Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö Kela toimeentulotukea hakiessa näkemään muiden samassa taloudessa asuvien tilit?

Vierailija
06.05.2020 |

Kyse ei ole pimityksestä ja huijaamisesta vaan ylipäätään Kelan tiedonsaantioikeuksista.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee kaiken tilit ja omaisuus terveys tiedot

Vierailija
2/7 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Kela ei myönnä tt-tukea ellei näe kaikkien tilitietoja. Sama osoite on se talous jolle tt-tukea haetaan, sitä ei haeta yksilölle. Jos ei anneta kaikkien tietoja voi Kela pyytää pankeilta suoraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kela saa tiedot suoraan verottajalta. Tietääkseni myös itse pitää toimeentulotukea hakiessa toimittaa talouden muidenkin asiakkaiden pankkitilien tiedot.

Vierailija
4/7 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kelasta ei näe kenenkään tilille eikä tilitietoja voi pyytää pankista, asiakas toimittaa ne itse. Kelasta voidaan selvittää asiakkaan tilien olemassaolo eri pankeista. Myös samassa taloudessa asuvien, koska toimeentulotuki myönnetään koko ruokakunnalle.

Vierailija
5/7 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kela saa tiedot suoraan verottajalta. Tietääkseni myös itse pitää toimeentulotukea hakiessa toimittaa talouden muidenkin asiakkaiden pankkitilien tiedot.

Luuletsä, että verottaja näkee sun tileille ja että ne infoo niistä kelaa?

Kela ei näe tilitietoja, mutta se pyytää toimittamaan tiliotteita kaikista tileistä, muuten ei heru toimeentulotukea.

Vierailija
6/7 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeestiko KELA/sossut saa nykyään suoraan pankista tilitiedot? Siinä on henkilön yksityisyydensuoja ja tietoturvallisuus merkityksettömiä 😑 Tietenkin koko omaisuustieto on heille kerrottava, kyse on kuitenkin viimeisessä hädässä haettavasta tuesta. Terveystietoihin ei voi olla mitään asiaa, eihän ne liity tukiin välttis mitenkään.

Vierailija
7/7 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei näe kenenkään tilitietoja, ainoastaan verotustiedot. Asiakkaan tulee itse toimittaa tiliotteet omasta ja puolison tilistä toimeentulotukea hakiessa. Pyydettäessä myös lasten tiliotteet. Joissakin tilanteissa Kela voi tehdä rahalaitoskyselyn, jos epäilee väärinkäytöstä, mutta tässäkin saadaan vain selville asiakkaan eri tilit, mutta ei mitään tiliotteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän