Onko kukaan lentänyt Suomen sisällä lasten kanssa?
Kysyin äsken tuosta 1,5-vuotiaan viihdyttämisestä 4 tuntia bussissa, ja tulikin yhtäkkiä mieleeni, että lentämällä voisi päästä tosi nopeasti! En ole matkustanut lentokoneella kuin kerran lapsena, joten se olisi ihan uutta minulle, en tiedä systeemeistä mitään. Kokemuksia?
Kommentit (2)
Olen lentänyt aina siitä asti kun lapsi oli 3kk. Ehdottomasti helpompaa kuin monta tuntia junassa/ bussissa. Lennon voi saada halvallakin jos pysyt valitsemaan useammista lähtöpäivistä.
Alle 2v. on sylissä, mikä on vilkkaamman kanssa pienemmässä koneessa haasteellista, mutta onnistuu kyllä. Käsimatkatavaroihin pientä evästä ja puuhaa. Usein koneestakin saa pienen lelun. Kuumat juotavat kannattaa jättää väliin, mutta tarjoilu katkaisee muuten kivasti lennon ja ruokailutavaroissa riittää näprättävää. Käytäväpaikka on monessa suhteessa helpompi (mm. vessa), mutta ikkunapaikka suosittiin meillä pahimpin aikoina kun lapsi hinkui käytävälle koko ajan. Kun hän ei nähnyt käytävää, istui nätisti. Nyt matkaa jo omalla penkillään.
Olen suosinut e-lippua ja matkannut ilman rattaita, sillä kyyti on ollut molemmissa päissä ja kentällä on lainarattaita. Lapsen kanssa on kiva kun ei tartte odotella matkatavaroita tai jonottaa lähtöselvitykseen.
Halpalentoyhtiöillä koneeseen ryysitään usein satunnaisessa järjestyksessä, muutoin lapsiperheet päästetään monesti ensiksi. Kannattaa olla ajoissa paikalla. Pikkukoneissa ota paikka kauempaa propelleista, niin ei meteli häiritse.
Taaperoikäisen kanssa kannattaa matkustaa päivän pirteimpään aikaan, sillä koneessa nukkuminen voi olla tottumattomalle matkaajalle vaikeampaa. Vauvat ylensä nukkuvat hyvin koneessakin.
Hyvää matkaa!
Aivan mainio tapa, lento kestää reilun tunnin ja on lapsillekin pieni elämys. SUosittelen hikisten automatkojen ja pitkien junakolkuttelujen sijaan