Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mulla sydänvika? Esim portaiden nousun jälkeen sydän hakkaa joskus, ei aina

Vierailija
26.04.2020 |

Nopea spurtti kesken rauhallisen kävelyn tekee saman. Ei satu eikä tunnu erityisen pahalle, sellainen "sydän tulee kurkkuun -olo" lähinnä. En oo koskaan tästä puhunut missään lääkärissä mutta kannattaisko? Mun sydäntä ei ole koskaan kummemmin tutkittu, tavanomaisen kuuntelun lisäksi.

Kummankin vanhemman puolelta tulee sydän- ja verisuonisairauksia. Itse oon normaalipainoinen (166 cm/60 kg), en polta, verenpaine on ollut aina matala, leposyke ei ole korkea mutta syke nousee herkästi. Juoksen puolimaraton-matkoja, joten huonosta kunnosta ei luulis johtuvan? Ikää 40+

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänvaivat on todella ikäviä, toivottavasti saat avun!!

Vierailija
2/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se nyt syke rasituksessa nousee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oliko provo mutta menköön.

Sydän tuppaa hakkaamaan rasituksessa vähän tiuhemmin. Jos ei mitään kipuja kerran tunnu, eikä huippaa tms. niin ihan normaalilta tuo vaikuttaa. Ihmettelen kyllä, jos kerran liikuntaa harrastat, että sydämen sykkeen vaihtelut ovat jotenkin uutta ja ihmeellistä.

Vierailija
4/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydän tuppaa hakkaamaan rasituksessa vähän tiuhemmin. Jos ei mitään kipuja kerran tunnu, eikä huippaa tms. niin ihan normaalilta tuo vaikuttaa. Ihmettelen kyllä, jos kerran liikuntaa harrastat, että sydämen sykkeen vaihtelut ovat jotenkin uutta ja ihmeellistä.

Ei ole provo, olisikin. En meinaa pelkkää sykkeen muutosta, vaan just sitä tunnetta että sydän hakkaa ja tulee kurkkuun ja on vähän sellanen henkeä haukkova olo, vaikka siis rasitus olis olematon - 10 portaan nousu esimerkiksi. Joskus sitä ei sitte tule.

Näin on toki mennyt jo vuosia tai vuosikymmeniä, mutta tuli vaan mieleen nyt tehdä tällainen aloitus.

ap

Vierailija
5/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös noin.

Juuri tuolla tavalla, että portaiden nousu saa joskus sydämen lyömään nopeammin ja epätahtiin. Samoin henkinen stressi. Mulla saattaa olla epätahtia mont tuntia.

Kävin yksityisesti sydänlääkärillä. Katsoi ultralla. Ei löytänyt mitään erikoista. Sanoi että kannattaisi mennä kertaalleen päivystykseen silloin, kun on epätahti päällä, niin nähtäisiin, onko vaarallinen.

En ole vielä mennyt ja enää ei koronan takia uskalla.

Päivystykseen meno on hankalaa siksikin, että arvelen, että epätahtia ehtii mennä ohi siihen mennessä, kun siellä pääsisi sydänfilmiin. Se selkeästi tuntuva epätahtia kestää ehkä max tunnin tai kaksi. Sitten jää lievempi joksi vielä tunneiksi. Sellainen, joka näkyy verenpainemittaeissa. Siinä tilanteessa en ole enää varma, onko päällä vai ei. Pitäisi olla varma, sillä tuskin ne toista kertaa ottavat enää siellä sydänfilmin, jos kertaalleen on mennyt turhaan. (kun en ole enää varma, onko päällä vai ei)

Mulla on kyllä ylipaino ja huono kunto. Niitä lääkäri ei kommentoinut. (hän oli itsekin ylipainoinen)

Vierailija
6/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös noin.

Juuri tuolla tavalla, että portaiden nousu saa joskus sydämen lyömään nopeammin ja epätahtiin. Samoin henkinen stressi. Mulla saattaa olla epätahtia mont tuntia.

Kävin yksityisesti sydänlääkärillä. Katsoi ultralla. Ei löytänyt mitään erikoista. Sanoi että kannattaisi mennä kertaalleen päivystykseen silloin, kun on epätahti päällä, niin nähtäisiin, onko vaarallinen.

Päivystykseen meno on hankalaa siksikin, että arvelen, että epätahtia ehtii mennä ohi siihen mennessä, kun siellä pääsisi sydänfilmiin. Se selkeästi tuntuva epätahtia kestää ehkä max tunnin tai kaksi. Sitten jää lievempi joksi vielä tunneiksi. Sellainen, joka näkyy verenpainemittaeissa. Siinä tilanteessa en ole enää varma, onko päällä vai ei. Pitäisi olla varma, sillä tuskin ne toista kertaa ottavat enää siellä sydänfilmin, jos kertaalleen on mennyt turhaan. (kun en ole enää varma, onko päällä vai ei)

Mulla on kyllä ylipaino ja huono kunto. Niitä lääkäri ei kommentoinut. (hän oli itsekin ylipainoinen)

Ihan sama kuin mulla! Saan stressistä rytmihäiriöitä ja noin viiden vuoden sisällä tehty kaksi sydänfilmitutkimusta. Ei mitään löydöksiä. Oon miettinyt voisko mulla olla jotenkin "herkkä" sydän, että se joskus villiintyy ärsykkeistä, vaan että onko sellainen normaalia vai joku sairauden oire?

ap

Vierailija
7/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alkanut hiljattain, voi hyvin olla sydänvaltimon ahtautuma. Naisilla saattaa sepelvaltimotaudin ensimmäinen varsinainen oire olla äkkikuolema. Joten kannattaa sanoa lääkärissä ja pyrkiä rasituskokeeseen. Kerro vielä sukurasitteestasi lääkärille.

Vierailija
8/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole provo, olisikin. En meinaa pelkkää sykkeen muutosta, vaan just sitä tunnetta että sydän hakkaa ja tulee kurkkuun ja on vähän sellanen henkeä haukkova olo, vaikka siis rasitus olis olematon - 10 portaan nousu esimerkiksi. Joskus sitä ei sitte tule.

Näin on toki mennyt jo vuosia tai vuosikymmeniä, mutta tuli vaan mieleen nyt tehdä tällainen aloitus.

ap

Ok. Ei tuossa mielestäni ole kuitenkaan syytä huoleen, jos pääsääntöisesti jaksat ihan hyvin. Voi johtua yläkropan lihasjumeistakin. Sepelvaltimotaudin kohdalla "puhti poissa" - olo voi olla mahdollinen, mutta se olisi silloin jatkuvaa eikä hetkittäistä.

Vierailija
9/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma. Lenkkeilen säännöllisesti ja ainakin kestävyyskunto on kohdallaan. Työpaikalla nousu kolmanteen kerrokseen saa aina hetkeksi puuskuttamaan. Tuossa on sellainen hassu viive - syke nousee vasta portaiden jälkeen ylikierroksille.

Ihan kuin ”sykkeen säätöluuppi” ei toimisi oikein.

M47

Vierailija
10/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäslainen hb?

Vierailija
11/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Lenkkeilen säännöllisesti ja ainakin kestävyyskunto on kohdallaan. Työpaikalla nousu kolmanteen kerrokseen saa aina hetkeksi puuskuttamaan. Tuossa on sellainen hassu viive - syke nousee vasta portaiden jälkeen ylikierroksille.

Ihan kuin ”sykkeen säätöluuppi” ei toimisi oikein.

M47

Tuo johtuu lihasten hapenpuutteesta. Mielenkiintoista seurata esim. 400 metrin juoksijoita, jotka maaliin tullessaan saattavat vaikuttaa hyvävoimaisilta, mutta hetken päästä keräilevät maassa kamojaan.

Vierailija
12/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lääkäri. Googlettakaa eteisvärinä. Rytmihäiriöt lisääntyvät iän mukana samoin sepelvaltimotauti voi ensioireilla noin.

Vierailija
13/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös noin.

Ihan sama kuin mulla! Saan stressistä rytmihäiriöitä ja noin viiden vuoden sisällä tehty kaksi sydänfilmitutkimusta. Ei mitään löydöksiä. Oon miettinyt voisko mulla olla jotenkin "herkkä" sydän, että se joskus villiintyy ärsykkeistä, vaan että onko sellainen normaalia vai joku sairauden oire?

ap

Ai niin kaksi sydänfilmitutkimusta vaikka aloituksessa sanoit että sydäntä ei ole tutkittu kummemmin tai lääkärille puhunut?

Vierailija
14/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama juttu ja hb oli 82. Silloin hengästyin nopeasti ja ajattelin että nyt on vähintään sydämen vajaatoiminta. Eipä ollut. Söin vahvan rautakuurin ja nykyäänkin otan rautalisää ja olo on hyvä.

Mene ap mittaamaan hemoglobiini, hyvinkin voi olla anemia syynä.

Vierailija
15/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on läppävika.

Just tuo portaiden nouseminen tai ylämäet tuntuvat raskailta, vaikka jaksan toisaalta hölkätä pahemmin rasittumatta monta kilometriä.

Huomasin myös ennen vian toteamista, että tavalliset pikkuflunssatkin alkoivat tuntua tosi raskailta.

Läppävika todettiin sydämen ultralla.

Vierailija
16/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä varulta lääkärissä. Harvoin ne rytmihäiriöt siihen sydänfilmiin tulee, mutta 24 tunnin Holterissa näkyy.

Vierailija
17/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäslainen hb?

Siinä 130 hujakoilla ollut viime vuodet.

ap

Vierailija
18/29 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös noin.

ap

Ai niin kaksi sydänfilmitutkimusta vaikka aloituksessa sanoit että sydäntä ei ole tutkittu kummemmin tai lääkärille puhunut?

Niin siis juuri tästä en ole puhunut, ainoastaan rytmihäiriöistä. En oikeestaan edes hahmottanut että kyse voisi olla samasta asiasta, ennen kuin tässä tätä kirjoittaessani.

ap

Vierailija
19/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten läppävika vaikuttaa "olotilaan" ja voiko se olla vaarallinen?

Vierailija
20/29 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten läppävika vaikuttaa "olotilaan" ja voiko se olla vaarallinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi