Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoarder & minimalisti - kokemuksia?

Vierailija
04.05.2020 |

Olemme asuneet mieheni kanssa nyt muutamia vuosia yhdessä ja suhde sekä yhteiselo sujuu oikein erinomaisesti ja suhteemme on lähes "täydellinen". Mutta... Olen itse asumistyyliltäni aika minimalistinen. Tykkään, että koti on lähes aina siisti ja että tavaroita ei ole liikaa. Siis toki kaikki tarpeellinen pitää olla ja miksei jotain ylimääräistäkin, mutta minua ahdistaisi asua kodissa, jossa jokainen nurkka ja kaapin hylly on tungettu täyteen hyödytöntä tavaraa.

Mieheni taas tykkää keräillä mitä oudompia asioita ja muutenkin on sellainen, että hänellä on paljon enemmän tavaraa kuin minulla. Kotimme ei ole kahdelle ihmiselle mitenkään erityisen pieni, mutta säilytystilaa on kuitenkin rajallinen määrä käytössä. Mies on vallannut vaatteilleen ja tavaroilleen varmaan yli kymmenkertaisen tilan kuin mitä minulla on. Sama kaava toistuu jokaisessa huoneessa: eteisessä, makuuhuoneessa, kylpyhuoneessa, lisäksi hänellä on vielä oma työhuoneensa, jonka hyllyt hän on kokonaan ominut itselleen. Ja koti siis omistetaan 50/50.

Olen joskus pyytänyt yhtä hyllyä lisää vaatteilleni makkarista, mutta mies hermostuu tästä ja pitää ehdotusta riidan haastamisena. Kuulemma vaatteeni mahtuvat ihan hyvin niille muutamalle hyllylle, jotka siihen on varattu. Ja niin ne jotenkin mahtuvatkin, koska minun täytyy heittää kaikki vähänkin ylimääräinen pois, jotta tilaa jäisi mieheni vaatteille (joita hänellä on minuun verrattuna moninkertainen määrä). En halua, että hyllyni ovat ääriä myöten täynnä ja että vaatteillani ei ole "tilaa hengittää".

Miehelläni on yleisen sälän lisäksi paljon mitä oudoimpia keräilykohteita, joilla on hyvin tarkat paikat ja järjestys. Olen joskus pyytänyt, että voisiko mies heittää jotain turhaa tavaraansa pois. Hän pillastuu aina näistä ehdotuksista, eikä suostu luopumaan mistään.
Näistä keskusteluista tulee aina riitaa, jotka sovitaan siten, että unohdetaan koko juttu ja tilanne pysyy ennallaan.

Onko kellään kokemuksia tällaisesta tilanteesta? Onko jotain keinoa, että saisin tilaa myös omille jutuilleni? Vai oletko kenties itse keräilijäluonne? Miten saada joku kompromissi aikaiseksi. Tuntuu, että olen ainut joka tällä hetkellä joustaa.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla