HIRVEÄ ESIINTYMIS KAMMO!!
Uuh, eli mulla on nykyään ihan hirveä esiintymiskammo ja se ahdistaa. Heti kun pääsen luokan eteen, niin hiphiphurraa sydän alkaa lyömään tuhatta ja sataa, kädet tärisee ja just kun pitäisi suu avata niin tuntuu kun joku olisi tunkenut kiven kurkkuun. Sitten kun vihdoin saan suuni auki niin ääneni tärisee...onko mitään vinkkejä? Hengitys hommelit ei toimi mulle!! Ja siis joo nyt kun on korona niin pidetään esitelmät meetissä. Huomenna mulla olis 5min esitys ja sekin ahdistaa vaikka en ihmisiä näe livenä. ÄLKÄÄ VALITTAKO ETTÄ "JÄNNITTÄMINEN ON NORMAALIA" mua ahdistaa siis oikeesti tosi tosi paljon. Olen 15v BTW, ja kiiitos jos joku osaa auttaa!❤️❤️❤️
Kommentit (6)
Ei ehdi huomiseksi mutta hae lääkäriltä resepti Propraleihin. Vie fyysiset jännitysoireet pois mutta ajatus pysyy kirkkaana. On ihan turhaa pilata elämäänsä esiintymisjännityksellä. Toisilla se vain kova ja voi vaikuttaa jopa loppuelämän koulu- ja uravalintoihin.
Voin vain sanoa, että itselläni paheni iän myötä :(
Moikku! Tästä ei ehkä ole apua, mut voin vaan kertoa että älä lannistu! Se on harjoitus esiintymistä varten ja niitä esiintymisiä tulee olemaan vielä monia sinun koulu- ja opiskelu-uralla. Paras apu on, että osaat esitelmän aiheen hyvin. Ja kaikkia muitakin jännittää, aikuisiakin esiintymiset jännittää. Hyvä, että tiedostat kehossasi jännityksen merkit (sydämen tykytys ym) ne on normaaleja reaktioita ja ne menee ohi.
Tsemppiä!
T. 33v ikijännittäjä-opiskelija, joka takeltelee esityksen aikana ja ei aina muista mitä piti sanoa
Hitto, ihan sama juttu. Ikääkin jo huom. enemmän. Alkoi joskus noihin aikoihin toi jännittäminen, toki lapsenakin, mutta "aikuisiän" kynnyksellä vaan ei tullut enää mitään, jos jännitin liikaa. Joko jännitän todella vähän ja asiaa ei edes huomaa. Tai sitten jännitän niin paljon, ettei ääntä saa kunnolla, kädet tärisee jne jne. Todella rasittavaa. Sama juttu, jos hermostun yhtäkkiä, jännitän jotain urheilumatsia tms, jolloin koko vartalo saattaa mennä ihan jumiin ja suunnilleen kädet alkaa vaan täristä. Mä en tiedä, mikä v...tu tossa on, adrenaliinitasoko menee yhtäkkiä pilviin tai jotain. Mut todella ikävä juttu, sillä ei ole sellaista "välimaastoa" oikein tai ehkä on, mut mulla koko vartalo vaan reagoi jotenkin ja sitten mikään ei toimi enää. :(. Taas joku työpaikkahaastattelu tms. ei mitään ongelmia ja voin olla hyvinkin rentona. Joo tää kaveri sopii hyvin myyntihommiin tai laitetaan esiintymään, koska on sanavalmis tyyppi. Joo voi olla siinä tilanteessa ja onkin, mutta taas joku toinen tilanne, niin ei tuu mitään. Menet vaikka jonnekin firman juhliin, niin tuntuu, että sata ihmistä katsoo, kun otat vaikka lasin jostakin tarjottimelta ja sen jälkeen olo todella ikävä.
Mäkin olin aivan järjetön jännitäjä vielä yliopistossa, mutta nyt opettajana se on helpottanut. Edelleen uuden oppilasryhmän kanssa alkuun jännittää ja tunnen kuinka punastun, muttei se enää haittaa vaan jopa nautin hommastani. Mulla auttaa parhaiten, että valmistaudun kunnolla, tiedän mistä puhun ja laadin selkeän rungon, josta käy ilmi asiat ja niiden järjestys.
Tsemppiä, esiintymisjännitys on kamala tunne! Lohduttavaa kuitenkin on, ettei kukaan muu kuin esiintyjä itse muista mahdollisia virheitään enää seuraavana päivänä.
Kurja vaiva, ei kai siihen mitään oikotietä ole. Sen kun menet ja jännität ja thats it. Ajan kanssa todennäköisesti helpottaa kun huomaat että mitäs sitten, ei siihen kuole. Ikää tulee lisää niin paineet helpottaa. Tsemppiä 🙂