Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korvike

03.07.2006 |

Eli tuota, vauva on kuukauden ikäinen ja tissiä vetää hyvin. Maitoa tulee riittävästi, mutta ei kuitenkaan pullotettavaksi asti. Sitä tahtoisi silloin tällöin pitää vapaapäivän/-illan. Pitääkö vauvaa ruveta totuttamaan korvikkeeseen hyvissä ajoin vai voiko sitä antaa vain silloin kun tarvitsee (eli kun en ole paikalla)? Vauva kun lutkuttaa tissiä paljon myös huvikseen.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasi on kuitenkin noin pieni vielä, kun kuukauden ikäinen, niin kyllä suosittelisin, että jaksaisit imettää vielä muutaman kuukauden vaikka se välillä tuntuukin raskaalta. Itselläni on 6 kk vauva ja imetin häntä täysimetyksellä 5 kk ikään asti. Pienempänä vaavi söi aina joka ilta puolen tunnin välein ja se oli kyllä rankkaa aikaa, mutta kyllä sen jaksaa, kun ottaa positiivisen kannan ja tietää ettei nyt sentään loppuelämää tarvi imettää. Tsemppiä :)

Vierailija
2/6 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lähinnä noita vapaapäiviä ajattelin, että onnistuuko silloin tällöin korvikepäivä ja minä tuulettumassa ja sitten paluu tissiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli 3 kk ja olin lypsänyt häntä varten maitoa pulloon ja koska hän ei pulloa huolinut, niin opettanut pehmeästä nokkamukista syömään. Mutta kun olin illan poissa ja hän isän kanssa, alkoi niin kova huuto, ettei auttanut muu kuin minun tulla äkkiä taksilla kotiin.

Eli ei kuitenkaan halunnut syödä kenenkään muun kanssa kuin äidin. Seuraava yritys tehtiin, kun hän oli 7 kk ja silloin meni maidot nokkamukista ja ilta kohtuuhyvin. Äitikin siis sai juhlia.

Kuopusta en ole halunnut aiemmin jättää iltahoitoon (on ollut max 3 h ja senhän pärjää ilman imetystä), mutta hän on nyt 7 kk ja tarkoitus olisi yrittää ensi lauantaina hoitoon. Tarkoitus olisi kuitenkin piipahtaa imettämässä iltaimetys, jotta hän ei ihan järkyttyisi.

Itse en siis ikimain olisi voinut jättää imetyksellä olevaa 1 kk lasta koko päiväksi. Mutta itse arvioit tilanteen.

Itse ehdottaisi (kun vauva noin pieni), että jos hän nukkuu pidemmän pätkän vaikka illalla 21-02 tms., niin lähtisit omiin menoihin heti lapsen nukahdettua ja palaisit sitten sen verran ajoissa, että ehtisit taas imetykselle. Ja varuille tietysti lypsäisit maitoa pulloon.

Kyllä sen vastasyntyneen annoksen aika pian saa kasaan eli sellaiset 50 ml riittää jo melko pitkälle. Käytä vaikka maidonkerääjää ja kaada siitä maito talteen. Ei edes tarvitse lypsää. Tai sitten lypsät esim. aamusta jo maitoa talteen.

Mieluummin antaisin omaa maitoa, kuin korviketta noin pienelle. Oma maito on kuitenkin tuttua ja turvallista ja parempaa vauvan vatsalle.

Se aika, kun vauva on tosi pieni on kuitenkin suhteellisen lyhyt, joten tinkisin vähäsen omista menoista. Ei välttämättä kokonaan, mutta vauvan ehdoilla. Eli lähtemällä myöhemmin, tulemalla aikaisemmin takaisin vauvan luo jne.

Vierailija
4/6 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauvasi on noin pieni, niin yksikin korvikepäivä tai päivä, kun et imetä voi vaikuttaa maidontuloon ja vauvasi imemishalukkuuteen.

Eli maitoa tulee hyvin, kun vauva tilailee sitä n. 3-4 h välein. Jos et ole vauvasi luona, niin kannattaa pumpata maitoa kuitenkin samoihin aikoihin, kun vauva söisi. Ja toivoa, ettei vauva innostu pullosta niin paljon, että hylkäisi rinnan.

Yleensä kuultu kommentti " maito vain loppui" johtuu kyllä usein siitä, että ei imetä säännöllisesti eikä syö ja juo riittävän usein. Älä siis riskeeraa hyvin alkanutta imetystä liian aikaisessa vaiheessa.

Pari ystävääni ovat kyllä onnistuneet esim. Tukholmanristeilyn jälkeen jatkamaan imetystä normaalisti, mutta heillä lapset ovat olleet lähemmäs vuoden ikäisiä ja ovat pumpanneet matkan aikana.

Vierailija
5/6 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli 6 vko, kun olin ekan kerran illan poissa. Tulin kotiin n.klo 24 ja mussu oli vieläkin hereillä... Hänellä oli kyllä koliikki,joten äidin tarpeen ehkä ymmärtää. Heti nukahti, kun tulin, vaikka annoin pullosta (rinta)maitoa (en uskaltanut parin siiderin jälkeen imettää...) vieressä. Ensimmäisen kerran " kunnolla" ulkona olin, kun vauva oli 2,5kk ja koliikki oli ohi. Sillä kerralla kaikki meni tosi hyvin. vauva söi ja nukkui hyvin (yö meni kahdella syötöllä). Imetin vasta seuraavana iltapäivänä ja siinä välissä pumppasin kerran (Aamulla tissit oli ihan täynnä!!!) Mulla oli kyllä rintapumppu mukana baarissa, mutta jostain syystä jäi pumppaukset väliin...

Mun mielestä korvikkeeseen ei välttämättä tarvitse totuttaa (itse kyllä totutin...), mutta pulloon kannattaa ehdottomasti totuttaa jo varhain, jotta joskus pääsee johonkin. Meillä se ei ainakaan mitenkään häirinnyt imetystä. Päinvastoin, kun oli viikon ilman pulloa, ei meinannut sitä enää huolia, joten imuote pulloon katosi helpommin. Alettiin antamaan rintamaitoa pullosta jo heti, kun päästiin sairaalasta kotiin ihan vaan taataksemme mullekin vapaa-aikaa... Pumppasin jonkin verran pakkaseenkin, mutta siinä suhteessa korvike oli kyllä helpompaa, kun sitä tissimaitoa ei voinu mikrossa lämmittää...

Tsemppiä ja hyvää kesää!

Vierailija
6/6 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni samanlainen tilanne, että maitoa just sen verran kuin vauvani on tarvinnut. Mutta jos haluat, on mahdollista kuitenkin lypsää ja näin lisätä maidontuotantoa. Paras aika on yleensä aamuisin. Jos ei jaksa ennakkoon pumpata varastoon, niin ainakin lähtiessä tissit tyhjiksi, niin on yksi imetyskerta ainakin omaa maitoa. Ja sit lisäksi sitä korviketta vaikka sekotettuna omaan maitoon. Itse tein näin, kun kävin jumpassa siitä saakka kun vauva oli 7 vkoa ja shoppailemassa n. 3 h kerralla.

Korvikkeen ongelma on myös se, jos vauva sattuu olemaan maitoallerginen, niin se herkistyy sille. Ja sit voi olla että äidinkin pitää herkistymisen jälkeen alkaa maitopaastolle, että tissimaito kelpaisi. Mutta jos ei suvussa maitoallergioita, en pelkäisi tätä.

Kannattaa kokeilla niin että äiti on kotona, kelpaako korvike ja tuleeko siitä mahapuruja. Ja tää kannattaa tehdä päivällä eikä illalla että yö ei mene huutaessa.

Ja lohdutukseksi vielä, että vaikka alussa ei meinannut pumpulle heruta millään, niin n.5 kk lähtien sekin on onnistunut. Yksi syy on kyllä, että ostin uuden Aventin Isis pumpun joka oli parempi kuin aikaisemmin omistamani.

Beccy ja 7kk tytsy