Kuukautiset muuttuivat täysin kun täytin 41, pitääkö olla huolissaan?
Lyhenivät entisestä 7 päivästä nykyiseen 3 päivään. Muuten en huomaa vuodossa mitään erikoista, hyytymiä on kuten ennenkin. Mutta ennen mulla oli menkat aina 3 päivää, sitten päivän tauko ja taas 3 päivää. Tätä varmaan viimeiset 10 vuotta ainakin. Ja nyt siis tuo tauko jää päälle eli vain 3 päivää vuotaa.
Joskus ennen mietin mistä tuo tauko johtuu, voisiko vaikka olla 2 eripuolista munasolua jotka irtosivat? Siihen teoriaan sopisi että enää irtoaa yksi. Eli olisiko toinen munasarja vioittunut jotenkin?
Näitä uusia kuukautisia on nyt ollut neljät.
Muuten kierto ennallaan.
Kommentit (5)
Perimenopaussi eli esivaihdevuodot muuttaa menkkoja hyvinkin tuossa iässä.
Muutokset enteilevät lähestyviä vaihdevuosia. Itselläni muutamien vuosien kuluessa vuotopäivät vähentyneet viidestä kolmeen ja kierto lyhentynyt 28 -> 23-24 pv.
Mulla on normaalisti vuotoa 1vk ja taukoa 3vk.
Noin pari kuukautta sitten menkkojen jälkeen oli n. viikon tauko ja sen jälkeen epämääräistä tiputtelua seuraaviin menkkoihin asti. Taas muutama pv taukoa ja taas tiputtelua. En oo käynyt gynellä tai papassa yli 10 vuoteen. Raskaana en voi olla koska selibaatti. Pelottaa jos on vaikka syöpä. Täytyy varata aika lekurille. Voisikohan olla vaihdevuodet alkamassa? Olen 42v.
Vuotohäiriöt ovat yksi yleisimmistä syistä hakeutua naistentautien erikoislääkärille. Taustalla voi olla hormonaalinen (esim. ovulaatio-ongelma tai kilpirauhasen toimintahäiriö) tai kohtuperäinen syy, kuten esimerkiksi polyyppi tai myooma.
Lähes jokainen nainen kärsii jossain elämän vaiheessa vuotohäiriöistä. Niiden syy on selvitettävä, mikäli kuukautiset ovat olleet poissa yli kuusi kuukautta hedelmällisessä iässä olevalla naisella, vuoto on erittäin runsasta tai vaihdevuodet ohittaneella naiselle tulee emätinverenvuotoa.
Tutkimuksiin kuuluvat tilanteen mukaan gynekologinen ultraääni, kohtunäytteet sekä hormonimääritykset.