Raskauspahoinvoinnin takia sain uuden diagnoosin: somaattinen oireyhtymä
Jestas sentään. Miten raskauspahoinvointi voidaan luokitella mielenterveysongelmaksi?
Kommentit (32)
Ei selvästi kannata puhua lääkärissä siitä, että huono fyysinen olo saa myös mielen matalaksi.
Nykyään ne diagnoosit joita lääkäri ei halua selvitellä ovat somaattisesti oireyhtymiä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ne diagnoosit joita lääkäri ei halua selvitellä ovat somaattisesti oireyhtymiä.
Oksentelin päivittäin monta kuukautta putkeen ja olin huonon voinnin takia aika alamaissa. En tajunnut että raskauspahoinvointi voisi johtaa tällaiseen merkintään Kannassa. Lapsen syntymän jälkeen olen voinut oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksentelin päivittäin monta kuukautta putkeen ja olin huonon voinnin takia aika alamaissa. En tajunnut että raskauspahoinvointi voisi johtaa tällaiseen merkintään Kannassa. Lapsen syntymän jälkeen olen voinut oikein hyvin.
Olen aiemmin aina hakenut reippaasti lääkäristä apua, jos on terveyden kanssa ollut ongelmia. En tiedä toiminko näin ei enää jatkossa, jos sen takia mm. vakuutusten saaminen hankaloituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemmin aina hakenut reippaasti lääkäristä apua, jos on terveyden kanssa ollut ongelmia. En tiedä toiminko näin ei enää jatkossa, jos sen takia mm. vakuutusten saaminen hankaloituu.
Poistuvathan diagnoosit aikanaan, mutten ole tajunnut että niitä lätkitään näin huolettomasti silloinkin, jos pahoinvointi raskaana on puhtaasti hormonaalista.
Outoa että raskauteen kuuluva asia on muka joku syndrooma tää on tätä ylidiagnosoimista
Oliko mieslääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Outoa että raskauteen kuuluva asia on muka joku syndrooma tää on tätä ylidiagnosoimista
Oliko mieslääkäri?
Kyllä oli.
Vierailija kirjoitti:
Kiva selitellä tätä myöhemmin, jos uuteen työpaikkaan vaaditaan lääkärin lausunto.
Selitellä kenelle?
Mun aurallinen migreeni ja myöhemmin löytynyt aivokasvain olivat myös somaattista oireyhtymää vain.
Tuohan on ihan normaalia. Psykiatriassa niitä diagnooseja vasta lätkitään. Jos on tapahtunut ikäviä ja oirehtii niin se on jotain persoonallisuushäiriötä tai harhaluuloa.
Ei ne kaikki psyk. diagnoositkaan niin kovin aukottomia ole.. lääkäri subjektiivisesti päättää, että ovatko
potilaan vastoinkäymiset normaalin kirjoissa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva selitellä tätä myöhemmin, jos uuteen työpaikkaan vaaditaan lääkärin lausunto.
Selitellä kenelle?
Sille soveltuvuudesta työhön lausuntoa laativalle lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Somaattinen = fyysinen
Miksi ihmeessä raskauspahoinvointi merkitään Kantaan tällä tavalla? Pahoinvointihan poistuu raskauden päätyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somaattinen = fyysinen
Miksi ihmeessä raskauspahoinvointi merkitään Kantaan tällä tavalla? Pahoinvointihan poistuu raskauden päätyttyä.
Ai miksi fyysinen oireilu raskauteen liittyen diagnosoidaan fyysisenä oireiluna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somaattinen = fyysinen
Ai miksi fyysinen oireilu raskauteen liittyen diagnosoidaan fyysisenä oireiluna?
Ja vielä kyllähän vaikka norovirus diagnoosi päättyy myös kun virus on poistunut elimistöstä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistuvathan diagnoosit aikanaan, mutten ole tajunnut että niitä lätkitään näin huolettomasti silloinkin, jos pahoinvointi raskaana on puhtaasti hormonaalista.
Eihän ne mihinkään poistu vaan jäävät sinne tietoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somaattinen = fyysinen
Raskaus on päättynyt aikoja sitten. Luuletko että minusta on vuosia myöhemmin hauska läpi raskauteen liittyvää pahoinvointia, joka on näin epämääräisellä tavalla kirjattu tietoihini? Miksi ylipäätään on annettu mitään keskustelematta tällainen erillinen diagnoosi sen sijaan, että olisi kirjattu kyseessä olevan raskauteen liittyvä pahoinvointi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne mihinkään poistu vaan jäävät sinne tietoihin?
Käsittääkseni yli viisi vuotta vanhempia sairaustietoja ei juurikaan katsella. Siinä vaiheessa diagnoosia kai pidetään jo vanhentuneena ellei uusia kirjauksia tähän liittyen ole laitettu Kantaan.
Läkäreiden halutaan kirjoittavan mahdollisimman paljon masennuslääkkeitä koko kansalle, aivan mistä syystä tahansa. Vakavasti sairas siskonpoika, hänelle tarjottiin aluksi masennuslääkkeitä kun oli laihtunut ja ei enää pysynyt pystyssä. Sisko vei yksityiselle samanpäivän aikana - addisonin tauti ja lapsi sairaalaan. Näin se vaan on. Tästä aikaa 5v, nuori voi nyt hyvin, loppuelämän lääkitys