Mitä teet, kun kuuntelet e-kirjaa?
Itselläni helposti keskittyminen herpaantuu ja lukijan puhe puuroutuu korvissa.
Kommentit (37)
Ajan autoa, teen kotihommia, tai ennen nukkumaan menoa.
Laitan ruokaa
Ripustan pyykkejä
Silitän pyykkejä
Pyyhin pölyjä
Pesen lattioita
Järjestän kaappeja
Neulon, virkkaan, ompelen käsin
Kävelen
Istun bussissa/junassa
Ajan autoa, siivoan, teen ruokaa, odotan unen tuloa (uniajastin on ihan loistava), istun sohvalla, jne
Siivoan, ajan autoa, piirrän, nukkumaan mennessä, kävelyllä, kaupassa
Uniajastin on hyvä, vaikka itse tykkäänkin iltaisin lukea perinteisesti painettua kirjaa.
Itse tykkään myös säätää lukunopeutta. Jotkut lukijat ovat niin h i t a i t a, että mun ajatukset karkaa virkkeen puolivälissä. Silloin nopeutan vähän, esim. 1,2-1,5-kertaiselle nopeudelle. Joskus taas kirja vaatii omaa ajattelua ja keskittymistä enemmän, silloin norminopeus tai jopa 0,8-0,9-hidastus on tarpeen.
Navetoin, eli lypsän, ruokin, kuivitan lehmiä. Juotan vasikoita. Kolaan paskaa. En valitse kuunneltavaksi mitään kovin keskittymistä vaativaa, vaan jotain kevyttä hömppää, niin ei haittaa jos keskittyminen hetkittäin kohdistuu kirjan sijaan johonkin työtehtävään. Jos kirjaa on vielä jäljellä, kuuntelen sitä myös kotimatkalla autoa ajaessa.
Neulon. En ole koskaan oppinut neulomaan niin että en katsoisi käsityötä ja mitä teen, joten kuunteleminen sopii hyvin siihen oheen. Ohjelmia katsellessa joudun kelaamaan koko ajan.
Laitan ruokaa, tiskaan, ripustan pyykkejä, meikkaan, lenkkeilen, istun junassa/bussissa/autossa...
Vierailija kirjoitti:
En kuuntele, luen mieluummin.
Sitähän tässä kysyttiin. Luetun ymmärtämisen taitosi ei vakuuta. :D
Yleensä nukkumaan mennessä. Harvemmin teen mitään muuta, koska keskittyminen herpaantuu. Kesällä kuuntelin samalla kun tein polttopuita. Nyt aina kun meen puuvajaan, alkaa päässä soida se kirja jota kuuntelin silloin, heh.
Kuuntelen äänikirjaa silloin, kun teen jotain, mihin ei tarvitse kamalasti keskittyä (eli mikä on enemmän mekaanista toimintaa). Laitan ruokaa, leivon, siivoan, pyykkihuolto, neulon jne. Joskus noissakin voi tulla eteen tilanne, jossa pitää keskittyä enemmän, jolloin on pakko laittaa äänikirja tauolle.
Nukun. En ole vielä löytänyt äänikirjaa, joka ei saisi minua nukahtamaan alle kymmenessä minuutissa. Kerran yritin kuunnella yhtä äänidekkaria istualtani, jotta pysyisin hereillä. Hämmästyin kyllä, koska olin yrittänyt samaa kirjaa monta kertaa ja nukahtanut aina ja nyt huomasin, että noin viiden minuutin kohdalla on kovaääninen ammuskelukohtaus.
Kudon ja teen muita käsitöitä, piirrän, kokkaan, hoidan kasveja, istun liikennevälineessä. Jos kädet on vapaana, luen mielellään perinteisiä kirjoja tai e-kirjoja - erityisesti hieman enemmän keskittymistä vaativat teokset toimivat minulle itselukien paremmin kuin kuunnellen.
Saunassa ja nukkumaan mennessä.