Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Makeat herkut alkavat ällöttää ja muita kusetuksia ruokavaliomuutoksista yms

Vierailija
06.05.2020 |

Kun aikoinaan aloitin vhh-ruokavalion päästäkseni eroon makeasta, hehkutettiin monessa paikkaa että kuinka ei enää voi paria palaa enempää suklaata tms syödä kun alkaa ällöttää. Juu ei ällötä meikäläistä makea. Ihan samalla lailla pystyisin syömään levyllisen suklaata ja yhtä ihanalta se maistuu suussa vieläkin vaikka olenkin irti sokerikoukusta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan olet enimmillään ollut kokonaan ilman sokeria?

Vierailija
2/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin vhh:n 2005. En muista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin toimii. Viikonkin kun on ilman sokeria, ei tee enää yhtään mieli ja esim suklaa todella maistuu äklömakealta.

Vierailija
4/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, jos on kauan ilman sokeria, niin suklaat maistuvat todella äklöiltä. Jopa 80% tumma suklaa on makeaa.

Vierailija
5/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos syöt vähänkin makeaa vaikka joka toinen päivä, ei kehosi ole vieroittunut sokerista. Nykytiedon mukaan sokeri ylläpitää suolistossa huonoa bakteeristoa, joka vaatii jatkuvasti lisää sokeria. Ihan fyysinen riippuvuus siis.

Vierailija
6/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa, kun kaikissa laihdutusohjelmissa, joissa kasataan osallistujien syömiset viikon ajalta pöydälle, kaikki osallistujat on aina että: "Yök! Onpa kamalan näköistä! Ihan hirveää, miten olen voinut syödä tuollaista! Ei enää ikinä!". Aika jännästi se inho syömäänsä roskaruokaa ja herkkuja kohtaan tulee siinä saman tien. Sitten parin viikon päästä kerrotaan, kuinka on taas niin vaikeaa kun tekee taas roskaruokaa ja herkkuja mieli. 

Vierailija
7/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin noin kahden viikon sokerilakon jälkeen että voin mennä kauppaan ilman että tekee mieli makeaa. Makeanhimo tulee kuitenkin nopeasti takaisin, jos syön kaksi päivää putkeen sokeria, kolmantena päivänä iskee taas himo. Tuli huomattua tämä taas vappuna.

Vierailija
8/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon tai pari kun olen ilman makeaa niin ei tee enää mielikään. Makeiset, suklaa ja makeutettu jugurttikin maistuu aivan liian sokeriselta.

Vierailija
9/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos syöt vähänkin makeaa vaikka joka toinen päivä, ei kehosi ole vieroittunut sokerista. Nykytiedon mukaan sokeri ylläpitää suolistossa huonoa bakteeristoa, joka vaatii jatkuvasti lisää sokeria. Ihan fyysinen riippuvuus siis.

Tiedän kyllä kaiken tämän. Elimistöni ei vaadi lisää sokeria, en himoitse sitä. Olen irti sokerikoukusta. Se ei muuta sitä asiaa, että se maistuu suussani edelleen ihan helvetin hyvältä jos sitä sorrun syömään.

Vierailija
10/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä kaiken tämän. Elimistöni ei vaadi lisää sokeria, en himoitse sitä. Olen irti sokerikoukusta. Se ei muuta sitä asiaa, että se maistuu suussani edelleen ihan helvetin hyvältä jos sitä sorrun syömään.

Ja joo, joku nyt takertuu tuohon ”sorrun”- sanaan, arvelen.

Vierailija
11/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin alkuvuodesta kun olin herkku/karkkilakossa/vehnähöttölakossa useamman kuukauden, että parin viikon jälkeen esim. viinipyräleet maistuivat makeammilta mitä aikaisemmin. Myös muutamien muiden hedelmien/marjojen/kasvisten maku tuntui makeammalta. 

Kun olin päättänyt olla ilman noita herkkuja/karkkeaja, pystyin ilman vaikeauksia pysymään niistä pois, mutta se ei todellakaan vielä makeannälkää pois. Kun sallin itselleni tauon jälkeen makean, söin sitä taas kaksin käsin, sillä niin hyvää ja houkuttelevaa ja hyvää kaikki makea/vaaleat leivät/karkit ja limsat maistuvat. Mun mielestä on paskapuhetta että makeanhimo joskus häviää eikä kaipaa makeaa. 

Minä ainakin joudun koko loppuelämän harjoittamaan kurinalaisuutta, mikäli en halua paisua järjettömiin mittoihin. 

Vierailija
12/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa, kun kaikissa laihdutusohjelmissa, joissa kasataan osallistujien syömiset viikon ajalta pöydälle, kaikki osallistujat on aina että: "Yök! Onpa kamalan näköistä! Ihan hirveää, miten olen voinut syödä tuollaista! Ei enää ikinä!". Aika jännästi se inho syömäänsä roskaruokaa ja herkkuja kohtaan tulee siinä saman tien. Sitten parin viikon päästä kerrotaan, kuinka on taas niin vaikeaa kun tekee taas roskaruokaa ja herkkuja mieli. 

Minä voisin vaikka saman tien alkaa syödä niistä pöydistä :D Herkullisen näköisiä tarjottavia, kun niitä ei ole sotkettu keskenään.

Vierailija
13/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä ole aika henkilökohtaista, että miten asian kokee... Jopa ihan vähän lisättyä sokeria mehussa, jogurtissa tms. maistuu omassa suussani ällöttävältä, jos en ole syönyt sokeria hetkeen.

Suolan kanssa käy muuten sama. Jos tottuu suolattomaan ruokaan, ei se maistu ollenkaan mauttomalta tms., toisin kuin jatkuvasti kaiken syömänsä suolaavat väittävät. Se maistuu tavalliselta ruualta. Sen sijaan se normaalisuolainen ruoka ei maistu melkein miltään muulta kuin siltä suolalta.

Ehkä kyse on vain siitä, että ihmiset ovat luonnostaan mieltyneitä erilaisiin makuihin. Jos on kovin perso makealle, niin sokeri maistuu varmaan hyvältä, vaikkei sokerikoukussa olisikaan.

Vierailija
14/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama juttu! Jos olet ilman sokeria niin hyvin pian loppuu se makeanhimo ja ei tee iltaisin mieli puputtaa pullaa.

MUTTA vaikka olisin ollut kuukauden sokerittomalla niin kyllä se suklaa tai korvapuusti vaan maistuu ihan pirun hyvältä. Eikä ole koskaan ollut fiilistä ettei VOI syödä, koska se on makeaa. En osaa verrata maistuuko se makeammalta tauon jälkeen, ehken edes muista miltä se onkaan maistunut, mutta hyvää se on kuitenkin.

Vierailija
15/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla ainakin vaikutti niin että kaikki jätskit maistuu nykyään aivan ylimakealle. Ja maustetut jugurtit ihan hirveitä useimmat.

Vierailija
16/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan pystynyt vetämään kokonaista suklaalevyä tai -rasiaa. Tai karkkipussia. Suolaisia herkkuja kuten sipsipussin voisin kuitenkin syödä vaikka joka päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi