Maksatko lapsesi autokoulun?
Tässä lapsen "omat rahat" voivat olla myös säästettyjä viikkorahoja, synttärilahjarahoja tms. muita ei erikseen autokouluun jyvitettyjä rahoja.
Me maksamme voi tarkoittaa myös sukulaisten ylimääräistä panosta.
Kommentit (18)
Autokortti lasketaan perustaitoihin, joka voi pelastaa hengen.
Lapsen täytyy osata uida ja ajaa autoa.
Lapsen ajokortti voi pelastaa oman henkesi. Kyllä siihen kannattaa sijoittaa.
Kolmanneksen. Eksä maksaa kolmanneksen, poika kolmanneksen.
Itse ovat maksaneet ja hyvä niin. On hyvä opetella kustantamaan myös isoja hankintoja itse ja säästämään niihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse ovat maksaneet ja hyvä niin. On hyvä opetella kustantamaan myös isoja hankintoja itse ja säästämään niihin.
Viikkorahoistako säästävät ja maksavat? Vai töissäkö ovat?
Maksan. Esikoiselle jo maksoin. Keskimmäinen menee autokouluun ensi vuonna. Kuopus saa sitten kolmen vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ajokortti voi pelastaa oman henkesi. Kyllä siihen kannattaa sijoittaa.
Sen vuoksi haluankin kustantaa puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikkorahoistako säästävät ja maksavat? Vai töissäkö ovat?
Töissä olivat ja säästivät.
Tietenkin. Kuka muu sen maksaisi?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Kuka muu sen maksaisi?
Nuori itse?
En, ei ole varaa. Voisin kai maksaa jos rahaa olisi.
Vastasin ei, sillä isovanhemmat ovat alkaneet kaikkien lastenlasten synnyttyä säästämään autokoulua varten.
Vierailija kirjoitti:
Opetan itse. Ei maksa paljoa.
Ihan riittävästi maksoi silti.
Poikani ei periaatteesta halua korttia, ei old koskaan halunnut. Asumme isossa kaupungissa, jossa erinomainen julkinen liikenne. Olen itse ajanut korttini vasta 34-vuotiaana ja poikani on sitä mieltä, että jos äiti oppi, oppii hänkin vanhemmallakin iällä, jos jostain syystä tarvetta kortille myöhemmin tulisikin. Ja silloin olen valmis sen kustantamaan. Pitää sitä jotain iloa olla siitä, että on ainoa lapsi!
En ole vielä päättänyt, kun vasta ala-asteikäisiä ovat. Toisaalta haluisin siinä samalla opettaa nuorelle taloudenhallintaa (=isoihin hankintoihin tulee säästää pitkäjänteisesti), toisaalta ajokortti on sellainen asia, mitä hyvin suurella todennäköisyydellä jossain vaiheessa elämää tarvitsee, ja se on yksinkertaisesti helpointa hankkia heti kun mahdollista. Minulla on muutama ystävä, jotka ovat sitä ajokorttia tarvinneet vasta kolmekymppisinä ja tuolloin sen hankinnalle on ollut jo iso kynnys, kun ajatuskin sillä autolla ajamisesta tuntuu niin vieraalta.
Ehkä maksan sen ajokortin ja lapset saavat säästää elektroniikkaa ja ensimmäisen oman kodin kalusteita varten tmv...
Se on kuitenkin varmaa, että itse en opeta. Oma isäni opetti minut ja suurin osa ajatunneista päättyi riitaan ja useamman päivän mykkäkouluun.
Itse olen päättänyt, että maksan puolet, vaikka esikoinen sitä hieman protestoi. Kaikille lapsille kokonaan maksaminen on vain liian iso satsaus, eikä opetuslupa ole vain mahdollista.
Lisäksi tuo puolet maksaminen tuo ehkä motivaatiota säästää myös itse kustannuksissa.