Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

muistatteko kun Berliinin muuri kaatui?

Vierailija
22.04.2020 |

itä-saksaan rakennettiin 1961 vasemmistohallituksen toimesta Berliinin muuri. se murtui vasta kun vasemmistolainen sosialismi ei enää varattomalle maistunut, vuonna 1989. siitä ei ole kovinkaan pitkä aika.

Suomen kehitys on yhtä huolestuttavaa mitä Saksan. Saksassa on valittu esimerkiksi liittovaltion presidentiksi aidosti kommunistinen henkilö, hänet nosti virkaan saksalainen SDP ja Vihreät.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tuon vasemmiston unelman: muurin, jonka tarkoitus oli pitää ihmiset sisällä. Mikä muu paikka tulee sellaisesta mieleen?

Vierailija
2/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin maissa rikkaat ovat/asuvat muurien sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin maissa rikkaat ovat/asuvat muurien sisällä.

Muurit pitivät barbaarit ja ryövärit tehokkaasti loitolla keskiajallakin.

Vierailija
4/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se kaatunut?!

Vierailija
5/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut elossa.

Vierailija
6/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuri oli vain ja ainoastaan NL.n yritys tuhota demokratia.

Ja ihmiset Itä-Berliinissä joutuivat ennennäkemättömän terrorin kohteeksi.

Tätä massavalvontaa tekee nykyään vain yksi maa: Pohjois-Korea.

Vierailija
7/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin 8-vuotias, äiti katsoi uutisia ja huudahti yhtäkkiä, että no nyt ne mursivat sen muurin. Sitten kun katsoin telkkariin, niin siellä näkyi ihmisiä, jotka kiipeilivät muurin päälle, vetivät toisia ylös ja bilettivät. Olin hölmistynyt, että miten niin mursivat. Siis tuossahan se on pystyssä eikä mitään murtunut. Ja sitten äiti selitti, että niinniin, mutta nyt sen yli saa vihdoin mennä ja se kaadetaan. Ja sitten näin, että jotkut olivat hakanneet jo pieniä palasia irti muurista ja tärisivät onnesta. 

Vierailija
8/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan uutiset. Mutta meni vuosia, ennen kuin tiesin tarkemmin, mistä siinä oli kysymys.

Vierailija
9/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin teini-ikäinen ja oltiin perheen kanssa käyty Berliinissä ja Saksojen rajalla muuallakin. Länsipuolella sai vapaasti kulkea peltojen keskellä menevää pikkutietä ihan rajan tuntumassa. Itäpuolella oli laaja rajavyöhyke, vartiotorneja, aseistettuja sotilaita tuijottamassa meitä, piikkilankaa.

Muistan sen riemun, kun uutisissa nähtiin, että muuri murtui. Itkin ilosta.

Muistan, kun Viro vapautui. Miten koulussa sanoin opettajalle, että pitäisikö nyt kirjasta pyyhkiä yli tuo Neuvosto-osa tuosta Viron nimestä, meillä käsiteltiin juuri Baltian maita. Opettaja katsoi minuun pisteliäästi ja sanoi, että saapa nähdä, kuinka kauan se on olematta Neuvosto-Viro. Opettaja istui kunnanvaltuustossa, oli SDPn jäsen.

Vierailija
10/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. olin yhdeksäntoistavuotias, sopivasti tiedostavassa iässä oleva nuori aikuisuuden ja lapsuuden välillä toikkaroiva lukiolainen.

Niinä vuosina viimeistään sain koko elämän kestävän rokotuksen vasemmistolaisuutta vastaan. Kun Rautaesirippu ja Berliinin muuri kaatuivat niin näki, millaista niissä työväen paratiiseissa oli ollut. Kellään, paitsi puolueen jeesmiehillä ei ollut mitään. DDR:ssä sai jonottaa kymmenen vuotta saadakseen auton, surkean Trabantin. Sukkahousupaketilla sai dokata Leningradissa (Pietarissa) koko viikonlopun turistihotellissa, kun vaihdoit sukkikset mustassa pörssissä Rupliin.

Koska olen nähnyt vielä elävänä niitä tapahtumia, en ymmärrä, miten kukaan voi kannattaa vasemmistolaisia (ja vihreitä, DDR:n tiedustelupalvelu Stasin länteen istuttama organisaatio, jonka tehtävänä oli rapauttaa sisältä päin länsimaiset yhteiskunnat)

Vierailija
11/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, koska olen puoliksi saksalainen. Asuin lapsuudessa myös länsipuolella. Kävin myös Berliinissä silllon.

Se oli tosi iso juttu.

Vierailija
12/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuri oli vain ja ainoastaan NL.n yritys tuhota demokratia.

Ja ihmiset Itä-Berliinissä joutuivat ennennäkemättömän terrorin kohteeksi.

Tätä massavalvontaa tekee nykyään vain yksi maa: Pohjois-Korea.

Kiinan massavalvonta on paljon massiivisempaa ja oikeastaan pahempaa: se on piilossa hyvin edistynyttä teknologiaa.

Vierailija
13/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Euroopan hullu vuosi.

Kiina, Tsekkoslovakia, Saksa, Romania.

Suomessa ei tapahtunut mitään.

Vierailija
14/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Euroopan hullu vuosi.

Kiina, Tsekkoslovakia, Saksa, Romania.

Suomessa ei tapahtunut mitään.

Ja koska kirjoitin Kiinan, voisi sanoa Maailman hullu vuosi.

Vierailija
15/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, olin ruotsinlaivalla opiskelukavereitten kanssa. Meillä ei ollut hyttiä, olimme niissä ilmaisissa makuupaikoissa.

Vierailija
16/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan. olin yhdeksäntoistavuotias, sopivasti tiedostavassa iässä oleva nuori aikuisuuden ja lapsuuden välillä toikkaroiva lukiolainen.

Niinä vuosina viimeistään sain koko elämän kestävän rokotuksen vasemmistolaisuutta vastaan. Kun Rautaesirippu ja Berliinin muuri kaatuivat niin näki, millaista niissä työväen paratiiseissa oli ollut. Kellään, paitsi puolueen jeesmiehillä ei ollut mitään. DDR:ssä sai jonottaa kymmenen vuotta saadakseen auton, surkean Trabantin. Sukkahousupaketilla sai dokata Leningradissa (Pietarissa) koko viikonlopun turistihotellissa, kun vaihdoit sukkikset mustassa pörssissä Rupliin.

Koska olen nähnyt vielä elävänä niitä tapahtumia, en ymmärrä, miten kukaan voi kannattaa vasemmistolaisia (ja vihreitä, DDR:n tiedustelupalvelu Stasin länteen istuttama organisaatio, jonka tehtävänä oli rapauttaa sisältä päin länsimaiset yhteiskunnat)

Siellä oli myös loistava underground-kulttuuri, naisten tasa-arvo toista kuin porvarillisessa lännessä, koulu ja posti, jotka toimivat kuten Suomessa.

Länteen yhdistyminen vei pahimmat epäkohdat, mutta hävitti sellaisenkin instituution kuin päiväkodit.

Jos et viisissä kymmenissä tiedä enemmän vasemmistolaisuudesta kuin oikeistoa hipovan äärimmäisen, ei voi mitään.

Vierailija
17/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa eletään osin vieläkin DDR-hengessä, nyt taas vahvemmin kuin vuosiin.

Ei taida Suomesta koskaan tulla aitoa länsimaalaista demokratiaa.

Vierailija
18/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä oli myös loistava underground-kulttuuri, naisten tasa-arvo toista kuin porvarillisessa lännessä, koulu ja posti, jotka toimivat kuten Suomessa.

Länteen yhdistyminen vei pahimmat epäkohdat, mutta hävitti sellaisenkin instituution kuin päiväkodit.

Jos et viisissä kymmenissä tiedä enemmän vasemmistolaisuudesta kuin oikeistoa hipovan äärimmäisen, ei voi mitään.

Sitä paitsi, sinä kasvoit sdp-Suomessa.

Vierailija
19/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Esikoiseni syntyi tuona päivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä