Miten vatsalihaksia voi tehdä kun maha on tiellä?
Siis tyyliin vatsarutistus, jossa viedään polvi kyynärpäähän -ei yletä!
p.s. en ole raskaana
Kommentit (23)
Eihän se ole tärkeä liike! Moni on hankkinut sillä itselleen lonkkaproteesit ennen aikojaan.
Etsi syvien vatsalihasten jumppaohjeita. Makaa vaikka selälläsi ja nosta jalat hitaasti ylös ja hitaasti alas koko ajan vatsalihasten jännitystä ylläpitäen.
Syviä vatsalihaksia vahvistamalla vahvistaa myös lantionpohjalihaksiakin. Se auttaa sinua siten, ettei sinulle tule virtsainkontinenssia yhtä helposti kuin niillä, jotka eivät treenaa syviä vatsalihaksia.
Liikkeitä on kymmeniä erilaisia, valitse sellaisia mitä pystyt tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Teet oman kapasiteettisi mukaan.
Polvien väliin voi ottaa pallon ja nostaa jalkoja vatsalihaksia jännittäen. Sitten koskettaa palloa ja antaa jalkojen mennä rauhassa alas. Sitten taas jalat uudestaan ylös ja läpsäys pallon. Pallo voi olla vaikka puhallettava uimapallo. Se ei vie liikaa tilaa.
Ei sillä ole väliä yllätkö johonkin. Mutta vatsoja voi tehä vaikka selälleen maaten ja nostamalla jalkoja suoriltaan ylös, jos et jaksa kahta nostaa, vuorottele jalkoja.
Myös vatsarutistuksis voi tehdä niin että nostat n.20cm ylävartaloa ilmaan vatsalihakset tiukkana.
Sitten on tietysti lankutus.
tehokas vatsalihasliike jonka pullukkakin pystyy tekemään on tämä : asetu lattialle selinmakuulle kädet suorana pään ohi lattialla, nosta jalkoja ja hartioista lähtien käsiä ylöspäin ja säilytä asento niin kauan kuin pystyt. sitä tehokkaampi mitä matalammalla pidät jalat ja kädet ilmassa. on muuten tehokasta.
Löytyisikö netistä hyviä treenivideoita? Olen muuten hyvässä kunnossa (selkä, rinta, pakarat, jalat ym.), mutta vatsaa voisi treenata.
No eihän siinä ole pakko viedä kyynärpäätä polveen. Aluksi riittää kun selinmakuulla nostat hartioita ylös lattiasta.
Vierailija kirjoitti:
Löytyisikö netistä hyviä treenivideoita? Olen muuten hyvässä kunnossa (selkä, rinta, pakarat, jalat ym.), mutta vatsaa voisi treenata.
löytyy, kirjoita googleen "vatsalihasliikkeet"
Vierailija kirjoitti:
Löytyy. Esim. Youtube pullollaan erilaisia treenivideoita. Sieltä vaan valitsemaan itselle sopivin.
Pilates on hyvää kokonaisvaltaista keskivartalotreeniä. Löytyy myös kevyempänä versiona, joka sopii aloitteleville.
Parhaat liikkeet on ne, joissa liikerata on vain muutamia senttejä.
Selinmakuulle polvet loivassa koukussa, sormet kohti polvia, sitten ei minkäänlaista riuhtaisua, vaan hyvin hitaasti ja kropan tuntemuksia kuunnellen ruvetaan ikään kuin kerien nostamaan ylävartaloa isti alustasta. Tekee ihmeitä ja onnistuu isomahaiseltakin. Samoin alas laskeutuminen aina hitaasti. Voi myös jäädä ylimmässä asennossa tekemään hidasta muutaman sentin edestakaista huojuvaa liikettä, tai vaikka pyörittävää niin saa sivuttaisetkin lihakset töitä.898
Vierailija kirjoitti:
Pilates on hyvää kokonaisvaltaista keskivartalotreeniä. Löytyy myös kevyempänä versiona, joka sopii aloitteleville.
Harrastin vuoden pilatesta. Ei toiminut minulla. Ihan perus lihaskuntoliikkeet auttavat parhaiten.
Vatsaliikettä ei tarvitse tehdä loppuun asti. Itse olen vaihtanut sen selkävaivojen takia sellaiseen lyhyeen liikkeeseen, jossa vain nostetaan hartiat irti lattiasta. Kädet ovat ristissä niin että sormet koskettavat olkapäitä. Liike kuuluu fysioterapeutilta saamaani ohjelmaan. Se tuntuu rasittavan vatsalihaksia ihan yhtä paljon kuin perinteinen "vatsa", ellei enemmänkin.
Kahvakuulalla voi tehdä hyviä keskikehoa haastavia liikkeitä ihan seisaaltaan.
Erilaisia lankkuja, sekä staattisia että dynaamisia, voi tehdä isollakin mahalla. Etsi vaikka Googlesta tai YouTubesta sanoilla "plank workout" tai "different plank moves".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastin vuoden pilatesta. Ei toiminut minulla. Ihan perus lihaskuntoliikkeet auttavat parhaiten.
Et ole tehnyt liikkeitä oikein. Pilateksessa tehdään nimenomaan lihaskunto liikkeitä. Milläpä muullakaan ne keskivartalon lihakset vahvistuisivat+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tehnyt liikkeitä oikein. Pilateksessa tehdään nimenomaan lihaskunto liikkeitä. Milläpä muullakaan ne keskivartalon lihakset vahvistuisivat+
Mielestäni tein oikein. Ei toiminut minulla. Nyt on hyvä saliohjelma, keskivartalopainotteinen. Perus vatsaliikkeitä ja yläselän liikkeitä. Toimivampi.
Tykkään nykyään melkein kaikista muista ohjatuista jumpista, paitsi en pilateksesta.
Vierailija kirjoitti:
Erilaisia lankkuja, sekä staattisia että dynaamisia, voi tehdä isollakin mahalla. Etsi vaikka Googlesta tai YouTubesta sanoilla "plank workout" tai "different plank moves".
Jos on mahaa ja heikot vatsalihakset, nuo ovat liian raskaita. Ei niitä yhtäkkiä aloiteta noin vain.
Teet oman kapasiteettisi mukaan.