Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsyttää melkein koko ajan

Vierailija
22.04.2020 |

Väsymys on kokoaikaista, vaikka nukun lähes kahdeksantuntisia yöunia, syön monipuolisesti ja liikun kohtalaisen runsaasti ulkona. Silti melkein koko ajan väsyttää. Onko kohtalotovereita? Miten selviätte päivistä?
Mulla tämä ei liity ainakaan koronaan, koska tätä on ollut nuoresta saakka. Ei johdu kilpirauhasesta, eikä liikapainosta, koska olen normaalipainoinen. Aamuisin väsyttää melkein aina - melkein ainoa hetki, jolloin ei väsytä, on kevyissä kotihommissa ja ulkona liikkuessa.
Juon kahvia aamulla ja kahden aikaan iltapäivällä, minkä jälkeen alkaa ensin kovasti väsyttää. Sen jälkeen on hetken "normaali" olo, kunnes alkaa taas väsyttää. Verikokeiden tulokset hyvät ja verenpaine matalahko tai normaali. Vitamiinilisää syön nyt purkista, b-vitamiinia ja monivitamiinia. Hemoglobiiniarvo on ok.
Tää on kestämätöntä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön myös tasaisin välein, joten sekään ei voi olla syynä, että verensokeri liikaa laskisi.

Ap

Vierailija
2/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini? Masennus? Millaista alkoholin käyttösi on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaako sinua mikään?

Ehkä voist kokeilla kahvin lopettamista ja päiväunia ja ruveta syömään kunnolla ja ulkolemaan päivitäin?

Huono kunto tekee tuota väysmystä myös samoin huono uni. Teidätkö miten nukut?

Voi olla masennustakin. Jokin pitää kiinni.

Käy lääkärissä.

Joo, on minullakin tuollaitsa. Veikakan ainakin itse, että huono uni on se pääasiallinen vaikuttaja. Väsyn ja se myös vaikuttaa mileialaan ja kiinnostuksiin.

Sikis yritän liikkua ja levätä ja ottaa päikkäreitä ja syödä säänöllisesti.

Itse lopetin alkohlin ja kahvin.

Keho on normaalimpi näin.

Psykologilta olen saanut apua.

Lääkärissä kävin ja ohjasi keskustelemaan.

Tsemppiä sinulle.

Vierailija
4/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on huono ruokavalio, siksi väsyttää.

Mikä on se sinun "tasainen" ruokaväli, syötkö liian usein?

Verensokeriin vaikuttaa ruuan sisältö. 

Vierailija
5/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistasi!

Varastorautaa ei ole ehkä mitattu, pitää tarkistaa. Masentuneeksi en itseäni tunne, jollakin kurssilla tehtiin testit ja keskusteltiin psykologin kanssa, joka totesi, että en ole ainakaan masentunut. Hieman turhautunut varmaan kylläkin, kun on ollut kauan vain pätkätöitä, niitäkin vain ajoittain. 

Alkoholia käytän pari kertaa vuodessa, silloinkin vain lasillisen, ei voi olla se syynä. 

Vierailija
6/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea?

Vierailija
7/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielekkään tekemisen puute?

Vierailija
8/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi? Onko sinulla säännöllisiä lääkityksiä?

Vierailija
9/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön noin neljän tunnin välein, monipuolisesti kasviksia, proteiiniakin syön eli maustamatonta jugurttia ja juustoa, siivekkäiden lihaa, kauraa. 

Kiva, että kommentoitte, voi olla kiinni monestakin pikkujutusta. Kahvia en ole osannut jättää, mutta kai sitä voisi ainakin vähentää kokeeksi. Päikkärit on hyvä idea, voisi kokeilla niitäkin.

On tullut mieleen, että jos kuitenkin on uniapneaa, mutta miten ihmeessä niihin tutkimuksiin pääsee, ilman että maksaa hirveästi? Yritän nukkua ikkuna auki, jotta saisin happea tarpeeksi. 

Sitäkin mietin, että jos yksi jos toinenkin on näin väsynyt, mutta kärsii vaan itsekseen, ei kehtaa valittaa. 

Vierailija
10/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemistä löydän, en vaan ole aina riittävän tehokas mielestäni. Stressi on lähinnä toimeentulon niukkuudesta johtuvaa, niukkuus taas vaikuttaa tekemisiin aika paljon, kun ei halua maksaa mistään "ylimääräisestä" mitään.

Lääkitys rajoittuu hivenainepuolelle.

Vierailija
11/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks samanlainen. Mulla on traumataustaa ja tiedän että tämä on vuosien mittaan vaikuttanut paljon vireyteen mutta nyt alan olla aika hyvässä kunnossa mut töiden jälkeen ei oikein ole puhtia harrastaa muuta kuin lukemista. Olen kyllä introvertti ja suht herkkä jollain tapaa.

Luulen jopa että sellainen tietty perusväsymys on perinnössä. Elelem pientä mutta hyvää elämää enkä tavoittele isoja,elämässäni ei ole ikinä ollut projekteja eikä paljon tavoitteitakaan. Pää toimii hyvin mutta en ole touhukas. Tämä on pitkä miinus nykykulttuurissa?

Vierailija
12/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään monissa aktiivisuusmittareissa on se unen mittaus. Mittaa miten nukut. Tutki niitä ja hanki semmoin. Vois olla motivoivaa muutenkin seurata aktiivisuuttaan.

Jos hankit, niin hanki hyvä.

Vierailija
13/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, tänä vuonna erityisen paha.

Vierailija
14/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos virkistävistä kommenteista, heti tuntuu paremmalta! Aktiivisuuteni ei ole kovin korkea, mikä aiheuttaa tyytymättömyyttä. Geeneissä voi olla mullakin, sisarukset myös hieman rauhallisempaa sorttia. 

Aktiivisuusmittarin hankinta voisi olla hyväksi juuri tällaisessa tapauksessa ja erityisesti se unenmittausominaisuus tässä tilanteessa tiedon saamiseksi.

Vierailija
15/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoile enemmän, harrasta hengästyttävää liikuntaa kohtuudella. Nauti paljon nesteitä, älä viivy liikaa tietokoneen näytöllä tai vastaavalla. Marjoja, kasviksia, kohtuullisesti lihaa: kanaa, nautaa, kalaa. Pureskele ruoka kunnolla ja pidä näistä kiinni, että tulee tapoja jotka pysyvät. Katso sen jälkeen mitä tapahtuu.

Vierailija
16/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt viikon verran ollut niin väsy, etten ole tehnyt juuri muuta kuin nukkunut. Parin tunnin hereillä olon jälkeen on niin väsy ettei jaksa edes telkkaria katsoa, sen ääni ärsyttää ja silmät tahtoo mennä kiinni. Oikeesti tosi outoa. Voiko olla joku pöpö? Ei ole kyllä mitään muita oireita, päänsärkyä vähän.

Vierailija
17/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt viikon verran ollut niin väsy, etten ole tehnyt juuri muuta kuin nukkunut. Parin tunnin hereillä olon jälkeen on niin väsy ettei jaksa edes telkkaria katsoa, sen ääni ärsyttää ja silmät tahtoo mennä kiinni. Oikeesti tosi outoa. Voiko olla joku pöpö? Ei ole kyllä mitään muita oireita, päänsärkyä vähän.

Syötkö kuitenkin terveellisesti ja riittävästi? Kuulostaa huolestuttavalta. Voisiko olla koronaa? Toivottavasti et asu yksin, että joku seuraa tilannettasi.

18/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nuoresta lähtien ollut herkästi väsyvä ja vireystasot ovat aina vaihdelleet, ehkä kyse on tosiaan vain geneettisestä ominaisuudesta?

Ala treenata lihaskuntoa. Olen itse herkästi väsyvä (tosin minulla se johtuu geenien lisäksi MS-taudista), ja olen hyötynyt lihastreenistä jopa enemmän kuin aerobisesta liikunnasta. Hyvä lihaskunto lisää kestävyyttä varmaan ihan aineenvaihdunnan kautta, mutta se auttaa myös sitä kautta, että kehonhallinta parantuu arjessa liikkuessa.

Vierailija
19/19 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi yksi spesialisti kuin vauvapalstan kymmenen sosialistia. Uniapneatutkimuksiin pääsee terveyskeskuslääkärin lähetteellä. Tutkimuksessa nukutaan yksi yö kotona laitteen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi