Ihminen joka saa sinut epäilemään itseäsi??
Tiedät olevasi oikeassa, kerrot asian ja oletat että toisella on samanlainen arvomaailma. Pääsette yhteisymmärrykseen ja kaiken pitäisi olla hyvin?
Hän väittäääkin pokkana vastaan "eihän se nyt niin ollut, muistat väärin tai valehtelet!"
Yrität vielä kerran "kyllä se oli niin, sinähän lupasit silloin?" "En ole luvannut"!
Alan epäillä itseäni? Olenko sittenkin väärässä? Toinen on liian hyvä puhumaan. Ehkä muistinkin väärin?
Pieni järjenääni takaraivossa yrittää kuiskata "älä anna periksi, olet oikeassa, puolusta itseäsi". Mutta kun se on mahdotonta!
Miten tuollaisen ihmisen kanssa voi pitää kiinni omista oikeuksistaan?
Kommentit (6)
Itselläni on ollut parikin ihmistä jotka ovat koittaneet tehdä minua hulluksi saamalla kyseenalaistamaan itseäni, toisesta selvisin sillä että muutkin huomasivat hänen käytöksensä ja toimintatapansa.
Toisen kanssa oltiin kahdestaan aika paljon, en tuntenut muita ihmisiä jotka tunsivat hänet ja jos hän tapasi minun tuttujani niin ne hetket olivat niin lyhyitä ettei siinä ajassa käynyt heille ilmi miten hän toimi, mutta sitten muut alkoivat huomaamaan että voin huonosti ja kun aloin kertomaan mitä kaikkea on tapahtunut niin he sanoivat että tuo ei ole normaalia ja että minä en ole hullu. He palauttivat uskon itseeni.
Kiitos kommenteista. Kyseessä puoliso, vaikea vältellä :(
Olen alkanut tuntea itseni huonompiarvoiseksi tämän vuoksi.
Todisteita on lupauksista, mutta kettumaisena osaa kääntää ne aina väärinpäin, en pärjää sanallisesti! Tulee itselle ihan hölmö epätodellinen olo, että miten toinen VOI pitää minua niin tyhmänä/ei arvosta minua, että aivan pokkana valehtelee?
ap
Onko hänen suhtautumisensa sinuun muuttunut ajan saatossa vai etkö ole aikaisemmin huomannut hänen negatiivista suhtautumista sinuun? :/
Ja olen pahoillani tästä tilanteestasi.
Avioliitto/avoliitto/parisuhde on parhaimmillaan pala taivasta maanpäällä ja pahimmillaan h.elvettiä.. toivon todella että teidän suhde voisi parantua! Usein tuollainen käytös juontuu siitä että itse on epävarma/haavoittunut jostain eikä voi myöntää omia virheitään ja vajavaisuuttaa, mutta vaikka olisikin haavoittunut niin se ei oikeita sitä että laittaa toisia alas :/
Vierailija kirjoitti:
Ja olen pahoillani tästä tilanteestasi.
Avioliitto/avoliitto/parisuhde on parhaimmillaan pala taivasta maanpäällä ja pahimmillaan h.elvettiä.. toivon todella että teidän suhde voisi parantua! Usein tuollainen käytös juontuu siitä että itse on epävarma/haavoittunut jostain eikä voi myöntää omia virheitään ja vajavaisuuttaa, mutta vaikka olisikin haavoittunut niin se ei oikeita sitä että laittaa toisia alas :/
Kiitos ymmärryksestä. Tunnistan tuon, puolisoni ei vain "hyväksy" olevansa vaillinainen. (ei sillä, kukaan ei ole täydellinen, mutta kuin hän luulisi olevansa huonompi kuin muut, jos myöntää tuon...?)
Huomaan siis, että hänellä on huono itsetunto ja sillä verukkeella alentaa minua. En tiedä, onko se hänen puoleltaan tiedostettua vai tiedostamatonta? Saa minut aivan sekaisin.
Sanoo, että olen tärkeintä hänelle, ei tahdo aiheuttaa mieliharmia.
Kohta olenkin hänelle ilmaa ja ihansama, miltä minusta tuntuu!?
En voi luottaa mihinkään, inhottaa tämä tilanne.
Kuin minulla olisi vain velvollisuuksia tässä suhteessa (käyttäydyn hyvin, en häiritse häntä, teen työni jne) mutta oikeuksia minulla ei ole (raha, vapaa-aika jne ei ole samalla tasolla kuin hänellä).
On sovittu, että lomalla menemme x, hän muuttaakin suunnitelmat noinvain ja asian pi täi si olla minulle ok. En saa pahastua!
Hyvän kauden jälkeen hänen on aina pakko vetää matto jalkojeni alta ja "näyttää minulle kaapin paikka". Tätä on vaikea selittää.
Tätä tapahtuu siis usein saman henkilön kanssa?
Suosittelen välttämään tätä henkilöä, ei se ymmärrä vaikka kuinka sille puhuisi järkeä, mutta jos joudut olemaan sen kanssa tekemisissä niin ala kirjoittaa asioita itsellesi muistiin mistä olette sopineet tai kerro jollekkin toiselle niin sulla on sit todiste siitä mitä ootte puhuneet ja sopineet, ei mee sulta järki.
Todennäköisesti jos avaat kokemuksia hänestä jonkun kanssa joka myös tuntee tämän henkilön, niin hekin jakavat samanlaisia kokemuksia siinulle mitä heillä on ollut hänen kanssaan. Sekin vahvistaa sinun uskoa ja ymmärrystä siihen ettet ole hullu