Olen huomannut, että täällä paheksutaan 'likka' sanaa, meillä päin ihan normaalia kieltä eikä todellakaan loukkaavaa
Täällä sitä jaksaa aina yllättyä miten eri maailmoissa kaikki elävät.
Missä päin likka on haukkumasana, saako kysyä? Ja miten ihmeessä voi olla loukkaavaa, tarkoittaa tyttöä.
Ei mitään sen kammottavapaa.😂
Kommentit (23)
Ovatko he samaa mieltä, joita tytöttelet/likattelet?
Täällä myös käytetään sanaa miekkonen vaan naikkonen joutuu sensuuriin.
Konteksti. Jos käyttää tuota kenestäkään muusta kuin pienestä lapsesta, se on loukkaavaa. Tytöttely alkaa olla ikävää viimeistään esiteininä.
Kunhan et kutau muijaksi niin ihan sama.
En paheksu, mutta särähtää korvaan, kun keski-ikäinen nainen kertoo käyneensä likkojen kanssa viihteellä tms.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan et kutau muijaksi niin ihan sama.
Mitä vikaa on muijassa? Kutsun yleensä naisia rennomassa puheessa muijiksi ja bööniksi.
Missä tämä "meillä päin" sijaitsee? Olisi kiva tietää niin ei ehdi möläyttää mitään typerää.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo 11v tyttäreni ole tuntunut paheksuvan.
Joo, ainakin täällä Turun suunnalla vanhempi polvi käyttää sitä ihan neutraalina tytön synonyyminä.
Täällä meillä esim. mutsi ja safka on käytössä vain negatiivisessa mielessä. Jos siis haluaa haukkua äitiä/ruokaa niin käytetään näitä.
Omaan korvaani särähtää aina ikävänä.
Onko ne Helsingissä neutraaleja?
"Likka" on loukkaava sana jos sitä käytetään aikuisen tytöttelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Konteksti. Jos käyttää tuota kenestäkään muusta kuin pienestä lapsesta, se on loukkaavaa. Tytöttely alkaa olla ikävää viimeistään esiteininä.
Kyllä täällä (Tampereen seutu) likkaa käytetään aikuisestakin tyttärestä. Juuri sanoin, että meidän likka (23 v) oli pääsiäisenä käymässä kotona. Ei ollut tarkoitus haukkua. Tuntuisi hassulta puhua tyttärestä.
Vierailija kirjoitti:
"Likka" on loukkaava sana jos sitä käytetään aikuisen tytöttelyyn.
Onko? Ei ainakaan yleispätevästi. "Likka" sopii moninkertaisesti useampaan tilanteeseen kuin "tyttö" aikuisesta naisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ovat, esim tytärtäni likattelen ja minua on kotona likaksi sanottu, aivan normaali tyttöä tarkoittava sana meillä päin suomea.
Ja tarkotin siis tätä palstaa, että täällä vasta oon huomannut että jotkut paheksuu likkaa, en voi käsittää miksi.
Ap
Otsikon täällä tarkoittaa siis tätä palstaa. Ja minua kiinnostaa tietää mistä päin Suomea te olette, jotka paheksutte 'likka' sanaa?
Ap
meillä päin taas "eukko" on ihan normaali sana eikä ole tarkoitettu loukkaamaan tai haukkumasanaksi. samoin "muija" on jossain päin ihan kelpo sana.
Mummulassa oli lehmä, jonka nimi oli Likka.
Samoin täällä 😃 Mutta joskus joku muualta muuttanut sanoi, että heilläpäin likka on se, joka makaa alla 😲