Miten saa lääkärinlausunnon siitä että kuuluu riskiryhmään? Tietohan on lääkärillä niin voiko kirjoittaa näkemättä?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Miten te olette vasta nyt liikkeellä noiden todistusten kanssa, kun koronaa on ollut jo monta kuukautta? Ei ole tarkoitus loukata, mutta ihmettelen vain. Monet asiat hoituvat, kun avaa suunsa ja kertoo asiansa pomolle ja työterveyslääkärille (tai siihen tahoon, jossa sinun sairauttasi hoidetaan). Ei asiat järjesty sillä, että tänne aloitetaan päivässä miljoona avausta riskiryhmästä. Vaikka olen itsekin riskiryhmää, minulla tulee sana "riskiryhmä" jo korvista ulos. Ja kotona olen ollut jo pari kuukautta, kun minä osaan puhua.
Nyt ilmeisesti oli kyse siitä, että koululainen jää kotiin vaikka etäopetus loppuu. Opetusministeri ilmaisi asian niin epäselvästi, että jotkut kuvittelevat kouluun tarvittavan lääkärintodistuksen. He, jotka eivät pysty riskiryhmään kuulumisen vuoksi tekemään normaalia työtään, ovat tietysti hankkineet todistuksen ja pohtineet toisiin tehtäviin siirtoa työnantajan ja tarvittaessa työterveyshuollon kanssa heti kun se on ollut ajankohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työnantaja saa kysyä, kun työntekijä vaatii siirtoa muihin tehtäviin riskiryhmään kuulumisen takia, esim. pois asiakaspalvelusta.
Meillä keskusteltiin sekä esimiehen että työterveyslääkärin kanssa asiasta.
Ja siirto onnistui.
Mihin tämä liittyy???
No esim. siihen jos riskiryhmään kuuluva opettaja ei halua mennä töihin. Kyllä siihen pitää olla ihan lääkärintodistus. Asia on eri sitten oppilaiden ja heidän perheidensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miten te olette vasta nyt liikkeellä noiden todistusten kanssa, kun koronaa on ollut jo monta kuukautta? Ei ole tarkoitus loukata, mutta ihmettelen vain. Monet asiat hoituvat, kun avaa suunsa ja kertoo asiansa pomolle ja työterveyslääkärille (tai siihen tahoon, jossa sinun sairauttasi hoidetaan). Ei asiat järjesty sillä, että tänne aloitetaan päivässä miljoona avausta riskiryhmästä. Vaikka olen itsekin riskiryhmää, minulla tulee sana "riskiryhmä" jo korvista ulos. Ja kotona olen ollut jo pari kuukautta, kun minä osaan puhua.
Miten sinä et sen vertaa ole oppinut että kouluun ei tarvitse antaa lapsen tai perheen terveystietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä et sen vertaa ole oppinut että kouluun ei tarvitse antaa lapsen tai perheen terveystietoja.
En ole tullut ajatelleeksi tuollaista salailua, koska lapseni sairaus aiheuttaa kohtauksia, jotka vievät väärällä ensiavulla pahimmassa tapauksessa hengen. Olen siis tottunut olemaan avoin sairauksien kanssa. Pahoittelut siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tullut ajatelleeksi tuollaista salailua, koska lapseni sairaus aiheuttaa kohtauksia, jotka vievät väärällä ensiavulla pahimmassa tapauksessa hengen. Olen siis tottunut olemaan avoin sairauksien kanssa. Pahoittelut siitä.
A. Eihän se lapsi ole siellä koululla, jos sille haetaam lomaa.
B. Ei se rehtori jolle nyt lomahakenus laitetaan siellä koululla paikalla ole jos lapsi siellä saa kohtaulsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työnantaja saa kysyä, kun työntekijä vaatii siirtoa muihin tehtäviin riskiryhmään kuulumisen takia, esim. pois asiakaspalvelusta.
Meillä keskusteltiin sekä esimiehen että työterveyslääkärin kanssa asiasta.
Ja siirto onnistui.
Mihin tämä liittyy???
No esim. siihen jos riskiryhmään kuuluva opettaja ei halua mennä töihin. Kyllä siihen pitää olla ihan lääkärintodistus. Asia on eri sitten oppilaiden ja heidän perheidensä kanssa.[/
Tämä nyt lienee kaikille selvää, että työnantajalle todistus pitää toimittaa.
Itse ymmärsin ap.n olevan oppilaan vanhempi, joka kuuluu riskiryhmään, ei opettaja.-ohis-
Kyllähän opettajat ja rehtorit tietää lasten diagnooseja.
Niiden perusteellahan heille annetaan eriyisopetusta ja hyväksytään koulukyydit ja sun muut.
Myös vakavat allergiat ja diabetes ja epilepsia tulee olla opettajan tiedossa, jos lapsi saa koulussa äkillisesti kohtauksen, että tietää mistä kysymys.
Ei nämä asiat niin yksioikoisia ole.
Vanhempien sairaudet eivät opettajalle ja rehtorille kuulu, mutta yleensä lastensuojelun piirissä olevat perheet kouluissa tiedetään, jostain syystä.
Jaa..aa,itse kuulun riskiryhmään solunsalpaajalääkityksen vuoksi, olen varhaiskasvatuksen opettaja ja töissä on pitänyt kulkea koko ajan. Etätöitä suositeltiin työterveydestä mutta eipä se työnantaja niitä ole tarjonnut. Että lieköhän lääkärintodistuksella vapautusta töistä saa nytkään.
Olen siis oppilaan vanhempi ja kuulun riskiryhmään. En ole opettaja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen siis oppilaan vanhempi ja kuulun riskiryhmään. En ole opettaja. Ap
Eikä sinun tarvitse sitä avata YHTÄÄN. Ilmoitat vain että perheessä on riskiryhmäläinen.
Niin minäkin tein.
Vierailija kirjoitti:
Niiden perusteellahan heille annetaan eriyisopetusta ja hyväksytään koulukyydit ja sun muut.
Myös vakavat allergiat ja diabetes ja epilepsia tulee olla opettajan tiedossa, jos lapsi saa koulussa äkillisesti kohtauksen, että tietää mistä kysymys.
Vanhempien sairaudet eivät opettajalle ja rehtorille kuulu, mutta yleensä lastensuojelun piirissä olevat perheet kouluissa tiedetään, jostain syystä.
Tässä puhutaan nyt ihan eri asiasta kuin mistä sinä sössötät.
Tämä vallitseva tilanne tulee jatkumaan ainakin 2 vuotta, jollei pidempäänkin. Kotiopetuksessako te lapsenne sen ajan pidätte ja eristyksessä muista lapsista?
Lääkäreitä on todennäköisesti kielletty kirjoittamasta mitään riskiryhmätodistuksia. Sen verran rehvakkaaseen sävyyn hallitus vaati todistuksia hankkimaan jos haluaa estää lapsen kouluun menon.
Todennäköisesti tästä tulee samanlainen pelleily kuin lääkekannabiksesta.
Lääkekannabishan on Suomessa laillinen tiettyjen sairauksien tiettyihin oireisiin, mutta lääkäreitä on kielletty kirjoittamasta reseptejä. "Meidän sairaalassa ei sitten näitä kirjoiteta" on ollut yleinen neuvo.
Turussa yksi lääkäri kirjoitti niitä pitkään, mutta väsyi kun koko Suomen kaikki lääkekannabista käyttävät tulivat häneltä hakemaan reseptiä. Sitä en tiedä onko hänelle esitetty tiukempia vaatimuksia lopettaa reseptien kirjoittaminen.
Sairastan itse MS-tautia ja olen saanut läheltä seurata miten vaikeaa se reseptin saaminen on. En tiedä ketään kuka olisi saanut reseptiä muualta kuin siltä yhdeltä turkulaislääläriltä, vaikka kaikki kriteerit lääkkeen luvalliseen käyttöön ovat toteutuneet.
Onnistuihan THL myös kieltämään väsymysoireyhtymää sairastavien lasten hoitamisen ja toimii räikeästi WHO:n antamien ohjeiden vastaisesti.
Suomessa on myös potilaita joutunut hakemaan oikeutta lääkitykseen oikeusasiamiehen kautta kun toimia hoitoja on kieltäydytty antamasta nuorille ihmisille sairauksiin (esim fabry) jotka hoitamattomana aiheuttavat hyvin vaikeita oireita jo nuorella iällä.
Ihan hirveästi en luottaisi nyt että lääkäristä tulee apua. Jos THL kieltää, niin lääkäri ei voi auttaa vaikka haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vallitseva tilanne tulee jatkumaan ainakin 2 vuotta, jollei pidempäänkin. Kotiopetuksessako te lapsenne sen ajan pidätte ja eristyksessä muista lapsista?
Jos syksyllä ei ole turvallisia olosuhteita lähiopetukseen, niin meillä valitaan kotikoulu.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreitä on todennäköisesti kielletty kirjoittamasta mitään riskiryhmätodistuksia. Sen verran rehvakkaaseen sävyyn hallitus vaati todistuksia hankkimaan jos haluaa estää lapsen kouluun menon.
Todennäköisesti tästä tulee samanlainen pelleily kuin lääkekannabiksesta.
Lääkekannabishan on Suomessa laillinen tiettyjen sairauksien tiettyihin oireisiin, mutta lääkäreitä on kielletty kirjoittamasta reseptejä. "Meidän sairaalassa ei sitten näitä kirjoiteta" on ollut yleinen neuvo.Turussa yksi lääkäri kirjoitti niitä pitkään, mutta väsyi kun koko Suomen kaikki lääkekannabista käyttävät tulivat häneltä hakemaan reseptiä. Sitä en tiedä onko hänelle esitetty tiukempia vaatimuksia lopettaa reseptien kirjoittaminen.
Sairastan itse MS-tautia ja olen saanut läheltä seurata miten vaikeaa se reseptin saaminen on. En tiedä ketään kuka olisi saanut reseptiä muualta kuin siltä yhdeltä turkulaislääläriltä, vaikka kaikki kriteerit lääkkeen luvalliseen käyttöön ovat toteutuneet.
Onnistuihan THL myös kieltämään väsymysoireyhtymää sairastavien lasten hoitamisen ja toimii räikeästi WHO:n antamien ohjeiden vastaisesti.
Suomessa on myös potilaita joutunut hakemaan oikeutta lääkitykseen oikeusasiamiehen kautta kun toimia hoitoja on kieltäydytty antamasta nuorille ihmisille sairauksiin (esim fabry) jotka hoitamattomana aiheuttavat hyvin vaikeita oireita jo nuorella iällä.
Ihan hirveästi en luottaisi nyt että lääkäristä tulee apua. Jos THL kieltää, niin lääkäri ei voi auttaa vaikka haluaisi.
Oppilaan tai perheenjäsenen sairaudesta ei vaan tarvitse olla minkäänlaista todistusta, joten ei ole mitään merkitystä saavatko lääkärit kirjoittaa sellaisia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SINÄ sössötät, lainaamasi viesti taas oli täysin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SINÄ sössötät, lainaamasi viesti taas oli täysin asiaa.
Ei ollut. Trolli sössöttää.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä et sen vertaa ole seurannut valtioneuvoston ohjeita, että ennen edellistä hallituksen linjausta työterveys/erikoissairaanhoito ei ole kirjoittanut todistuksia etätyöstä riskiryhmäläisille, vaan ohjeistus oli että työnantajan kanssa voi neuvotella etätyöstä. Nyt tilanne muuttui ja uusimmassa ohjeistuksessa viime torstailta oli maininta että työterveys ottaa kantaa riskiryhmien mahdollisuutedn työskennellä työpaikalla.