Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En osaa tarkistaa vainajan esitäytettyä veroilmoitusta

Vierailija
28.04.2020 |

Olen aivan puhki. En muista, että näitä verojuttuja olisi käyty koulussa (lukiossakaan) muuten kuin äkkiä nimiltä. Osaan perus prosenttilaskut, mutta en silti ymmärrä, miten tämä paperi tulee tarkistaa ja mistä jotkut luvut on revitty. Ei ole ketään vanhempaa ihmistä auttamassa - enkä voi mennä toimistoon, kun mikään ei ole nyt auki. Miten voin ymmärtää nämä tiedot toisen puolesta?

Olen ihan hyvä oppilas: olen opiskellut ahkerasti, silti en ymmärrä näitä. Tunnenpa itseni tyhmäksi.

M20

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos sitten huomaat jälkikäteen jotain, mitä et tiennyt ja joka olisi pitänyt ilmoittaa, voi verotusta aina korjata vielä kolme vuotta jälkikäteenkin.

Vierailija
22/30 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap voi olla noin avuton! Siellähän ne on kaikki selitetty verottajan sivuilla ja voi mennä vaikka omiin tietoihinsa ja katsoa tooltipeistä, mitä mikäkin tarkoittaa. Kaikkiin ap:n esittämiin kysymyksiin on annettu vastaus "Näin täytän veroilmoituksen" -ohjeessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap voi olla noin avuton! Siellähän ne on kaikki selitetty verottajan sivuilla ja voi mennä vaikka omiin tietoihinsa ja katsoa tooltipeistä, mitä mikäkin tarkoittaa. Kaikkiin ap:n esittämiin kysymyksiin on annettu vastaus "Näin täytän veroilmoituksen" -ohjeessa.

Avuton? Tässähän olen näitä 4h googletellut ja yrittänyt painaa päähäni. Stressaa kaikki asiat, kun hoidan kaikki muutkin asiat YKSIN näiden lisäksi

-ap

Vierailija
24/30 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt ihan eri asia joutua yllättäen kaksikymppisenä tarkistamaan vainajan veroehdotusta, varsinkin kun vainajalta ei ole jäänyt papereitakaan, kuin omaansa. Omat raha-asiat kun tietää paljon paremmin. Olen itse antanut tässä ketjussa ap:lle useamman neuvon, mutta kommenttisi on mielestäni älytön. Siinä olet kyllä oikeassa, että ap:n kannattaa ehdottomasti lukea mainitsemasi opas.

Vierailija
25/30 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, googlailemisen sijaan sinun kannattaa lukea ensin se verottajan sivuilta löytyvä opas. Ennen se tuli aina kotiin veroehdotuksen mukana ja sen myötä me vanhemmat opimme helposti tämän homman.

Vierailija
26/30 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Stressasin, hieman turhaan...

Ap

Vierailija
27/30 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiva esiin vanhat veroilmoitukset.

Ja mene sitten verotoimistoon henkilökohtaisesti asioimaan.

Ja kait sulla on vainajan paperit ja muuta kun kerran veroilmoitustakin tarkistelet.

Onhansa se sinänsä kinkkinen homma, jos ei paljoa tiedä edesmenneen asioista ja etenkin jos hänellä on paljon omaisuutta yms.

Vainajalla ei ollut mitään papereita eli en tiedä hänen aikaisempia tietojaan. Kelasta sai etuuksia, mutta näistäkään ei ole papereita (eikä Kela saa ilmoittaa niitä suoraan minulle tietosuojan takia. En tiedä onko virkailijakohtaista....)

Verotoimisto on tietääkseni suljettu koronan takia.

- ap

Kelan etuuksista menee tieto verottajalle eli ne on siellä oikein, niille ei tarvitse tehdä mitään.

Vierailija
28/30 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä!

Kyllä se siitä. Muutaman kerran kun teet tuon, niin osaat jo enemmän kuin tosi moni muu.

Jos tulot alkaa olla kohdallaan, niin sitten vain tarkistat oliko vainaja oikeutettu eläessään johonkin näistä verottajan sivuilla luokitelluista vähennyksistä (ja jos ei ollut työssä, niin voit suoraan unohtaa matkakulut, tulonhankkimismenot, työasuntovähennyksen ja metsuri- ja moottorisahavähennyksen.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot-j…

Muihinkin löytyy perusteita varmaan aika harvoin, paitsi kotitalousvähennys, mutta jos ei käyttänyt siivoojaa tai teettänyt muuta kotitaloustyötä, niin eipä sitten sitäkään. 

Vierailija
29/30 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihme asioita teillä on veroilmoituksessa?

En minä lisää sinne kuin vähennykset. Palkka tulee suoraam työnantajalta. Osakkeet ja osingot tulee suoraan pankilta.

Ap ei puhunut mitään yrittäjästä tai freelancerista.

Vuokratuloja, työmatkavähennys, joinain aikoina kävi kotisiivous, joten kotitalousvähennys...

Vierailija
30/30 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiva esiin vanhat veroilmoitukset.

Ja mene sitten verotoimistoon henkilökohtaisesti asioimaan.

Ja kait sulla on vainajan paperit ja muuta kun kerran veroilmoitustakin tarkistelet.

Onhansa se sinänsä kinkkinen homma, jos ei paljoa tiedä edesmenneen asioista ja etenkin jos hänellä on paljon omaisuutta yms.

Vainajalla ei ollut mitään papereita eli en tiedä hänen aikaisempia tietojaan. Kelasta sai etuuksia, mutta näistäkään ei ole papereita (eikä Kela saa ilmoittaa niitä suoraan minulle tietosuojan takia. En tiedä onko virkailijakohtaista....)

Verotoimisto on tietääkseni suljettu koronan takia.

- ap

Verotoimisto voi olla suljettu henkilökohtaisten käyntien osalta, mutta puhelinpalvelu toimii aivan varmasti ja saat sieltä apua. Älä välitä ilkeistä kommenteista, tsemppiä.