Endometrioosi kokemuksia?
Onko täällä ketään, kenellä olisi todettu endo tai epäilys asiasta?
Itse olen viime aikoina alkanut kiinnittää huomiota ympäri kuukauden vaihtelevasti kestäviin kuukautismaisiin särkyihin, jotka tuntuvat pahenevan pikkuhiljaa. Kovat kuukautiskivut minulla on ollut aina, eikä mikään tavan särkylääke ole niihin auttanut, ainoastaan esimerkiksi kuumavesipullo tai oikeasti kuuma suihku (muistan edelleen, että olen saanut lieviä palovammoja vatsalleni kun kiehuvaa vettä pitänyt siinä pullossa..) Vuoto on yleisesti ottaen ollut myös runsasta, varsinkin lapsena itkin kun mikään suoja ei riittänyt ja kaikki tahrautui vereen. Olen tosiaan ollut aina siinä uskossa että tuollainen jatkuva ja voimakaskin kipu kuuluu elämään, ja tavallaan turruin siihen kipuun ja opin elämään sen kanssa. Pienet ihan päivittäiset kivut joskus talttuivatkin vähän särkylääkeellä, joten mitäpäs asialle tekemään. Ulostaminen tekee toisinaan myös kipeää kohdun seuduille, varsinkin jos vatsa on kovalla. Nuorempana kivut vessassa käydessä olivat ihan hirveitä kuukautisten aikana.
Tulin raskaaksi ja oireet katosivat ja raskaus oli aikalailla kivuton (lukuunottamatta ns normisärkyjä ja kolotuksia) mutta olin noin 32vko lähtien sairauslomalla koska kohdunkaulaa oli vähän jäljellä ja merkit (supistelut ja nopea lyhentyminen) enteilivät ennenaikaisen syntymän mahdollisuutta. Tämä lapsi sitten lähtikin syntymään etuajassa ja sektiolla perätilan vuoksi, olisiko mahdollinen endo huomattu leikkauksen yhteydessä? Muistaakseni synnytyskertomuksessa luki kohdun olevan "siisti". Imetysajan loppuun ja kuukautisten alkuun kivut olivat poissa, mutta niin ne pikkuhiljaa sieltä palasivat. Imetyksen lopetin noin puolitoista vuotta sitten.
Minulle puhkesi tämän jälkeen taas vanha tuttu hormonaalinen akne, johon hankin e-pillerit. Niitä syötyäni huomasin en vain kuukautisten, mutta myös jatkuvien kipujen kadonneen. Lopetin pillerit kuitenkin järkyttävien mielialanvaihteluiden takia, ja kuukautisten myötä oireet palasivat jälleen.
Lisäksi minulla näiden lisäksi on ollut ihan seksielämän alusta lähtien myös yhdyntäkipua, joka on saattanut jatkua vielä pitkään varsinaisien hommien jälkeen. Toisinaan taisi tulla myös punertavaa vuotoa, jonka pistin hankauksen ja kovien otteiden piikkiin tietenkin. Nyt olen ollut useamman vuoden sinkkuna omasta halustani, enkä tiedä miten nykyään nuo hommat hoituisi :D Kuitenkin itsetyydyttämisen ja orgasmin jälkeen alavatsalla saattaa tuntua kuukautismaista kipua.
Kiertoni menee suunnilleen näin:
Kuukautiset alkavat - kipua ja runsasta vuotoa, kuppi tyhjennettävä tai tamponi vaihdettava noin kerran parissa tunnissa ja tämän lisäksi pidettävä siivellistä sidettä koska jossainkohtaa aina tulvii yli. Tämä pahin vaihe kestää sen noin kolme päivää jonka jälkeen loppuviikko ei ole aivan yhtä kivulias, joskin vuoto saattaa olla paikoin runsasta ja hiipuu hiljalleen. Varsinaisten kuukautisten jälkeen alkaakin sitten hajuton rusehtava runsas valkovuoto. Kalenterin mukaan siitä piakkoin on ovis ja kipuja ja runsasta kirkasta valkovuotoa tuolloin monen päivän ajan, seassa toisinaan veriviiruja. Sen jälkeen vuoto ihan normaalia, ja nyt tällä hetkellä sitten taas noin 9vrk ennen kuukautisten alkua kovahkoja kipuja alavatsalla säteillen myös suoleen ja rinnat hiukan arat. Viimeisimpiä kuukautisia edeltävänä päivänä iski jäätävä ripuli, ja luulin saaneeni vatsataudin mutta ilmesesti johtui vaan noista menkoista sitten.
Taidan kuulostaa siltä, etten pidä itsestäni huolta kun en ole paremmin selvitellyt, mutta ihan tosissaan olen turtunut omiin kipuihini ja aina lääkärissä käydessäni jokainen mahdollinen oireeni on yhdistetty mielenterveysongelmiini (vaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö) ja aina lähetetty labroihin ja sukupuolitautitesteihin jotka normaalit joten ongelma on pääni sisällä heidän mielestään. Lisään, että mielialalääkkeet eivät ole poistaneet vaivoja. :D
ap