Yliopistoissa on järjestetty verkkokursseja onnistuneesti vuosikausia, miksei se onnistu peruskoulussa isompien lasten kohdalla?
Assari tai proffa pitää luennon, jonka nauhoittaa. Etukäteen on selvillä, milloin se julkaistaan ja milloin on tehtävien deadlinet. Kysymyksiä varten on alustat, joissa voi kysellä. Pitäisikö opettajan koulutukseen lisätä tietotekniikan koulutusta runsaalla kädellä? Tämä ei tietenkään onnistu niiden kohdalla, joilla on oppimisvaikeuksia ja ihan pienten kohdalla. Mutta eikö kouluavustajatkin voisi osallistua jollain tavalla? Yliopistollakin samalla kurssilla voi olla avustajia myös vastailemassa kysymyksiin.
Kommentit (18)
Nauhoitetut luennot ovat kuraa. Ei sellaiseen pidä mennä
Vierailija kirjoitti:
Luennot eivät itsessään ole kuraa, mutta sosiaalinen eristäminen live-elämästä voi muodostua ongelmaksi ajn myötä.
Ehkä peruskouluilla ei ole käytössä sellaista tekniikka, jolla se olisi tähän hätään mahdollista.
Lapsemme koulussa on online interaktiivinen opetus.
Siinä näkyy toisten naamat ja ope kuvassa ja keskustelu mahdollista. (tosin suusin osa ei pidä kuvansa ja ääntänsä päällä mutta siihen voitaisiin velvoittaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luennot eivät itsessään ole kuraa, mutta sosiaalinen eristäminen live-elämästä voi muodostua ongelmaksi ajn myötä.
Ovat ne. Lyhyet, kunnolla käsikirjoitetut opetusvideot ovat asia erikseen
Vierailija kirjoitti:
Professori voisi puhua livenä. Se olisi parempi.
Ajallaan pidetyt tunnit luo aikataulun päivään ja asioita joutuu pohtimaan pidemmällä aikavälillä.
Deadlinet tekee monilla nuorilla sen että aiheeseen aletaan tutustua illalla, katsotaan luento ja tehtävät palautetaan juuri ennen puoltayötä. Tai sitten myöhässä.
Tunnit voidaan pitää tietokoneen avulla siten että oppilaiden on oltava paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Ajallaan pidetyt tunnit luo aikataulun päivään ja asioita joutuu pohtimaan pidemmällä aikavälillä.
Deadlinet tekee monilla nuorilla sen että aiheeseen aletaan tutustua illalla, katsotaan luento ja tehtävät palautetaan juuri ennen puoltayötä. Tai sitten myöhässä.
Huoh eli taas pitäisi kepittää niitä, joilla on normaalin ihmisen itseohjautuvuus- ja elämänhallintataidot, koska joku ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnit voidaan pitää tietokoneen avulla siten että oppilaiden on oltava paikalla.
Luurit päässä tietokoneen edessä nettikamera päällä koko päivä. Ei kiitos tämmöistä
Liian nuoria peruskoululaiset pelkkään nettiopetukseen.
Ei onnistu heiltä, eivät oppisi siinä edes sitä vähää, mikä nyt sentäs jää oppitunneilla mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Liian nuoria peruskoululaiset pelkkään nettiopetukseen.
Ei onnistu heiltä, eivät oppisi siinä edes sitä vähää, mikä nyt sentäs jää oppitunneilla mieleen.
Oletko käynyt seuraamassa oppitunteja lähiaikoina? Ei sieltä jää muuta mieleen kuin se, että Veeti teki tänään uintiliikkeitä pulpetin päällä eikä kierinyt lattialla. Varsinainen oppiminen alkaa kirjan avaamisesta kotona
Nuoret eivät selviä edes ammattikoulujen etäopetuksessa.
On aivan eri asia kun lukion käynyt ja yliopiston aloittanut suorittaa opiskeluja netin kautta.
Sen ikäinen on jo paljon kehittyneempi ja tottunut jo lukiossa vaativampaan opiskeluun kuin peruskoululaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh eli taas pitäisi kepittää niitä, joilla on normaalin ihmisen itseohjautuvuus- ja elämänhallintataidot, koska joku ei osaa.
Ehkä hieman yliarvioit peruskouluikäisen kyvyn itseohjautuvuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia opiskelijoita on yliopistossakin ja jopa niissä huippuoppilaissa. Yksi oli samassa ryhmässä ja aina sai odottaa, mutta aina tuli osuutensa ajallaan ja tosi hyvin tehtynä, pari tuntia ennen deadlinea. Ainakin itse sanoi, että en ole vielä aloittanut, teen huomenna ja sitten huomenna tuli 10 sivun laadukas raporttiosuus.
Ei se olekaan mikään ongelma, mutta nythän ei haetakaan opintovaihtoehtoja vaan laumaimmuniteettiä.
Itse jo omat kouluni ja opiskeluni aikaa sitten tehneenä, niin olen miettinyt jälkikäteen, ettei minulle oikein missään vaihessa opetettu oman opiskelun hallintaa ja tekniikkaa.
Yliopiston HOPS:iit, joita on kymmen kunta vuotta ollut on sitä, mutta sellaista ei paida olla alemmilla asteilla. Kun minä opiskelin, niin ei ollut hopseja ja opin vasta itse sattuman kautta.
Olin siihen asti surkea suunnittelemaan tulevia opintoja ja opin sitten vasta kun aloin seurustella opiskelukaverin kanssa. Ja kun hän huomasi osaamattomuuteni, niin hän otti ohjat hetkeksi ja näytti miten tehokkaasti voi opiskella saavuttaa tuloksia. Sillon minulla aikaa jäi muuhunkin joka tarkoitti enempää yhdessä vietettyä aikaa. En mitenkään olisi päässyt niin pitkälle ja menestynyt hyvin ilman hänen neuvojaan ja apua alussa.
Ei kaikkien vanhemmat osaa opettaa näitä taitoja lapsilleen, vaikka ovatkin mahdollisesti korkeasti koulutettuja niin koulut ja tavat tehdä asoita ovat muuttuneet heidän ajoiltaan niin paljon.
Yliopisto on huippuosaajien paikka, siellä toimii paskakin opetus. Peruskoulu on eri asia siellä open pitää osata opettaa ja etänä se on varmasti vaikeaa.