Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjastojen asiakaspalvelu

Vierailija
05.05.2020 |

Miksi kirjastot eivät kehitä palvelujaan. Eikö heillä ole minkäänlaisia taitoja markkinoinnista tai muutenkaan asiakaspalvelusta? Esimerkiksi nyt koronan aikaan: Kirjastot olisivat voineet koota asiakkaille kirjoista sellaisia yllätyskasseja, joissa olis ollut vaikkapa pari romaania, yksi tai kaksi populaaria tietokirjaa, yllätys dvd /blueray ja pari cd-leyvä.
Olisipa ollut ihanaa mennä kotiin tuollaisen yllätyskassin kanssa, ja tutkia että mitäs minä sainkaan.

Kirjasto on paikalleen juuttunut instituutio, joka ratsastaa ja saa rahoituksen vanhoilta ajoilta periytyvästä sivistystehtävästä. Kirjastojen ei kannattaisi niin aggressiivesti mainostaa digipalvelujaan, sillä ne jotka niitä etsii, löytävät ne ilman mainostustakin.
Haluan kirjastosta elämyksiä, jotain uutta ja erilaista.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos loistavasta aloituksesta, ap,

Olen aivan samaa mieltä kanssasi.

Vierailija
2/16 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyskassissa yllärinä koronaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avi kielsi kaikenlaiset pussit koronan takia. Olihan niitä aluksi.

Vierailija
4/16 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, minä olen vanhempaa ikäluokkaa, ja mulle on riittänyt se hyllyillä vaeltaminen kun käyn kirjastossa.

Joskus vaan ihmetyttää, ettei siellä koskaan kukaan tarjoa apua missään asiassa, kysy vaikkapa, että mitäpä etsit. 

Joskus haluaisin saada vinkkejä niistä uusista kirjoista, joiden aihepiiri itseäni kiinnostaa.

Mutta hyllyjen keskellä ei koskaan kirjaston työntekijöitä näy ja joskus näkyy, se on jokin harjoittelija. joka ei tiedä kirjoista, aiheistä eikä uutuksista yhtään mitään.

Vierailija
5/16 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Avi on kieltänyt kaikki "kassit" niin miksi se samainen Avi sallii nyt kirjastojen avaamisen, todellisen virustuulettimen.

Kuinka ihmeessä voitta nyt lainata niitä likaisia kirjojanne?

Ja niitä kassejanne, joita meidän alueen kirjastot eivät koskaan edes tarjonneet?

Vierailija
6/16 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on, onko olemassa varmaa tietoa siitä, että kirjaston kirjat eivät levitä koronaa?

Desinfioiko kirjasto sinne palautetut kirjat nyt korona-aikaan?

Ja miten kirjastot aikovat asiakaspalvelun aloittaa, kun toukokuun loppuun asti kaikki 10 hengen kokoontumiset ovat kielletty.

Hallitus ilmoitti että uloslainaus voi alkaa välittömästi, mutta ei ainakaan meidän kaupunginkirjaston ovet olleet auki asiakkaille tänään ti 5.5.

Vierailija
7/16 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä koronavirus ole tartuntatauti?

Ei siitä kauaa ole, kun kaikissa kirjaston kirjoissa oli leima, jossa pyydettiin kirjan palautuksen yhteydessä kertomaan, jos perheessä tartuntatauti tai tartuntatauti-vaara.

Siinä vaiheessa (jos nytkään) ei edes tiedetty miten kauan virus elää pinnoilla ja olen lukenut sen ehkä kestävän 1-3h mutta jotkut kertovat sen säilyvän tartuntakykyisenä jopa 3vrk.

Ja sitten ap. valittaisi, kuinka kirjasto levittää tietoisesti koronavirusta.

Kirjojen desifiointi lienee mahdoton tehtävä.

Vierailija
8/16 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus vaan ihmetyttää, ettei siellä koskaan kukaan tarjoa apua missään asiassa, kysy vaikkapa, että mitäpä etsit.

Hyvin harvalla työntekijällä on kirjastossa sellaista luppoaikaa, että tulisi auttamaan pyytämättä. Itse olin harjoittelijana, ja harjoittelijoiden hommia on yleensä kirjojen hyllyttäminen ja järjestely, mistä johtuu että suurin osa hyllyjen välissä työskentelijöistä on harjoittelijoita. Itse ohjasin asiakkaat aina infotiskille, ellei asiakkaalla ollut tiedossa kirjan tarkka hyllypaikka.

Vierailija
9/16 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna etsin kiivaasti tietoa kirjaston sivuilta, että mihin aikaa aukeaa ja milloin menee kiinni,

MItään tietoa ei löytynyt!

Sain töissä kuulla, että kirjastot viestivät ja tiedottavat nykyisin asiat vain sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa ja Twitterissä.

Onkohan tämä ihan lainmukaista?

Olen aivan varma, että vanhemmat ihmiset eivät osaa etsiä tietoa noista, suuri osa heistä ei tiedä tuollaisten olemassaolosta yhtään mitään.

Sen sijaan iäkkäätkin osaavat mennä kirjaston pääsivuille, kun uusivat lainansa.

Miksi uudet asiat ja muutokset eivät ole selkeästi ja helposti luettavissa niilä sivuilla, joista ihminen kirjautuu kirjaston palveluihin?

Näin on ainakin pankkien sivustoilla!

Vierailija
10/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita kassejahan ovat kokeilleet jo vuosia sitten. Eihän niitä kukaan halunnut lainata.

Vierailija
11/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutavaa älinää. Seuratkaa tiedotuksia.

Vierailija
12/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirjastoonkaan ole pakko mennä, jos pelkää saavansa sitä kautta koronan...

Vierailija
13/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kirjastossa on esim. joulun sikaan tuollaisia kasseja/paketteja. Kassin päällä lukee jotakin, mitä siinä on esim. jännitystä.

Vierailija
14/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä aamuna etsin kiivaasti tietoa kirjaston sivuilta, että mihin aikaa aukeaa ja milloin menee kiinni,

MItään tietoa ei löytynyt!

Sain töissä kuulla, että kirjastot viestivät ja tiedottavat nykyisin asiat vain sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa ja Twitterissä.

Onkohan tämä ihan lainmukaista?

Olen aivan varma, että vanhemmat ihmiset eivät osaa etsiä tietoa noista, suuri osa heistä ei tiedä tuollaisten olemassaolosta yhtään mitään.

Sen sijaan iäkkäätkin osaavat mennä kirjaston pääsivuille, kun uusivat lainansa.

Miksi uudet asiat ja muutokset eivät ole selkeästi ja helposti luettavissa niilä sivuilla, joista ihminen kirjautuu kirjaston palveluihin?

Näin on ainakin pankkien sivustoilla!

Taitaa joku muu olla virallinen tiedotuskanava kuin netti. Täällä kirjaston tapahtumat yms ilmoitetaan aina yhdessä paikallisessa ilmaisjakelulehdessä.

Kirjastojen henkilökuntaa on lomilla yms, niin eipä niitä sieltä heti töihin revitä, kun eduskunta semmosta päättää.

Vierailija
15/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoihmiset tuntuvat olevan aina huonolla tuulella ja hirveän kiireisiä, vaikkei kiire ainakaan asiakkaan silmiin näy. Naisvaltainen, huonosti palkattu ala.

Luin joskus Kirjastolehdestä työilmapiiritutkimuksesta, jonka mukaan kirjastoissa on todella paljon nokkimista ja kiusaamista ja työntekijöiden keskinäistä kärhämää.

Vierailija
16/16 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se asiakaspalvelun puute on kirjaston ongelma kaikki on jossain netissä ja sivustolla jolle ei itse rekisteröitynyt ja sitten kaikkien vaan oletetaan tietävän ja jos haluaisi tukea kirjastoa mutta on uusi asiakas eikä tiedä miten lainaa lisätään ja uusitaan niin ei siitä sitten mitään tu kun siitäkin pitäisi kysyä joltain robotilta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä