Olenko ainoa jonka mielestä kapelimestari on täysin turha orkesterin jäsen?
Ne soittajathan katsoo nuotteja eikä sitä puikkojen heilutusta.
Kommentit (31)
Olen huomannut, että tällaisia tietämättömiä käsityksiä orkesterin- ja kuoronjohdosta on hyvin, hyvin monella. Joka asialla on erityisosaajansa. Enpä minäkään, klasariharrastaja, ymmärrä vaikkapa sähköntuotannosta yhtään mitään.
Mahto Titanicin kapellimestaria harmittaa kun turhaan lähti reissulle.
Se kapellimestari on sitä varten, että kun alat vinguttamaan viuluasi liian lujaa ja se erottuu muusta haitaksi, hän murhaa sinut katseellaan ja yrität soittaa hiljempaa. Jos alkaa kuulostaa, että puhaltimet laahaa jäljessä, heille isketään vauhtia jne.
Nuoteista puuttuu mm sellainen kuin desibelit. Jos jokainen soittaa omalla tyylillään voi jotkut soittimet nousta pääosaan toisten unohtuessa.
Vaan mitä me näitä marisemaan. En itse ymmärrä minkä takia jokaisella THL:llä, ministeriöllä ja virastolla on johtajat, jos muut heidän alaisuudessa tekevät ja johtajat pakenevat vastuuta, kun ihmetellään mikä meni pieleen. Vielä enemmän ihmettelen miksi jokaiselle niistä piti nimetä oma ministeri, kun lopulta virheiden sattuessa ministeri ei voi tietää jne mitä tapahtuu. Marinin ja Kulmunin olemassaolon ymmärrän, niiden tarkoituksena on hymyillä nätisti yhdessä valokuvissa ja kulisseissa olla sukset ristissä kaikesta mistä vaan voi.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että tällaisia tietämättömiä käsityksiä orkesterin- ja kuoronjohdosta on hyvin, hyvin monella. Joka asialla on erityisosaajansa. Enpä minäkään, klasariharrastaja, ymmärrä vaikkapa sähköntuotannosta yhtään mitään.
Mikä on klasari?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on klasari?
No mikäköhän se voisi olla? Viittaa klassiseen musiikkiin.
Tottahan ap on ainoa joka noin ajattelee.
Koska hän on niin tyhmä, ettei tiedä, miten orkesteri toimii ja mikä on kapellimestarin tehtävä orkesterin johtamisessa.
Näin musiikin harrastajana kysäisen ap:lta: Eikö sinua hävetä paljastaa kaikille, ettet ymmärrä musiikista yhtään mitään?
Asiaa ei auta yhtään puolustella sillä, että voit tehdä anonyyminä, nimettömänä. Se vain osoittaa sen, miten alhaisella ÄO määrällä jotkut tänne kirjoittelvat.
Uskomatonta että vastaan tähän ilmiselvään trolliin, mutta joku voi ottaa toisaalta tosissaankin etteikö kapellimestareita tarvittaisi.
Kapellimestari on se joka kuulee kokonaiskuvan, treenauttaa orkesterin, hakee yhteisen tulkinnan. Orkesterisoittajat soittavat niin etäällä toisistaan ettei ole mitään mahdollisuutta kuulla jokaista soittajaa, siksi tarvitaan joku johtamaan, äänen viive on jo muutamassa metrissä liikaa ja soitto puuroutuu. Modernit orkesteriteokset ovat siinä määrin haastavia ettei niitä voi esittää ilman kapellimestaria. Jotkut pienemmät kamariorkesteriteokset eri asia, tosin niissäkin yleensä seurataan konserttimestaria tai mahdollista solistia. Kapellimestarin tehtävä on myös putsata sointia (harjoitusvaiheessa), eli tarkistaa virettä ja soittimien välistä balanssia, sointivärit jne. Kapellimestaria tarvitaan ehdottoman paljon myös solistin ja orkesterin välissä, tai vaikkapa baletin, oopperan tai operetin johtamiseen. Kapellimestari katsoo siis orkesterin lisäksi näyttämökuvaa myös. Huvittaa jo ajatuskin jonkun stravinskyn kevätuhrin esittämisestä ilman kapellimestaria, olisi sen tason katastrofi nimittäin.
Ja joo, itse kommentoin asiaa ammattimuusikkona. Olen myös jonkin verran opiskellut orkesterinjohtoa ja voin sanoa että haaste siinä ei siinä hommassa lopu. Kapellimestarin pitää hallita vähän kaikesta kaikki.
Miksi linja-autossa pitää olla kuljettaja? Kai nyt matkustajat tietävät itsekin mihin he ovat menossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi linja-autossa pitää olla kuljettaja? Kai nyt matkustajat tietävät itsekin mihin he ovat menossa.
Kiitos, nauroin mielikuvalle :D
Trollihan tämä, osaa edes kirjoittaa.