot selviytyvät hyvin kotona siihen asti kunnes ovat kuolleita. No minä selviydyin 3 vko ennen kuin tulin järkiini. Silti hävetti vaikka menin yksityiselle. Ihan kuin angiinaa, bakteerikeuhkokuumetta ym. hoidettavissa olevoa vaivoja ei enää olisi olemassa kun korona iski. Jotain rajaa tuohon viestintäänkin nyt..
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006499906.html
"Juu eipä tulisi mieleenkään lähteä pandemian aikana terveyskeskukseen, apteekkiin tai edes kauppaan. Sairaala olisi aivan vihoviimeinen paikka, sinnehän kaikki sairaat tulevat, eikä varmasti voida taata, ettei samoissa tiloissa liikkuisi taudinkantajia. Aika vakava ongelma pitäisi olla, että lähtisin hoidattamaan nyt. Kyllä ihan varmasti elän mieluummin pienten vaivojen kanssa kuin otan riskiä koronatartunnan saamisesta.
Minusta jokainen järkevä ihminen tekee niin. Olemalla ottamatta turhia riskejä elää todennäköisesti pidempään ja terveempänä. Darwin-palkinto odottaa riskinottajia.
Pari kuukautta on mennyt tällä kaavalla ihan mukavasti, ei ole juuri tehnyt mielikään lähteä minnekään ihmistungokseen. Kiva kun saa oikein hyvällä tekosyyllä olla kotona. Jos kaikki tekisivät samoin edes pari viikkoa, koko pandemia katoaisi olemattomiin."
Mä en jaksa näitä hysteerikkoja ja syyllistäjiä, tämänkin kommentin tie johtanee Pietariin.
Maski naamalle, hanskat käteen, turvaväli.
Elämä jatkuu.
Öö, kaikkialla nimenomaan toitotetaan, että lääkäriin PITÄÄ mennä koronasta huolimatta, jos on todella tarve. Ei tarvitse hävetä yhtään. Kyllä ihmisillä on edelleen muitakin sairauksia ja ongelmia koronan lisäksi.
Itselläni tullut joku outo ihottuma kasvoihin, hirveä kutina. En uskalla mennä lääkäriin. Apteekissakin aina jonot, en uskalla mennä sinnekään. Yritin netistä katsoa voidetta tms. Tilasin jonkun ruusufinnivoiteen.
Aivan turhaa, eikö terveydenhuollosta juuri kannustettu ihmisiä uskaltautumaan hakeutumaan hoitoon ja hoidattamaan myös perussairauksiaan varsinkin kun nyt näyttää että terveydenhuollon kantokyky näyttää hyvältä.
Nythän siellä on paras aika käydä kun tartunnat on hetken vielä minimissä.
Mitä helvettiä? Sitä varten sairaanhoito on olemassa, että sitä käytetään.
Lehdissä on kyllä nimenomaan toitotettu kuinka sinne lääkäriin PITÄÄ mennä. Kommenttipalstat kannattaa jättää lukematta.
Minä olen perussairaana joutunut kärsimään häpeästä lapsesta saakka. Jopa kotona aikoinaan kiusattiin luulosairaaksi ja kieltäydyttiin ostamasta peruslääkkeitä.
Aikuisenakin jo ennen koronaa kävin häpeillen kontrolleissa koska tunnen olevani se rasite ja yhteiskunnan loinen.
En tiedä, tuntuuko esimerkiksi vaikkapa paljon poliisien palveluita käyttävistä samalta? Saavathan hekin jonkun maksulapun Miekkahotellissa yövyttyään.
Hävettää jonkun ihottuman takia mennä lääkäriin, kun siellä on paljon tärkeämpiäkin hoidettavia. Nyt täytyy ottaa omat konstit käyttöön ja hoitaa vaiva itse ja antaa lääkäreille työrauha. Ajattelin kutiavaan naamaani laittaa jotain kaapeista löytyviä luonnontuotteita esim. hunajaa,
rypsiöljyä ja saunaan. Kävin netissä ja siellä suositeltiin kuorintaa esim. kahvinporoilla. Sauna päälle ja kutinat pois.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006499906.html
"Juu eipä tulisi mieleenkään lähteä pandemian aikana terveyskeskukseen, apteekkiin tai edes kauppaan. Sairaala olisi aivan vihoviimeinen paikka, sinnehän kaikki sairaat tulevat, eikä varmasti voida taata, ettei samoissa tiloissa liikkuisi taudinkantajia. Aika vakava ongelma pitäisi olla, että lähtisin hoidattamaan nyt. Kyllä ihan varmasti elän mieluummin pienten vaivojen kanssa kuin otan riskiä koronatartunnan saamisesta.
Minusta jokainen järkevä ihminen tekee niin. Olemalla ottamatta turhia riskejä elää todennäköisesti pidempään ja terveempänä. Darwin-palkinto odottaa riskinottajia.
Pari kuukautta on mennyt tällä kaavalla ihan mukavasti, ei ole juuri tehnyt mielikään lähteä minnekään ihmistungokseen. Kiva kun saa oikein hyvällä tekosyyllä olla kotona. Jos kaikki tekisivät samoin edes pari viikkoa, koko pandemia katoaisi olemattomiin."
Mä en jaksa näitä hysteerikkoja ja syyllistäjiä, tämänkin kommentin tie johtanee Pietariin.
Maski naamalle, hanskat käteen, turvaväli.
Elämä jatkuu.
Ja tämäkin kommentti, yllätys yllätys, psykiatrisia ongelmia käsittelevän jutun ohessa. Tätähän me saadaan kuulla joka tuutista: ei sun ongelmat ole oikeita, mitäs olet masentunut, psykoottinen, ahdistunut. Pure vaan hammasta ja lopeta märinä.
Jaa, on sulla vaikeeta. Mä sain kutsun tulla sairaalan polille loppukuusta, mies oli just viime viikolla. En tiennytkään että tästä olisi pitänyt tänne avautua tuskailemaan.