Voinko elää työmarkkinatuella ulkomailla Indonesiassa kunnes työllistyn eli jopa vuosia?
En meinaa saada töitä millään Suomesta vaikka hakemuksia sine paskakelien valtakuntaan on lähetelty jo toista sataa. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa asua suomessa työttömänä, joten päädyin Balillle halpaan vuokrakämppään. Täällä safka on edullista ja pärjään ihan hyvin 500 eurolla kuukausi sisältäen kaiken. Mutta kuinka kauan tämä on mahdollista? Voinko asua täällä loppuelämäni, jos en työllisty Suomeen? Nyt paluulento ei ole edes mahdollinen, mutta heti jos kunnon hyväpalkkainen työ aukeaa, niin palaan.
Kommentit (12)
Oikeus Suomen sosiaaliturvaan katkeaa 3kk ulkomailla oleskelun jälkeen. Mikäli et ole ilmoittanut oleskelustasi Kelaan ja nostat tukia ulkomaille, syyllistyt petokseen. Kun jäät kiinni, peritään kaikki takaisin korkojen kera.
Sinulle ei kuuluisi maksaa sinne tukia, mikäli asut siellä tosiaan pidempään. Velvollisuutesi on ottaa vastaan tarjottua työtä Suomessa, joten Bali on vähän kaukana tähän. Etenkin kun määritellään etäisyys mistä asti työtä pitäisi ottaa vastaan.
Työkkäri tulkitsee ulkomailla asumisen niin, ettet ole valmis ottamaan vastaan tarjottua työtä.
Kyllähän me maksetaan mielellään hyvä elämäsi siellä paratiisissa. Mikään ei ole sen mukavempaa kuin rapata auton ikkunoita jäästä talvipakkasessa ja miettiä, että teen tämän vain jotta sinulla olisi hauska elämä siellä palmujen alla lorvaillessa.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle ei kuuluisi maksaa sinne tukia, mikäli asut siellä tosiaan pidempään. Velvollisuutesi on ottaa vastaan tarjottua työtä Suomessa, joten Bali on vähän kaukana tähän. Etenkin kun määritellään etäisyys mistä asti työtä pitäisi ottaa vastaan.
No mutta mähän vasta haen töitä. Ei oo tullut työtarjouksia vielä eli olen mielelläni velvoitettu ottamaan työta vastaan, kun sellaista tarjotaan. Tosin etsin pääasiallisesti etätyötä.
Periaatteessa joo, mutta kyllä se siihen kosahtaa kun ne pakottaa sut jonnekin pelleilykurssille, minutkin pakottivat vaikka olen jo 50+. Ja mun piti mennä Te-toimistoon ihan naamatusten juttelemaan jonkun virkailijan kanssa kun tuli työttömyyttä täyteen 2 vuotta. Se oli siis ihan tyhjänpäiväinen reissu, mutta siitä ei voinut kieltäytyä. Jos näistä toimista kieltäytyy, tulee karenssi 60 tai 90 päivää (et saa rahaa). Jos olet nuori, sulle saattaa tulla myös työpaikkailmoituksia, joihin sut velvoitetaan hakemaan. Mulle näitä ei laiteta, vaikka oikeasti haluaisin töihin. Te-palvelutkin lyönyt hanskat tiskiin yli 50v kanssa. Ja mä olen vasta 52v.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän me maksetaan mielellään hyvä elämäsi siellä paratiisissa. Mikään ei ole sen mukavempaa kuin rapata auton ikkunoita jäästä talvipakkasessa ja miettiä, että teen tämän vain jotta sinulla olisi hauska elämä siellä palmujen alla lorvaillessa.
Ihanaa että minulla on kaltaisiasi tukijoita.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa joo, mutta kyllä se siihen kosahtaa kun ne pakottaa sut jonnekin pelleilykurssille, minutkin pakottivat vaikka olen jo 50+. Ja mun piti mennä Te-toimistoon ihan naamatusten juttelemaan jonkun virkailijan kanssa kun tuli työttömyyttä täyteen 2 vuotta. Se oli siis ihan tyhjänpäiväinen reissu, mutta siitä ei voinut kieltäytyä. Jos näistä toimista kieltäytyy, tulee karenssi 60 tai 90 päivää (et saa rahaa). Jos olet nuori, sulle saattaa tulla myös työpaikkailmoituksia, joihin sut velvoitetaan hakemaan. Mulle näitä ei laiteta, vaikka oikeasti haluaisin töihin. Te-palvelutkin lyönyt hanskat tiskiin yli 50v kanssa. Ja mä olen vasta 52v.
sun on sitten helppo lorvia vaikka Phuketissa, jos ei työkkäriäkään enää kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Oikeus Suomen sosiaaliturvaan katkeaa 3kk ulkomailla oleskelun jälkeen. Mikäli et ole ilmoittanut oleskelustasi Kelaan ja nostat tukia ulkomaille, syyllistyt petokseen. Kun jäät kiinni, peritään kaikki takaisin korkojen kera.
Tyhjästä on paha nyhjästä. Tein 90-luvulla konkurssin. Sen jälkeen olen asunut Suomessa kesät. Tänä kesänä ilmeisesti pysyn Medanissa. Kaikki saa mennä ihan vapaasti ulosottoon.
Yritin työllistyä, mutta ei se onnistunut. Jotain epätoivoista pätkätyötä löytyi.
Ohis
Jaa vai että oikein suostut palaamaan, jos hyväpalkkainen paikka lohkeaa? :D Kuinka suuri palkka arvon herralle kelpaisi?
Vierailija kirjoitti:
Jaa vai että oikein suostut palaamaan, jos hyväpalkkainen paikka lohkeaa? :D Kuinka suuri palkka arvon herralle kelpaisi?
Vähintään 3000 brutto
Voit. Nauti elämästä siellä lämmössä kauniiden naisten kanssa.