Kuinka paljon maksaa suunnilleen jos saunoo kerran viikossa?
Sähkölaskuani tässä katselen ja olisi kiva tietää kuinka suuren osan laskusta saunominen tekee.
Kommentit (11)
15 c kilowatti, 6 kilowatin kiukaalla
6 kilowattituntia
= 6 x 15c
= ~ ecen
Zinc
Tuliko asia selväksi, vai kissako kielen vei ?
Zinc
Ei tartte kiittää ..
Saunasta tuleva hukkalämpö menee myös asunnon lämmitykseen joten se pitää vähentää kustannuksista. Mikäli asuu kommuunissa eli taloyhtiössä niin vaikeaksi menee laskeminen kuinka paljon tuo vastikkeeseen vaikuttaa. Ei onnistu näillä lähtötiedoilla.
Vierailija kirjoitti:
Saunasta tuleva hukkalämpö menee myös asunnon lämmitykseen joten se pitää vähentää kustannuksista. Mikäli asuu kommuunissa eli taloyhtiössä niin vaikeaksi menee laskeminen kuinka paljon tuo vastikkeeseen vaikuttaa. Ei onnistu näillä lähtötiedoilla.
Taloyhtiössä minä maksan kyllä ihan itse omat sähköni. Liekkö tarkoitit yleistä saunaa.
Zinc
No itse saunon 3-4kert/vk, 3 tuntia kerrallaan. Silti sähkölasku vaan 90 tai satku neljän kk välein.
Riippuu muutamasta asiasta:
Sähkön hinta (itsellä sähkö+siirto n. 10c/kwh)
Kiukaan teho (itsellä 10kwh, pieni kiuas yleensä 6,6kwh)
Kauanko sauna on päällä, itse yleensä pidän noin 2 tuntia.
Meillä siis maksaa
0,10 x 10 x 2 = 2€/kerta
Meillä ei montaa euroa mene. Vajaa sankollinen vettä ja vajaan tunnin verran valot päällä.
Eikös joka sähköyhtiöllä ole netissä vuorokausittainen seuranta. Vertaat saunapäivää ei-saunapäivään, niin löydät vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiössä minä maksan kyllä ihan itse omat sähköni. Liekkö tarkoitit yleistä saunaa.
Zinc
Taloyhtiössä maksat todennäköisesti kaukolämmöstä vastikkeen kautta. Termostaattiventiilit ohjaavat patterit kiinni kun saunaa lämmittäessä huoneiston lämpötila nousee. Kaukolämpölasku siis pienenee ja vaikuttaa koko talyhtiön vastikkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Taloyhtiössä maksat todennäköisesti kaukolämmöstä vastikkeen kautta. Termostaattiventiilit ohjaavat patterit kiinni kun saunaa lämmittäessä huoneiston lämpötila nousee. Kaukolämpölasku siis pienenee ja vaikuttaa koko talyhtiön vastikkeisiin.
Tämä tietysti vain lämmityskaudella.
about tonnin.