Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitajat vaativat isoja palkankorotuksia?

Vierailija
24.04.2020 |

Voisiko joku selventää, miksi juuri hoitoalalla työskentelevät vaativat isoja palkankorotuksia?

Nyt on uusi kansalaisaloite, jossa vaaditaan lähihoitajille palkankorotusta. Lähihoitajan koulutus on ammatillinen koulutus, joka kestää 3 vuotta. Työllisyysnäkymät ovat hyvät ja heitä tarvitaan tulevaisuudessakin. Vastaavasti esimerkiksi merkonomit tai tarjoilijat samalla opintomäärällä ovat vaarassa jäädä työttömiksi ja saavat sen 1700-1800 €/kk palkkaa, jos onnistuvat saamaan kokoaikaisen työn. Suurin osa myyjistä tuntuu työskentelevän 4-30 h/vko. Sairaanhoitajat, jotka suorittavat alemman korkeakoulututkinnon, tienaavat paremmin kuin moni maisteri.

Työ on tärkeää, mutta viime kädessä potilasta on vastuussa lääkäri. Ei pelkästään työn tärkeyden vuoksi voida nostaa palkkoja kohtuuttomasti.

Kommentit (211)

Vierailija
121/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://duunitori.fi/tyoelama/sairaanhoitajan-palkka-euroopassa

Suomalaisen sairaanhoitajan palkka on pohjoismaiden pienin.

Vierailija
122/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väl opiä sillä on? Suomesta kun väliin käy Norjassa saat jo viikossa Suomen palkan, ei se haittaa, vaikka koodarit siellä saman saa.

Mutta eikö se käy samalla tavalla hoitajien luonnon päälle, kun insinööriä arvostetaan enemmän kun saa ihan turhasta työstä saman? Miten se eroaa?

Hoitajan työ on paskaduunia paskapalkalla. Onneksi itse tajusin vaihtaa alaa

En suosittele kenellekään hoitajaksi opuskelemista tai työtä. Nyt on varmaan viimeistään käynyt kaikille selväksi, että miksi ei kannata

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei hätää! Kaikilta muilta aloilta lähtee nyt työpaikat, joten eiköhän työvoimaa siirry hoitoalalle sen myötä. Sellaista työvoimaa, jotka ovat onnellisia työpaikoistaan eivätkä vain valita jatkuvalla syötöllä.

Vierailija
124/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Insinööri on 4 513 euroa kuukaudessa.

Palkka oli kuntasektorilla 3 642 € (20 yksittäistä palkkaa), valtiolla 4 578 € (192 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 4 514 € (45362 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2018.

Onko se hoitajan reilu 3000€ nyt sitten niin huono?

Vierailija
125/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien työ on itse asiassa tosi itsenäistä. Moni ilmeisesti kuvittelee, että hoitajat työskentelevät lääkäreiden suurennuslasin alla.... Ei todellakaan!!! Hoitajat vastaavat omista tekemisistään ja monilla osastoilla ei lääkäreitä edes ole kun tasan ainoastaan virka-aikana. Suurin osa potilaista on ihan oikeasti hoitajien armoilla. Hoitajien työ on todella vastuullista ja nykyinen palkka on aivan naurettava vastuuseen nähden.

Vierailija
126/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väl opiä sillä on? Suomesta kun väliin käy Norjassa saat jo viikossa Suomen palkan, ei se haittaa, vaikka koodarit siellä saman saa.

Mutta eikö se käy samalla tavalla hoitajien luonnon päälle, kun insinööriä arvostetaan enemmän kun saa ihan turhasta työstä saman? Miten se eroaa?

En suosittele kenellekään hoitajaksi opuskelemista tai työtä. Nyt on varmaan viimeistään käynyt kaikille selväksi, että miksi ei kannata

Valtaosa muista aloista on työtä vielä paljon paskemmaksi palkalla.

Vierailija
127/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sairaanhoitaja nimenomaan voi tehdä työssään virheen ITSE, joten työ on vastuullista. Sairaanhoitajat valmistavat iv. Lääkkeitä ja antavat niitä potilaille. Pienikin virhe voi johtaa jopa potilaan kuolemaan. En edes ole hoitaja ja silti tiedän tämän. Ap ei oikeasti taida tietää sairaanhoitajan työstä yhtään mitään? Siis ihan oikeasti pieni virhe kiireessä voi johtaa todella vakaviin seuraamuksiin. Kyllä lähtökohtaisesti jokainen on vastuussa omista tekemisistään.

Mutta aika monessa muussakin ammatissa virheet maksaa ihmishenkiä. Ihan alkaen bussikuskeista.

Vierailija
128/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Älkää olko kukaan niin tyhmä, että lähdetään opiskelemaan.hoitajaksi.

Heti kun mahdollista, niin vaihdan alaa. Niin tekee moni muukin työkaverini.

Vierailija
129/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Insinööri on 4 513 euroa kuukaudessa.

Palkka oli kuntasektorilla 3 642 € (20 yksittäistä palkkaa), valtiolla 4 578 € (192 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 4 514 € (45362 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2018.

Onko se hoitajan reilu 3000€ nyt sitten niin huono?

Hoitajan 3000e muodostuu lisistä, tuo insinöörin ihan pelkästä päivätyöstä. Huomaatko eron? Insinöörillä olis aika kiva liksa vuorotyössä.

Vierailija
130/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä jos yksi hoitaja muuttaa sinne Norjaan. Ettehän te osaa edes kieltä, ja lääkelaskutkin on teille ylivoimaisia. 

Vierailija
131/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtöpalkka 2500 ja keskipalkka 3000. Aika moni siis tienaa 3500€.

Ei se kovin huono liksa kai ole? Päälle kaikkien suomalaisten keskipalkan. Eikä ole edes akateeminen tutkinto.

Vierailija
132/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät on vitsit täällä :D Voin alalla olevana kertoa että työn arvostus ja palkkaus on huomattavasti enemmän kohdallaan sekä Ruotsissa että Norjassa. Olen julkisella sektorilla töissä ja jo nyt ollaan tilanteessa missä esim. kesäsijaisia ei olla saatu riittävästi. Viime vuonna sairaanhoitajaksi haki opiskelemaan tuhansia vähemmän kuin muutama vuosi aiemmin, sen voi kuka tahansa lukea vaikka tuosta helmikuisesta uutisesta jonka linkitän loppuun. Valmistuessani muutama vuosi takaperin meitä valmistui lähemmäs 100 kpl -heistä enää noin puolet on edes alalla. Neljäsosa haki opiskelemaan välittömästi valmistumisen jälkeen. Itse olen pari vuotta ollut työelämässä ja nyt jo todennut että uudet opinnot on edessä. Työn määrä vs. palkkaus ja arvostus ei kerta kaikkiaan ole sen arvoista että alalle kannattaisi jäädä. Olen aiemmin tehnyt fyysistä raskasta duunarityötä ja voin kertoa että sh-hommat menevät heittämällä kuormittavammaksi. Tämä oli tilanne jo ennen koronaa, koronan jälkeen epäilen vahvasti että ala kärsii voimakkaasta työvoimapulasta. Mistä ne kaikki tuhannet hoitajat meinataan repiä, Filippiineiltä? Venäjältä?

https://yle.fi/uutiset/3-11195636

Vierailija
133/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiahan ei ole noin yksioikoinen. Muutkin palkat ovat usein muita pohjoismaita pienempiä, vaikkapa Norjaan verrattuna joka ikisen alan palkka on Suomessa pienempi. Myöskin elinkustannukset ovat Suomessa pienempiä, joten...

Vierailija
134/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele minäkään hoitajan työtä kenellekään. Huhu. Tämä kriisi oli viimeinen niitti ja olen myös samaa mieltä siitä että.ihan sama miten palkkaneuvotteluissa käy niin ei auta enää.

Vierailija
135/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Älkää olko kukaan niin tyhmä, että lähdetään opiskelemaan.hoitajaksi.

Heti kun mahdollista, niin vaihdan alaa. Niin tekee moni muukin työkaverini.

En ajattele noin! Olen kohta valmistuva sairaanhoitaja ja poliklinikkatyöstä tykkään. Ei todellakaan ole mitään "p*skaduunia", kauheeta jos joku sairaanhoitaja arvostaa noin vähän omaa ammattiaan. Mahtavaa kun vaihdat alaa!

Vierailija
136/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Hoitajan 3000e muodostuu lisistä, tuo insinöörin ihan pelkästä päivätyöstä. Huomaatko eron? Insinöörillä olis aika kiva liksa vuorotyössä.

Mitä sitten?

Kun mammat kadehtivat vaikka paperimiesten palkkoja ei vuorolisillä ole niin väliä...

Vierailija
137/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailijaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verrataanpa vaikka työntekijää joka saa 4000e näpyttelemällä vähän tietokonetta (tiedän tälläistä) ja sitten hoitsu joka saa 2000e jonka työhön kuuluu pikkasen rankempia juttuja ja joka on vastuussa joka päivä ihmisen hyvinvoinnista ja elämästä. Ei mene ihan reilusti noi palkat. Alan valinta kysymys joo... Pelkkä kutsumus ei silti riitä jaksamaan sitä työtä.

Ja sillä parin kympin korotuksellako se sun työ kevenee ja ruikutus loppuu? 

:D voin sanoa, että olen juuri sellainen tunnollinen työntekijä joka hoitaa kaikki työtehtävät kunnialla ja muidenkin työt välillä. Harvoin valitan mistään. Mutta kieltämättä on tullut näin korona aikana erityisesti sellainen olo, että jos emme edes voi suojautua työpaikalla virukselta, joka voi olla itsellemme perheenjäsenille vaarallinen niin kyllä siitä mielestäni ihan hyvin voisi jotain lisää saada, koska työ on myös itsessään ollut ennen tätä koko kriisiä raskasta (jos et usko niin ei voi mitään). Lisäksi ainakin meillä todellakin vajetta työntekijöistä ja työ ei ole mitään pullan mussuttamista kansliassa...

No sama juttu meillä varhaiskasvatuksen puolella. Lapset pärskivät päin ja voivat olla oireettomia kantajia. Että kyllä täällä muutkin ammattiryhmät joutuvat altistumaan, edelleen eri asia koronapotilaiden hoitajat joita eivät suinkaan kaikki ole.

Vierailija
138/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarve vs tarjonta. Kyllä voidaan ja pitää maksaa. Nythän hoitajista on pulaa ja tulevaisuudessa asia ei helpota. Jos halutaan hoitajia, pitää avata kukkaroa. Sitä paitsi työ on inhottavaa, likaista, haisevaa, fyysisesti ja psyykkisesti kuormittavaa, huonot työajat ja käy terveyden päälle. Ainoa ammatti jossa joutuu ottamaan lyöntejä, potkuja, käsistä, vaatteista, hiuksista vetämistä, vääntelyä, raapimusta ja purenista vastaan ilman että tekijä joutuu niistä vastuuseen tai että saat nostaa syytettä ja vahingonkorvauksia.

JOS KYSEESSÄ ON IHMINEN, JOKA EI OLE TERVEYDENTILANSA TMS SYYN VUOKSI VASTUUSSA, EI HÄN OLE VÄLTTÄMÄTTÄ RIKOSOIKEUDELLISESSA VASTUUSSA. EIKÄ HÄNELTÄ SAADA VÄLTTÄMÄTTÄ VAHINGONKORVAUKSIA. Tämä ei riipu siitä onko kohde sairaanhoitaja vai sairaalaklovni vai presidentti. Tämä on kuule juridisesti ja moraalisesti täysin perusteltua ja useimmille ihmisille päivänselvä asia. Ja 13 yläpeukuttaa...varmaan kaikki hoitajia :D

Älä huuda. En ole hoitaja. Oletko sinä sairaalaklovni? Saako sinua pahoinpidellä työpaikallasi, jos sanoo että tekee sen terveydentilansa vuoksi?

-eri

Oletko tosiaan noin älyttömän tyhmä? Etkö ymmärrä, että sairaanhoitajat eivät eroa ammattikuntana kenestäkään muusta tässä asiassa? Ei lääkäreistä, ei poliiseista, järjestyksenvalvojista, taksikuskeista, opettajista tai kenestäkään muusta, jotka voivat joutua tuollaisiin tilanteisiin. On itsekeskeisyyden huippua pitää itseään jotenkin erityisasemassa olevana.

Jos ihminen ei ole kyvykäs kantamaan vastuuta (korvausvastuuta tai rikosoikeudellista), niin hän ei sitä ole. Joko terveydentilansa tai ikänsä vuoksi. Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Tosin tunnen valitettavasti niin sairaita hoitajia, jotka ihan tosissaan kohtelevat psyykkisesti sairasta aivan käsittämättömän epäinhimillisesti, koska tuntevat kaunoja tällaisia kohtaan. Mm. tästä syystä (ja näitä kommentteja lukiessa) tulee väistämättä mieleen, että sellainen taitaa olla hyvin yleistä.

Siihen suojautumiseen väkivaltaiselta käytökseltä täytyy olla muita keinoja.

Se että sä tiedät tälläsiä muutamia hoitajia, ei kyllä todellakaan tarkoita että niitä olisi jotenki erityisen paljon. Oon itse nähnyt kymmeniä eri Sote alan työpaikkoja ja kyllä suurin osa hoitajista tekee työtään ihan hyvin. Kuitenki se, et joudut joka päivä ottamaan vastaan paljon kuormaa ja tekemään fyysisestikin raskasta työtä, jossa ymmärrettävästi potilaat eivät jaksa aina kovin kiitollisia olla ja purkavat pahaa oloaan, saattaa kyynistää myös hoitajan, koska eivät hekään mitään yli ihmisiä ole ja heilläkin on omat murheensa.

Mieti hetki mistä tämä kommentointiketju lähti.. mieti vähän mitä sekin kertoo hoitajista. Ei mitään hyvää, sen verran voin sanoa.

Hmm. Mistä tämä tieto on peräisin , että monet hoitajat koko ajan vaativat parempaa palkkaa? Kuuleppas kun suurin osa hoitajista tekee joka päivä työnsä valittamatta yhtään mistään. Itse en ainakaan vaadi parempaa palkkaa. Se ei silti poista sitä tosiasiaa että työ on vastuullista ja raskasta Palkkaan nähden. Yksi virhe lääkehoidossa niin joku voi kuolla.

Vierailija
139/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät on vitsit täällä :D Voin alalla olevana kertoa että työn arvostus ja palkkaus on huomattavasti enemmän kohdallaan sekä Ruotsissa että Norjassa. Olen julkisella sektorilla töissä ja jo nyt ollaan tilanteessa missä esim. kesäsijaisia ei olla saatu riittävästi. Viime vuonna sairaanhoitajaksi haki opiskelemaan tuhansia vähemmän kuin muutama vuosi aiemmin, sen voi kuka tahansa lukea vaikka tuosta helmikuisesta uutisesta jonka linkitän loppuun. Valmistuessani muutama vuosi takaperin meitä valmistui lähemmäs 100 kpl -heistä enää noin puolet on edes alalla. Neljäsosa haki opiskelemaan välittömästi valmistumisen jälkeen. Itse olen pari vuotta ollut työelämässä ja nyt jo todennut että uudet opinnot on edessä. Työn määrä vs. palkkaus ja arvostus ei kerta kaikkiaan ole sen arvoista että alalle kannattaisi jäädä. Olen aiemmin tehnyt fyysistä raskasta duunarityötä ja voin kertoa että sh-hommat menevät heittämällä kuormittavammaksi. Tämä oli tilanne jo ennen koronaa, koronan jälkeen epäilen vahvasti että ala kärsii voimakkaasta työvoimapulasta. Mistä ne kaikki tuhannet hoitajat meinataan repiä, Filippiineiltä? Venäjältä?

https://yle.fi/uutiset/3-11195636

Minä valmistuin parahiksi tähän kriisiin

Onneksi on toinen ammatti, johon palaan heti, kun on mahdollista. Elämäni suurin virhe oli opiskella hoitajaksi. En suosittele kenellekään

Vierailija
140/211 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailijaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verrataanpa vaikka työntekijää joka saa 4000e näpyttelemällä vähän tietokonetta (tiedän tälläistä) ja sitten hoitsu joka saa 2000e jonka työhön kuuluu pikkasen rankempia juttuja ja joka on vastuussa joka päivä ihmisen hyvinvoinnista ja elämästä. Ei mene ihan reilusti noi palkat. Alan valinta kysymys joo... Pelkkä kutsumus ei silti riitä jaksamaan sitä työtä.

Ja sillä parin kympin korotuksellako se sun työ kevenee ja ruikutus loppuu? 

:D voin sanoa, että olen juuri sellainen tunnollinen työntekijä joka hoitaa kaikki työtehtävät kunnialla ja muidenkin työt välillä. Harvoin valitan mistään. Mutta kieltämättä on tullut näin korona aikana erityisesti sellainen olo, että jos emme edes voi suojautua työpaikalla virukselta, joka voi olla itsellemme perheenjäsenille vaarallinen niin kyllä siitä mielestäni ihan hyvin voisi jotain lisää saada, koska työ on myös itsessään ollut ennen tätä koko kriisiä raskasta (jos et usko niin ei voi mitään). Lisäksi ainakin meillä todellakin vajetta työntekijöistä ja työ ei ole mitään pullan mussuttamista kansliassa...

No sama juttu meillä varhaiskasvatuksen puolella. Lapset pärskivät päin ja voivat olla oireettomia kantajia. Että kyllä täällä muutkin ammattiryhmät joutuvat altistumaan, edelleen eri asia koronapotilaiden hoitajat joita eivät suinkaan kaikki ole.

No onko joku sanonut ettei näin olisi? Itse ainakin arvostan myös teitä suuresti jotka meidän hoitajien lapset hoidatte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä