Pieni talo preerialla alkaa
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tykännyt aina enemmän niistä kirjoista. Sarja on liian imelä ja tapahtumat poikkeaa liikaa kirjasta. Ei esim. Mary oikeasti parantunut sokeutumisesta eikä mennyt koskaan naimisiin.
Mind you, kun tuota elämää ajattelee, niin kaupunkiin sokeainkouluun opettajaksi jääminen saattoi hyvinkin olla parempi vaihtoehto kuin farmarin vaimoksi ryhtyminen.
Itse asiassa Marysta ei tullut opettajaa vaan sokeainkoulusta valmistuttuaan hän asui naimattomana siskojensa nurkissa loppuikänsä. Elämä oli kovaa siihen aikaan.
Tuli nimenomAan kirjojen mukaan.
Ei kyllä tullut. Olen lukenut ne lapsena ainakin parikymmentä kertaa, ja aikuisena viimeksi muutama vuosi sitten, eikä Lauran siskojen aikuiselämästä kerrota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tykkäsin niistä kirjoista. Ja niissä sai Lännestä toisenlaisen käsityksen kuin iänikuisista länkkäreistä joissa paukutellaan aavikolla ja ryypätään saluunoissa. Oli hiukan rauhallisempaa menoa, viljeltiin maata ja käytiin kouluakin. No ehkä se villi länsi sitten oli lännempänä kuin Ingallsin perhe.
Länkkärit kuvaavat yleensä rajaseutua ja sen karjatiloja, karja- ja kaivoskaupunkeja. Farmarit eivät kansoittaneet noita paikkoja, vaan yleensä rancherit ajoivat piikkilangan vetäjät aka jyväjemmarit pois alueelta.
Ja nyt pittää muuttaa tois puol jokkee
Hmmm onkohan tällä sarjalla jotain tekemistä sen kanssa, että vanhimman tyttäreni toinen nimi on Melissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei oo kestänyt aikaa. Sarja kuvaa Cis -heteronormatiivista, patriarkaaaista ja porvarillista maailmaa.
On hyvä kaikkien tietää, että maailma on joskus ollut rasistinen, patriarkaalinen, heteronormaliitivinen jne. Se, että tietää asian, ei tarkoita, että pitäisi sitä hyvänä. Mutta tietäminen on välttämätöntä, koska historia selittää paljon siitä, miksi maailma nytkin on niin epåoikeudenmukainen.
Mikä vika heteronormatiivisuudessa?
No se normatiivisuus. On aina vikaa jos kaikki pitää pakottaa samaan muottiin.
Yhdessä jaksossa asuu kaksi naista yhdessä, eivät ole sukua.
Vierailija kirjoitti:
Eikös intiaanipäähineet oo kiellettyjä Ylellä!!! Muilla kuin alkuperäisillä intiaaneilla.
Eihän ne mitään intiaaneja ole vaan Amerikan alkuperäisasukkaita. Kolumbus-pösilö luuli tulleensa länsi-Intiaan, vaikka lähestyi kyseistä rannikkoa ja saaristoa idästä. Millä logiikalla ensimmäinen vastaantuleva rannikko on kyseisen alueen LÄNSIrannikko?
Pappi on ärsyttävä hahmo. Nelliestä huomaa kirjaimellisesti kuinka ilkeys pilaa ulkonäön. Ilkeät silmät ja ilmeet tekee kasvoista vääristynet ja rumat vaikka periatteessa piirteet sinänsä on kauniit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaa ennen coronaa. ja kuinka monen vanhemmatkin suomessa rakensivat noin tyhjästä talon- monen! Samaistuu ihan täysillä.
Ei ollut coronaa, vaan jotain paljon pahempaa. Isorokko, kurkkumätä, jäykkis, kolera ym. tauti jylläsi valtoimenaan.
Juu. Se jäykkis aiheutti perheissä valtavia lapsimääriä.
Vierailija kirjoitti:
Pappi on ärsyttävä hahmo. Nelliestä huomaa kirjaimellisesti kuinka ilkeys pilaa ulkonäön. Ilkeät silmät ja ilmeet tekee kasvoista vääristynet ja rumat vaikka periatteessa piirteet sinänsä on kauniit.
Tuosta kuvia kyseisestä näyttelijästä.
https://duckduckgo.com/?t=ffsb&q=%22alison+arngrim%22&atb=v210-1&iax=im…
Muistan, kuinka lapset kömpivät aina vinttiin nukkumaan yömyssyt päässään. Talo oli harvaseinäinen, mutta hyvin tarkenivat.
Katsoin areenalta enemmän jaksoja. Pesukarhu-jakso ihmetytti, koska jos Charles tiesi, että vesikauhua voi pesukarhuissa olla, niin miksi antoi alumperinkin ottaa sen heille lemmiksiksi. Sitten itketään josko se on vesikauhu...ei järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kuinka lapset kömpivät aina vinttiin nukkumaan yömyssyt päässään. Talo oli harvaseinäinen, mutta hyvin tarkenivat.
Kirjoissa tätä on kuvattu tarkemmin, miten menivät nukkumaan mukanaan kuuma silitysrauta tai joku vastaava, jonka oli tarkoitus lämmittää sänkyä. Aamuisin oli joskus lumipeite peiton päällä, kun lumi tunki sisään seinien raoista. Ja aamut alkoivat niin, että jää hakattiin rikki sangosta (sisätiloissa!), että saataisiin vettä juotavaksi ja kasvojen pesua varten.
Kääk, minkä ikäisiä te oikein olette?!? Koko sarja on mennyt meikäläiseltä täysin ohitse.
Todella siistiä porukkaa, vaikka pesutiloja en muista nähneeni. Itse olisin rakentanut ensimmäiseksi saunan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tykännyt aina enemmän niistä kirjoista. Sarja on liian imelä ja tapahtumat poikkeaa liikaa kirjasta. Ei esim. Mary oikeasti parantunut sokeutumisesta eikä mennyt koskaan naimisiin.
Mind you, kun tuota elämää ajattelee, niin kaupunkiin sokeainkouluun opettajaksi jääminen saattoi hyvinkin olla parempi vaihtoehto kuin farmarin vaimoksi ryhtyminen.
Itse asiassa Marysta ei tullut opettajaa vaan sokeainkoulusta valmistuttuaan hän asui naimattomana siskojensa nurkissa loppuikänsä. Elämä oli kovaa siihen aikaan.
Tuli nimenomAan kirjojen mukaan.
Ei kyllä tullut. Olen lukenut ne lapsena ainakin parikymmentä kertaa, ja aikuisena viimeksi muutama vuosi sitten, eikä Lauran siskojen aikuiselämästä kerrota mitään.
Laura itsehän toimi jonkin aikaa opettajana ja joutui näkemään myös toisenlaista perhe-elämää asuessaan erään pariskunnan luona opettajantoimessa ollessaan. Siinä missä Ingallseilla oli lämmin ja rakastava perhe, tämän pariskunnan välit olivat hyytävät ja vaimo oli pahansuopa, katkera ja arvaamaton. Jos oikein muistan, Laura heräsi eräänä yönä ja näki verhojen tai oven raosta, miten vaimo piti puukkoa kädessään ja uhkasi sillä miestään. Näin siis joutui onnellisen perheenkin tytär näkemään toisenlaista perhe-elämää.
Kirjassa kerrotaan myös varsin rehellisen tuntuisesti Lauran vaikeuksista opettajana. Täytyisipä kaivaa esiin ja hakea niistä lohtua, itse kun olen opettaja koulutukseltani vailla vakivirkaa. Joudun juuri pätkiksi periferioihin ilman ystäviä ja omaisia, kuten Laurakin. Paineet luokkahuoneessa ja vihamielisyys vapaa-ajalla on tuttua. Minua vaan ei Almanzo tule lumimyrskyssä hakemaan :-)
Sori osittainen OT.
Onpa ihanaa taas katsella sarjaa. Olen katsonut sen silloin kun se ensimmäisen kerran Suomessa näytettiin, ja sen toisenkin kerran joskus 90-luvulla.
Aloin heti itkemään. Hevosia kävi sääliksi.
Kyllä on surkea sanavarasto nykytoimittajilla. Iltasanomien sarjaa koskevassa jutussa kuvataan Nellien kampausta saparokampaukseksi. Toimittaja ei ole ilmeisesti koskaan kuullut korkkiruuvikiharoista?
Saparo tulisi lähinnä mieleen jostain afrotukasta, josta olisi tehty lyhyitä pätkylöitä pitkin päätä.
Hienoa, että Ylellä on jotain tarjottavaa arvokonservatiiveillekin!