Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teet, kun kuuntelet e-kirjaa?

Vierailija
22.04.2020 |

Itselläni helposti keskittyminen herpaantuu ja lukijan puhe puuroutuu korvissa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirja on ihana unilääke. Kuin joku lukisi satuja.

Vierailija
22/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeilen, pyöräilen ja uin. Siivoan, viikkaan pyykkejä, silitän, kokkaan ja tiskaan. Neulon, virkkaan, ompelen ja korjaan vaatteita. Minulle äänikirjat tuovat iloa muuten yksinäiseen, hiljaiseen ja tylsään arkeen. Kuuntelen äänikirjoja sekä kannettavalla laitteella että cd-levyinä. Mukaansatempaavaa kirjaa kuunnellessa lenkki voi venähtää helposti kolmeksikin tunniksi ja kotona on aina siistiä, kun ei se siivoaminen tunnu tylsälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan ruokaa, treenaan, käyn lenkillä, siivoan, neulon, ajan autoa.

Joskus harvoin ihan vain istun rauhassa juomassa vaikka kupin teetä ja kuuntelen kirjaa tekemättä mitään kummempaa.

Vierailija
24/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita komppaan, mutta ihmettelen ihmisiä, jotka pystyy ajamaan autoa samalla kun kuuntelevat kirjaa. Kumpikin vaatii keskittymistä, ainakin minulta... Tosin itse ajan vain kaupunkiajoa, missä pitää koko ajan olla skarppina kevyen liikenteen, liikennevalojen vaihtumisen yms kanssa. Ehkä olisi eri asia, jos ajaisi satoja kilometrejä moottoritiellä?

Kertokaa, ajaessa kirjaa kuuntelevat, eikö teillä keskittyminen liikenteeseen herpaannu?

Vierailija
25/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskityn kuuntelemiseen, muodostan visuaalisia ja auditiivisia mielikuvia tapahtumista ja eläydyn niihin. Miksi tuhlaisin hyvän äänikirjan tekemällä jotain muuta?

Vierailija
26/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen kirjaa enkä tee yhtään mitään muuta. Teen aina yhtä asiaa kerrallaan, ja kun keskityn kirjaan, en tee mitään muuta. Näin on ollut vuodesta 1975 lähtien, jolloin aloin äänikirjoja kuunnella. E-kirjaakin kuuntelen, mutta silloin lukijana ei ole ihminen vaan puhesyntetisaattoriohjelma.

Vierailija
27/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muita komppaan, mutta ihmettelen ihmisiä, jotka pystyy ajamaan autoa samalla kun kuuntelevat kirjaa. Kumpikin vaatii keskittymistä, ainakin minulta... Tosin itse ajan vain kaupunkiajoa, missä pitää koko ajan olla skarppina kevyen liikenteen, liikennevalojen vaihtumisen yms kanssa. Ehkä olisi eri asia, jos ajaisi satoja kilometrejä moottoritiellä?

Kertokaa, ajaessa kirjaa kuuntelevat, eikö teillä keskittyminen liikenteeseen herpaannu?

Vähän riippuu kirjasta, mutta kyllä pystyn kuuntelemaan ajaessakin. Tuleehan sitä keskusteltuakin muiden autossa matkustavien kanssa tai kuunneltua radiota. Osa jutuista saattaa välillä mennä ohi, jos pitää keskittyä enemmän.

Vierailija
28/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuuntele e-kirjoja, vaan esim. puhevideoita tai jotain Areenan haastatteluja ym.

Minun on vaikea keskittyä kuuntelemiseen. Ajatukset rupeavat harhailemaan ja yhtäkkiä muistan, että ai niin, olin kuuntelemassa tuota, mitähän siinä on sanottu. Samoin käy kyllä lukiessakin: joko luen eteenpäin tajuamatta sanaakaan tai pysähdyn samaan kohtaan muistamatta lukea sitä. Kesken ajatusten tajuan, että kirja on ollut kädessä varmaan 10 min ja silmä seisoo samassa kohdassa. En edes ajattele mitään järkevää eikä ole suuria stressin aiheita, keskittymiskyky vain on huono, ja on vaikea sammuttaa omia ajatuksia. Mikä neuvoksi?

Vierailija
29/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus puhevideota kuunnellessa olen pelannut samalla netissä tetristä tai sudokua, koska on tylsää olla tekemättä mitään, mutta en osaa sanoa, auttaako kuuntelussa yhtään. - 28

Vierailija
30/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vanhanaikainen paperinen liittymä eli kirja. Eli en halua nappuloita korviini, vaan otan kirjan käteeni.

Vierailija
31/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouhin rukkaseen.. You know..

Vierailija
32/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta olen lenkkeillyt äänikirjoja kuunnellen ja nautin ihan suunnattomasti. Keskittyminen on aika totaalista. Onneksi asun maalla :)

Vierailija
33/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autossa

Vierailija
34/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukun. En ole vielä löytänyt äänikirjaa, joka ei saisi minua nukahtamaan alle kymmenessä minuutissa. Kerran yritin kuunnella yhtä äänidekkaria istualtani, jotta pysyisin hereillä. Hämmästyin kyllä, koska olin yrittänyt samaa kirjaa monta kertaa ja nukahtanut aina ja nyt huomasin, että noin viiden minuutin kohdalla on kovaääninen ammuskelukohtaus.

Minä laitan yleensä tuohon uniajastimeen 4 tai 5 minuuttia ja siitä saa sitten kelata vähintään 2 minuuttia, välillä enempikin, kun seuraavaksi kuuntelee. Olen alkanut tehdä niinkin että jos yöllä herään, pistin äänikirjan päälle, tulee uni muutamassa minuutissa.

Vierailija
35/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se herpaantuminen tapahtuu siihen kuuntelemiseen, ei ajamiseen. 

Vierailija
36/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuuntele, luen mieluummin.

Sitähän tässä kysyttiin. Luetun ymmärtämisen taitosi ei vakuuta. :D

En ymmärrä, mitä tarkoitat?

Vierailija
37/37 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan autoa, teen kävelylenkkiä, siivoan, teen ruokaa, teen kotitöitä, kudon/virkkaan. Ajatus alkaa harhailla jos ei tee jotain samaan aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän