Mikä oli äitisi / isäsi ruoka- / leivontabravuurisi?
Kommentit (4)
Äitini oli (ja on edelleen) lasagnemestari, perinteisen lisäksi tekee liudan muitakin älyttömän hyviä versioita. Isäni bravuuri taas on leivän leipominen. Olin lapsi -90 luvulla.
Molemmat vanhempani ovat loistavia kokkeja, ikävä kyllä tämä taito ei minulle ole periytynyt vaan omat lapset kärsivät kumiperunoista ja pohjaan poltetusta pastasta.
Olen syntynyt -62. Lapsuudesta jäänyt mieleen äitini tekemä riisotto, joskus 70'luvulla. Siinä oli naudanlihaa ja piparjuurta. Mulla ei ole hajuakaan miten se tehtiin, mutta oli todella hyvää. Harmi etten ehtinyt sen reseptiä koskaan saada. Toinen oli isoäitini tekemä palapaisti. Miten saa lihan niin mureaksi ja kastikkeen niin hienoksi ja kiiltäväksi? Sitäkään reseptiä en ehtinyt koskaan saada. Makumuistot on todella voimakkaita.
Isä ei tehnyt ruokaa eikä leiponut, mutta savusti mökin pihalla itsepyydettyjä kaloja itsetehdyssä savustuspöntössä. Äidiltä taas onnistui ruoka kuin ruoka, mutta eniten kehuja hän sai ruisleivistään, jotka olivat vanhaan taikinajuureen tehtyjä ja sopivan happamia. Sellainen ruoka, jota en muista kenenkään muun kuin äitini tehneen, oli "pienet metsäsiat". Siinä oli kaali-sipulipedillä kypsennettyjä lihapullia, jotka oli pyöritelty riisissä. Onko kenellekään muulle tuttu ruokalaji?
Ja unohtakaa tuo si