STM selvitti, miksi Suomi myöhästyi EU:n suojavarustehankinnoista: ”Valmistelusta vastannut osasto oletti, että toinen osasto oli valmistelemassa”
Sanna on huono ihminen mutta tämä Aino-Kaisa on vielä huonompi mikä on paljon sanottu.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006487906.html
Kommentit (65)
Tämäkin olisi vältetty kun käytössä olisi ollut Niinistön ehdottama "nyrkki", tiimi joka pitää koko homman hanskassa. Mutta eihän se sopinut Marinille, olisi näyttänyt ikävältä kun setämies ehdottaa nuorelle naisjohtajalle mitä tehdä. Marin on huono johtaja, hyvä johtaja osaa kuunnella itseään pätevämpää ilman että alkaa nakkelemaan niskojaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin olisi vältetty kun käytössä olisi ollut Niinistön ehdottama "nyrkki", tiimi joka pitää koko homman hanskassa. Mutta eihän se sopinut Marinille, olisi näyttänyt ikävältä kun setämies ehdottaa nuorelle naisjohtajalle mitä tehdä. Marin on huono johtaja, hyvä johtaja osaa kuunnella itseään pätevämpää ilman että alkaa nakkelemaan niskojaan.
No voi vttu mitä aasinsiltoja taas Marinia syyttelemään. Tulihan se sieltä pari nkommentin jälkeen, taisi olla ennätys ennen kuin "Sannan syytä sannan syytä läpälää"...
En lukenut tuota linkkiä, mutta jossain oli kyllä että 2017 siirrettiin tuota aluetta hoitava virkamies muualle, mutta tuo mandaatti jätettiin hänelle. Ja sitten hän oli siirtynyt pois, mutta kukaan ei ollut ottanut huomioon, että hänellä on sivumandaatti kanssa olemassa. Alkuperäinen osasto luuli sen toisen osaston hoitavan asiaa. Olisivat silloin 2017 jättäneen asioiden hoidon sinne mille osastolle ne kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin olisi vältetty kun käytössä olisi ollut Niinistön ehdottama "nyrkki", tiimi joka pitää koko homman hanskassa. Mutta eihän se sopinut Marinille, olisi näyttänyt ikävältä kun setämies ehdottaa nuorelle naisjohtajalle mitä tehdä. Marin on huono johtaja, hyvä johtaja osaa kuunnella itseään pätevämpää ilman että alkaa nakkelemaan niskojaan.
No voi vttu mitä aasinsiltoja taas Marinia syyttelemään. Tulihan se sieltä pari nkommentin jälkeen, taisi olla ennätys ennen kuin "Sannan syytä sannan syytä läpälää"...
No kyllä Marinin hallitus on kompuroinut mokasta toiseen, vaikka pandemia tuli Suomeen lähes viimeisenä ja aikaa reagoida ja hankkia suojavarusteita myös hoivakoteihin - missä nyt vanhuksia kuolee kuin kärpäsiä - olisi ollut enemmän kuin monilla muilla mailla. Onneksi sentään Suomi on harvaan asuttu maa ja kulttuuriimme etäisyyden pitäminen sopii hyvin, joten tästä ei ehkä tule isompaa katastrofia, vaikka niitä vanhuksia nyt uhrattiinkin ja uhrataan vielä ainakin jonkin aikaa, kunnes suojavarustetilanne kohenee reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin olisi vältetty kun käytössä olisi ollut Niinistön ehdottama "nyrkki", tiimi joka pitää koko homman hanskassa. Mutta eihän se sopinut Marinille, olisi näyttänyt ikävältä kun setämies ehdottaa nuorelle naisjohtajalle mitä tehdä. Marin on huono johtaja, hyvä johtaja osaa kuunnella itseään pätevämpää ilman että alkaa nakkelemaan niskojaan.
No voi vttu mitä aasinsiltoja taas Marinia syyttelemään. Tulihan se sieltä pari nkommentin jälkeen, taisi olla ennätys ennen kuin "Sannan syytä sannan syytä läpälää"...
Kuka muu sen ehdotetun nyrkin torjui kuin Marin? Nyrkin tarkoitus oli juuri pitää koko koronan hoitaminen kasassa eikä kuten nyt on käynyt jossa poliitikot eivät tiedä kuka tekee mitäkin.
Uskomatonta esimiestyötä tuolla tasolla. Kyllä ministeriössäkin voitaisiin vähän ottaa vaikka sieltä armeijasta mallia. Sielläkin opetetaan jokaiselle varusmiesesimiehelle, että nimeä aina vastuullinen selkeästi. Saman opin jo 20+ työelämässä. Sen varaan ei voi jättää, että joku hoitaa ja puhutaan yleisellä tasolla. Selkeästi aina nimetään vastuullinen niin, ettei asiasta jää epäselvää ja kirjataan se vaikka palaverimuistiinpanoihin. Tämä siis toimintatapa jopa asiantuntijaorganisaatiossa.
Varmin tapa mössiä asiat on olettaa jonkun vain hoitavan.... Samaa on nyt ollut useamman kerran kuten vaikka lentokenttä-gate. Syytän sekä ministeröiden poliittisesti valittuja johtajia, täysin kokemattomia ministereitä ja turhanpäiväisiä erityisavustajia. Erityisesti ministereillä ja avustajillaan ei ole suurimmalla osalla mitään kokemusta esimiestyöstä ja tässä sen näkee.
Miksei Pekonen kanna vastuuta? Hänen työnsä ydin on siinä, ettei tämmöisiä virheitä tule. Hän ei osaa johtaa ministeriötään. Toisaalta mitäpä muuta voi odottaa lähihoitajataustalla tulevalta. Lähihoitajan työ on arvokasta, mutta ei se valmista ministeriön johtamiseen.
Jonkunhan pitää vastata ministeriöissä myös siitä, että kaikki tehtävät on vastuutettu jollekin virkamiehelle eikä tällaisia tilanteita pääse syntymään.
Jos ei tieto osastojen välillä kulje niin sitten se on pääjohtajan vika. Koska Marin ilmoittaa, ettei hänellä ole luottamusta STM:n pääjohtajaan.
Julkisen sektorin ammatillinen epäpätevyys maksaa ihmishenkiä.
Täysin normaalia johtamista julkisella sektorilla. Näihin se johtamisen krooninen paskuus perustuukin.
Myös nuo Business Finlandin tuet ovat merkki järkyttävästä kyvyttömyydestä pitää asiat hanskassa. Satojatuhansia veronmaksajien rahaa annetaan vastikkeettomasti joillekin fitffarm-jutille ja blogeille, joilla ei takuulla ole vaikeuksia ainakaan koronasta johtuen. Niin, juuri meidän veronmaksajien rahaa, veroja, jotka olemme suurella vaivalla maksaneet kitkutellen. Noita valtavia tukiahan ei tarvitse koskaan maksaa takaisin. Ihan kiva ässäarpa Jutalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tieto osastojen välillä kulje niin sitten se on pääjohtajan vika. Koska Marin ilmoittaa, ettei hänellä ole luottamusta STM:n pääjohtajaan.
Julkisen sektorin ammatillinen epäpätevyys maksaa ihmishenkiä.
NIin ja Marinin syy viime kädessä, koska hän on pääjohtajien pääjohtaja. Jos ei langat pysy NYRKISSÄ, niin voi voi.
Ei tämä ihan pelkästään tyttöhallituksen syytä ole. Hankintajärjestelmä perustettiin 2014. Olisi luullut hämäläistenkin ehtivän mukaan. Suojavarustevalmistus myytiin jo aikaa sitten. Omavaraisuus on tuhottu. Viljavarastoja tyhjennetty. Axel Oxenstierna oli oikeassa.
HVK: vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee, ja kumpikaan käsi ei osaa tehdä mitään.
Miten hyvässä turvassa huoltovarmuutemme onkaan.
Mitähän sota-aikana tapahtuisi? Jos Putin hyökkäisi idästä niin Suomen armeija komennettaisiin varmaan piirittämään Haaparantaa.
Onneksi ei ole tämän vakvammasta taudista tai kriisistä kyse. Julkisen puolen toimijoiden kyky toimi osoittautunut varsin heikoksi. Ei tiedä mitä tulisi tehdö, ei tiedetä kuka tekisi tai kenen vastuulle kuuluisi tehdä. Kuuluisa "Joku muu" hoitaa suurimman osan hommista. Turha tästä on nykyhallitusta erityisemmin haukkua. Uskon, että tilanne olisi ollut sama edellistenkin hallitusten kanssa. Suomen kriisivalmius osoittautunut heikoksi ja aikanaan olisi paikallaan kerätä opit yhteen, jotta ensi kerralla emme ylläty houdut kintuissa.
Ei voi tietää, miten paljon paremmin muut hallitukset olisivat asian hoitaneet, mutta se kyllä ei vie oikeutta arvostella sitä, miten surkeasti tämä hallitus on Marinin johdolla sekä jättänyt asiat hoitamatta että sitten hoitanut umpisurkeasti. Kaikesta puuttuu suunnitelmallisuus ja älykäs lähestyminen. Ensin jähmetytään patsaaksi kunnes Sale potkii vähän liikettä, ja sitten hosutaan tilaamalla rikollisilta maskeja ja kylvämällä rahaa oikealle ja vasemmalle. Uskon kyllä, että edellinen hallitus olisi pitänyt pakan paremmin koossa, vaikka en siitä pitänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Jonkunhan pitää vastata ministeriöissä myös siitä, että kaikki tehtävät on vastuutettu jollekin virkamiehelle eikä tällaisia tilanteita pääse syntymään.
Yleensä virastojen työjärjestykseen on kirjattu suunnilleen näin "Hallinto-osasto vastaa niistä tehtävistä, joita ei ole annettu minkään muun osaston tehtäväksi." Nyt tehdyn selvityksen teki hallinto-osasto ja päätyi tulokseen ettei tämä ollut oikeastaan kenekään syy. Outoa, ettei ketään syyllistä löytynyt.. :-)
Tässä näkyy muuten hyvin yleisellä tasollakin nykysuomalainen johtamiskulttuuri, varsinkin julkisella sektorilla. Julkisella sektorilla on viimeisen kymmenen vuoden aikana siirrytty ns.new public management malliin sekä sen jälkeiseen aikaan, jolloin kaikenlaisia hallinnollisten päälliköiden ja johtajien määrää ja näennäisroolia on kasvatettu lähes samoihin mittoihin kuin on tavallista ruohonjuurityöntekijöitä. Ongelma tässä systeemissä on joka tasolla ollut, että mitä useampi johtaja, sitä helpompi pallotellaan vastuuta. Moni ottaa mielellään valtaa, mutta kun oikeasti pitäisi tehdä päätöksiä niin ollaan kuin ei oltaisikaan ja odotetaan, että”joku muu” ottaa kopin. Jos olen ihan hiljaa, niin kukaan ei huomaa etten tee mitään.
Ehkäpä tämän kriisin myötä on järkevää myös tarkastella, että kuinka monta johtajaa tarvitaan tekemään päätös. Valta ei pitäisi olla syy isolle palkalle, vaan nimenomaan vastuusta maksetaan. Jos et pysty kantamaan vastuuta, joka tarkoittaa siis päätöksen tekemistä ja sen takana seisomista, et ole palkkaasi etkä asemaasi ansainnut. Vatuloinnin aika on ohi.
Monessa ministeriössä on vuosikymmenet ollut, sanoisinko hyvin erikoista johtamista, poleemisia suhteita eli ihmisiä jotka eivät puhu toisilleen vuosikymmeniin vaikka ovat samoissa hommissa ja yrittävät kampittaa toista minkä kerkeävät. Ei siinä se vaihtuva ministeri ehdi kuin nähdä vähän pintakuohuntaa. Toivottavasti nämä kohut nyt auttavat kehittämään noita ministeriöitä, kirveellä on töitä.
No jotenkin ei enää yhtään yllätä, ettei taaskaan vaihteeksi olla yhtään omien tehtävien tasalla. Onko taas ollut niin kiire, ettei omat vastuut olleetkaan selvät?