Miten voi aloittaa puhtaalta pöydältä?
Ikä mulla 31v. Koko aikuiselämä ollut pelkkää harjoittelua, pätkää ja työttömyyttä. Pyörin samaa ympyrää vuodesta toiseen.
Kommentit (12)
Minulla on hirveä kriisi kun ei löydy enää työpaikkoja ja koko elämä ainoastaan jumittaa.
Nyt asiallinen keskustelu kiitos.
Konstit on monet sano mummo, kun kissalla pöytää pyyhki.
- Vanha viidakon sanonta.
Mikä on koulutuksesi? Koko ajan useammalla alalla vain työtilanne on nykymaailmassa tuollainen, valitettavasti. Jos et kestä tuollaista työskentelyä, voisitko vaihtaa johonkin varmemmin työllistävään alaan? Pitkäaikaisista työsuhteista ei kai nykyään voi puhua enää millään aloilla.
Minä olen 35-vuotias. Valmistuin 26-vuotiaana. Tähän mennessä valmistumisen jälkeen olen ollut neljässä eri työpaikassa kuudella eri työsopimuksella ja välissä kolme vuotta kotona ilman tietoa tulevasta työstä. Valmistuessani ajattelin, että kamalaa jos ei löydy pysyvää työtä. Ei se kuitenkaan niin kamalaa ole ollutkaan ja olen tottunut tähän. Tähän on ollut pakko sopeutua ja nyt ajatellen kamalammalta tuntuisi, jos olisin ollut yhdeksän vuotta putkeen yhdessä ja samassa työpaikassa näkemättä mitään muuta. Lyhyin työsopimukseni on ollut 3 kuukautta, pisin jopa neljä vuotta, eli toki tuossa neljän vuoden aikana ehti saada elämään jo jonkinlaista vakautta.
amiksen vaatetusartesaani. valmistuin silloin 19 vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hirveä kriisi kun ei löydy enää työpaikkoja ja koko elämä ainoastaan jumittaa.
Nyt asiallinen keskustelu kiitos.
Mene töihin. Ei sen vaikeampaa.
Vaatetusartesaanin työt taitavat olla aika vähissä nykyään, kiitos halpavaatteiden Aasiasta. Voisitko kuvitella opiskelevasi vaikka hoitoalalle tai koulunkäynninohjaajaksi. Nuo työt eivät varmasti lopu.
Käy läpi sellaisia koulutuksia, joilla oikeasti on mahdollista työllistyä. Työkkärin ammatinvalintapsykologi auttaa. Sitten pyrit koulutukseen. Jos et pääse, korotat arvosanojasi, että mahdollisuudet paranevat ja pyrit uudelleen. Jos ei tärppää, lasket rimaa ja pyrit toiseksi mielenkiintoisimpaan.
Lopulta sinulla on tuoreet paperit, joilla työllistyt. Sitten elät yhtä nuukasti ja keräät puskuria pahan päivän varalle ja mahdollisesti säästät asp:n ja hankit omistusasunnon, ellet satu asumaan jossain muuttotappioalueella. Siinä tapauksessa säästät ja sijoitat johonkin muuhun. Kannattaa myös harkita muuttoa jonnekin, missä on enemmän töitä.
Jep, ei tätä kukaan helpoksi ratkaisuksi ole sanonut, mutta näin voi aloittaa puhtaalta pöydältä. Eläkeikääsi on kuintekin vielä lähes 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helsingin keskustassa korjausompelijoilla on kädet täynnä töitä. Farkkujen lyhentäminenkin maksaa jo parikymppiä ja joutuu odottamaan viikon.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla koulutuksella onkin vaikeaa työllistyä, vaatekaupassa, kangaskaupassa/ käsityöliikkeissä muutaman kk pätkiä rouvani sai kyseisellä koulutuksella.(YO + artesaani) Ompelijaa ei kukaan palkkaa, oma toiminini on ainut mahdollisuus hsrjoittaa tuota ammattia, ja vaikeaa se on sittenkin.
Sitten merkonomin opinnot lisäksi, ja pääsi vuodeksi kauppaan hyllyttämään ja kassalle.
Muutaman vuoden vauvaputken jälkeen ei ennää kelpaa kauppaankaan, nuoret ovat näppärämpiä...
"Miksi ne eivät mene töihin?"
P. Orpo
Pöytä puhtaaksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helsingin keskustassa korjausompelijoilla on kädet täynnä töitä. Farkkujen lyhentäminenkin maksaa jo parikymppiä ja joutuu odottamaan viikon.
Hyvä ompelija voi toki pärjätäkin alueella, jossa on varakasta ja kiireistä väkeä.
Maakunnissa/pikkukaupungeissa ei riitä työtä tai ainakaan siitä ei olla valmiita maksamaan.
Laittaa lautasen, mehupurkin, kahmukin, lämpömittarin pois pöydältä ..
Zinc